لزوم جدیّت دولت در واردات خودرو

«ایمان زنگنه» معتقد است: واردات خودرو باید براساس جدول زمانبندی شده اجرا شود، ضمن اینکه واردات و همکاری باید با خودروسازهای برتر با برندهای معتبر جهان انجام شود تا موضوع انتقال تکنولوژی و دسترسی به بازارهای مختلف برای ایران فراهم شود.

«ایمان زنگنه» کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درگفت و گو با تحریریه در خصوص لزوم تغییرات جدی در سیاست های مرتبط با صنعت خودروسازی و واردات خودرو گفت: امروز نیازمند تغییرات جدی و دو مرحله ای در خصوص صنعت خودروی کشور هستیم چرا که تداوم وضعیت فعلی در خودروسازی کشور به زیان اقتصاد ملی و عموم مردم تمام می‌شود و صرفاً انباشت ناکارآمدی‌ها را بالا می برد.

وی در این باره تصریح کرد: تداوم این وضعیت مدیریتی در صنعت خودروسازی به این معناست که مردم همچنان باید هزینه هایی به مراتب بیشتر و گرانتر را برای خرید خودروی داخلی در ازای کمترین کیفیت و عدم ارائه خدمات مطلوب بپردازند.

زنگنه گفت: برندگان تداوم وضعیت سیاست گذاری و مدیریت صنعت خودروسازی کنونی افرادی هستند که از اختلاف قیمت‌های کارخانه و مصرف کننده نهایی سود می‌برند.

این کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: تداوم وضعیت مدیریت دولت در این صنعت حتی به نفع خودروساز نیست، چرا که هزینه های بسیاری به خودروساز تحمیل می شود که به آن زیان وارد می کند، بنابراین واسطه ها از شکاف موجود سود می برند.

ایمان زنگنه در خصوص ماهیت واسطه ها نیز گفت: واسطه ها می توانند در خود صنعت خودروسازی باشند یا در بازار یا قطعه سازان. حذف واسطه ها مهمترین اولویت است چرا که واسطه ها و دلالان ارزش افزوده‌ای برای اقتصاد ایجاد نمی کنند.

وی در این باره تاکید کرد: علی رغم اینکه گفته می شود وضعیت مدیریت کنونی خودروسازی و افزایش قیمت هایی که از چند سال گذشته شروع شده به نفع خودروساز بوده اما واقعیت این است که خودروساز نیز از این شرایط منتفع نمی شود، چرا که تورم هزینه های تولید را افزایش داده است.

زنگنه خاطر نشان کرد: قیمت گذاری دستوری مانع از آن شده که هزینه نهایی خودروساز به روشنی مشخص شود و قیمت تعادلی و رقابتی در بازار مطرح باشد. حذف قیمت گذاری دستوری عایدی خودروساز را شفاف و دست واسطه ها را از بازار و قیمت گذاری خودرو کوتاه می کند.

وی افزود: اینک منتفع بازار خودروی ایران، واسطه‌ها هستند. واسطه ها علاوه بر مدیریت غیر چابک و ناکارآمد در طی این سال‌ها به زیان مردم و خودروساز رفتار کرده اند بنابراین باید به سمت پیچیدن نسخه هایی مثل عبور از واسطه ها، مدیریت بخش خصوصی و انتقال تکنولوژی برای رقابت پذیر شدن صنعت خودروسازی برویم.

ایمان زنگنه یادآور شد: یادمان نرود موانع تعرفه‌ای نه تنها زمینه ساز رشد صنعت خودروسازی کشور نشده، بلکه عامل بسط انحصارات بوده است به همین خاطر چند شرکت معدود سعی کرده‌اند در این حوزه سیاست گذاری را به نوعی تحت تاثیر قرار دهند و با همه حمایت‌های مالی، اعتباری و بانکی اما متاسفانه دستاورد خوبی برای مردم نداشته اند. بنابراین در این حوزه نیازمند تغییراتی اساسی هستیم.

ایمان زنگنه درخصوص اهمیت برنامه ریزی هدفمند در خصوص واردات خودرو نیز گفت: واردات خودرو باید براساس جدول زمانبندی شده اجرا شود، ضمن اینکه واردات و همکاری با خودروسازهای برتر با برندهای معتبر جهان انجام شود تا موضوع انتقال تکنولوژی و دسترسی به بازارهای مختلف برای ایران فراهم گردد .

زنگنه گفت: باید به این مساله مهم توجه شود صرفاً انتقال تکنولوژی مد نظر نیست بلکه دسترسی به بازارهای منطقه ای و فرامنطقه ای نیز بسیار حائز اهمیت است. بازاری در تراز خودروی با کیفیت ایرانی، صادرات به اروپا باید مد نظر ما باشد لذا با این طرح و برنامه باید با خودروسازان معتبر همکاری کنیم.

وی در خصوص ظرفیت های صنعت خودروسازی کشور نیز گفت: صنعت خودروسازی ایران امکانات، خط تولید و نیروی انسانی مطلوبی دارد اما نیازمند مدیریت کارآمد، انتقال تکنولوژی و تدوین برنامه و سند توسعه برای صنعت خودروسازی هستیم. اگر در چنین چارچوبی حرکت کنیم شاهد تحولات عدیده ای در صنعت خودروسازی کشور خواهیم بود. در غیر این صورت تداوم وضع فعلی هزینه‌های بسیار زیادی به صنعت و مردم تحمیل می کند.

پایان//

۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =