سیاست‌های غلط، خودروسازی را فشل کرده است

«مصطفی طاهری» در مورد مشکلات صنعت خودروازی کشور معتقد است: سیاست‌ های غلط اقتصادی و صنعتی، خودروسازی را فشل کرده است. حتی اگر تحت تحریم نباشیم وقتی کالای با کیفیت و رقابتی برای صادرات نداشته باشید نمی توانید در بازار باقی بمانید و تولید کننده و صادر کننده درجه یک باشید.

«مصطفی طاهری» نماینده مردم زنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس در گفت و گو با «تحریریه» در خصوص ضرورت شفاف سازی سهام های تودلی و حل مشکلات صنعت خودرو اظهار داشت: بنده بر این باورم مسائل مرتبط با مدیریت خودروسازی و شفاف سازی سهام های تودلی را نباید یک سویه ارزیابی کرد چرا که عوامل بسیار زیادی دست به دست هم داده اند و خودروسازی کشور را درگیر چالش های فعلی کرده اند.

وی در مورد چرایی عدم واردات خودروی خارجی به میزان مورد نیاز کشور عنوان داشت: بخشی از دلیل عدم واردات خودروی خارجی به میزان مورد نیاز کشور، ناشی از محدودیت های ارزی است. علی رغم اینکه نمایندگان مجلس یازدهم تاکید ویژه ای بر واردات خودروی خارجی با هدف حذف انحصار داشتند اما کافی نبودن منابع ارزی مانع از آن شد که واردکننده به میزان مورد نظرش خودرو وارد کند.

نماینده مجلس: طرح صیانت از فضای مجازی واقع نگرانه و آینده نگرانه نیست

رئیس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: وقتی ارزی برای واردات خودرو نداریم، خودرو به کالای انحصاری تبدیل می شود. اگر محدودیت ارزی برداشته شود و قیمت گذاری دستوری نیز در میان نباشد واردات خودروی خارجی خود به خود موجب رقابت می شود. بنابراین تولیدکننده داخلی نمی تواند خودروی خود را با قیمت بیشتری به فروش برساند.

وی در این باره گفت: واردات خودرو موجب تنظیم بازار می شود چرا که واردات عامل مهمی در تعدیل قیمت به شمار می رود. با وجود کالاهای مشابه با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر، تولید کننده داخلی راهی جز افتادن در مسیر رقابت نمی یابد.

مصطفی طاهری معتقد است: وقتی زمینه های لازم برای واردات خودروی خارجی فراهم نیست و به میزان مورد نیاز خودرو وارد نمی شود یا اصلاً اجازه واردات خودرو داده نمی‌شود، خودرو به کالای انحصاری تبدیل می‌شود.

وی درباره علت انحصاری شدن خودرو در ایران تاکید کرد: وقتی کالایی انحصاری شد نمی توان تاکید کرد دولت حق ندارد آن کالا را مشمول قیمت گذاری کند، چون این صنعت تحت انحصار است و خودرو از بازار دیگری تامین نمی شود. لذا به دلیل وجود محدودیت عرضه، ممکن است خودروساز با هر قیمتی خودروی خود را عرضه کند. پس اینجا دولت برای نظارت باید ورود کند، حتی در صورت لزوم قیمت گذاری کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در این باره تصریح کرد: در واقع مشکل ما در صنعت و بازار خودرو ناشی از آن است که دولت ها به صورت واقعی نرخ خودرو را مورد حسابرسی قرار نمی دهند چرا که عموما به فکر حفظ محبوبیت خود نزد مردم هستند.

مصطفی طاهری خاطر نشان کرد: ممکن است طی دو سه سال قیمت بسیاری از کالاها روند صعودی داشته باشد اما دولت با تمرکز بر یک کالا مثل خودرو و قیمت گذاری دستوری برای آن مانع افزایش قیمت می شود.

وی خاطر نشان کرد: نمونه دیگر برای این موضوع، نرخ نان است. دولت نان را کالای استراتژیکی می داند که به زعم خود نباید دچار افزایش قیمت شود. به این خاطر دولت بابت نان، یارانه می دهد، مردم هم از عدم افزایش قیمت نان استقبال می‌کنند. قیمت گذاری دستوری در خودروسازی اما به زیان تولید کننده و مصرف کننده واقعی و در نهایت از بین رفتن رقابت عمل می کند.

سیاست‌های غلط، خودروسازی را فشل کرده است

وی معتقد است: دولت ها بدون در نظر گرفتن خسارت ها برای بخش خصوصی و خودروسازی آنها را وادار به تبعیت از قیمت دستوری کرده اند، این روند نقش موثری در کاهش کیفیت خودروهای داخلی داشته است.

طاهری افزود: با توجه به اینکه مدیران خودروسازی عموما دولتی هستند توجه چندانی هم به زیان انباشته خودروسازی ندارند چرا که تلاش دارند در کرسی مدیریتی باقی بمانند. در حالی که بخش خصوصی واقعی حاضر به پذیرش زیان نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است: مسائل خودروسازی ایران در هم تنیده است، بنابراین مشکلات صنعت خودروسازی کشور یکی دو تا نیست که با یک راهبرد و رویکرد حل شود. وجود انحصار و عدم رقابت که مهمترین دلیل آن جلوگیری از واردات و قیمت گذاری‌ دستوری و بی عدالتی در عرضه است خودروسازی را تحت تاثیر قرار داده است، همه این مسائل ناشی از محدودیت ارزی و تحریم ها نیست.

مصطفی طاهری معتقد است: همچنین سیاست‌های غلط اقتصادی و صنعتی، خودروسازی را فشل کرده است. حتی اگر تحت تحریم نباشیم وقتی کالای با کیفیت و رقابتی برای صادرات نداشته باشید نمی توانید در بازار باقی بمانید و تولیدکننده و صادرکننده درجه یک باشید.

وی یادآور شد: تحریم یکی از عوامل موثر در ناکارآمدی صنعت خودروسازی کشور است اما سیاست های غلط صنعتی و اقتصادی نیز در این روند نقش بسیار مهمی ایفا کرده اند به همین دلیل سیاست‌های صنعتی و اقتصادی باید به سمتی برده شود که صادرات محور شویم.

این نماینده مجلس در این باره تصریح کرد: بنده بر این باورم تاکنون راهبرد درستی در خصوص مسائل صادراتی و فعال سازی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تولید کالای با کیفیت خاص صادرات نداشته ایم. تا زمانی که در این ریل قرار نگیریم نمی توانیم خودرویی بسازیم که جان و مال مردم را ایمن نگاه دارد.

وی در این باره بیان داشت: در صنایعی مثل پتروشیمی فقط صادر کننده مواد خام بوده ایم، خام فروشی هنر نیست. امروزه کشورهای دنیا به سمت فعالیت های دانش بنیانی حرکت کرده اند که ارزش افزوده زیادی ایجاد می کند، لذا باید به این سمت برویم.

طاهری در پایان گفت و گو تاکید کرد: تا زمانی که صادرات محور تولید ما نباشد قطعا در همین اندازه و قدوقواره باقی می مانیم و نمی توان امیدی به تغییر وضعیت و عرضه خودروی با کیفیت به مردم داشت.

پایان/

۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =