واردات خودرو برای ایجاد رقابت و حذف انحصار ضرورت دارد

«کامران پولادی» می گوید باید تبیین شود که عدم واردات خودروی خارجی به معنی حمایت از تولید ملی نیست، بلکه وجود رقابت با واردات خودروی خارجی، زمینه ساز پیشرفت در صنعت خودروسازی کشور است. علاوه بر این حذف انحصار هم به نفع تامین منافع ملی است زیرا وجود انحصار موجب تحمیل هزینه های بسیار مالی و جانی و ممانعت از پیشرفت صنعت خودروسازی ایران می شود.

«کامران پولادی» نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت درگفت و گو با «تحریریه» در پاسخ به این پرسش که چه کسانی از فضای کنونی حاکم بر صنعت خودروسازی کشور منفعت می برند، گفت: در این موضوع تردیدی نیست که وجود این فضا فقط و فقط منافع رانت خواران و دلالان را تامین می کند. این اصل در دنیای امروز ثابت شده است که فضای انحصاری عامل ایجاد سوء استفاده و از دست رفتن فرصت هایی است که عموم مردم جامعه می توانند از آن بهره مند شوند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی برای واردات خودرو در راستای برهم زدن انحصار موجود و ایجاد فضای رقابتی بسیار تلاش کرده اما به نظر می رسد باندهای تاثیرگذار در این روند مانع از ایجاد فضای رقابتی می شوند. لذا در سطح حاکمیتی باید روی این موضوع کار شود تا به اجماع مطلوبی برای تامین منافع عمومی مردم و قطع دست رانت خواران رسید.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس دوازدهم با اشاره به این موضوع که وزارت صمت در این حوزه باید جدی کار کند، گفت: مجلس طی گفت و گوهایی که با وزارت صمت داشت خواستار توضیح درباره چرایی کند شدن روند واردات و چالش هایی شده که مانع از واردات خودروی خارجی ارزان و اقتصادی می شود.

واردات خودرو برای ایجاد رقابت و حذف انحصار ضرورت دارد

وی در این باره یادآور شد: حذف انحصار در راستای تامین منافع ملی است. وجود انحصار نه تنها به زیان مردم و صرف هزینه های بسیار اعم از مالی و جانی تمام می شود، بلکه از رشد و پیشرفت صنعت خودروسازی ایران جلوگیری می کند.

پولادی تصریح کرد: باید این موضوع در داخل به درست ترین شکل ممکن تبیین شود که عدم واردات خودروی خارجی، حمایت از تولید ملی نیست، چرا که وجود رقابت با واردات خودروی خارجی، زمینه ساز ایجاد تکانه های پیشرفت در صنعت خودروسازی کشور است.

وی در این باره افزود: در دنیای رو به رشد و توسعه یافته امروز صنعت خودروسازی ایران تا چه زمانی می تواند بر همین منوال کار کند؟ قطعا دیر زمانی نمی گذرد که از رمق می افتد و از هم می پاشد. بنابراین به واسطه ایجاد فضای رقابتی و واردات خودروی خارجی است که می توانیم خودروسازی داخلی را رشد دهیم.

نماینده مجلس دوازدهم تاکید کرد: ورود تکنولوژی های روز دنیا و رقابت با برترین خودروسازان رمز توسعه یافتگی است در غیر این صورت همچون جزیره ای دورمانده و درمانده می شویم. به خاطر این دلایل مهم باید به سمت انحصار زدایی و رقابت افزایی برویم.

واردات خودرو برای ایجاد رقابت و حذف انحصار ضرورت دارد

وی در خصوص پیامدهای ادامه وضعیت کنونی در صنعت خودروسازی کشور خاطر نشان کرد: تداوم وضعیت کنونی در صنعت خودرو به لحاظ جانی و مالی به نفع کشور نیست. آمارهای تکان دهنده از کشتار هفده هزار نفر در جاده های کشور که بخشی از آن ناشی از خودروهای معیوب و فاقد استاندارد است، در کنار تروما و صدمات جسمی و روانی ناشی از تصادفات و هزینه هایی که بر کشور تحمیل می شود، بسیار تکان دهنده هستند.

وی در پایان گفت و گو تصریح کرد: ناکارآمدی و ناترازی مالی شرکت های خودروسازی کل اقتصاد ایران را هم از خود متاثر کرده است. بنابراین به این دلایل مهم باید از وضعیت کنونی به سرعت عبور کنیم و تصمیمات قاطع و درستی برای احیا، بقا و رشد صنعت خودروسازی کشور اتخاذ شود.

پایان/

۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      0 0
      البته از دیدگاه ایجاد رقابت کاملاً این گفته درست است ، اما درکشوری که سیاسیون اداره کننده اش یک دسته جهان را فقط غرب می دانند و شرق را بد ویک دسته برعکس ، خودرا از امگانات توانمند سازی برای شرکت در رقابت بی بهره می کند و درمیدان رقابت جز شکست نصیبی ندارد.
    • .... IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      0 0
      چرا همش تبلیغ پزشکیان گذاشتید ؟ جلیلی یا پزشکیان آخرش ؟!؟!!!؟