خودروسازان چینی می‌تازند!

خودروسازان چینی در سال ۲۰۲۳ برای اولین بار قادر شدند با فروش بیش از ۱۳ میلیون خودروی نو در سراسر جهان از رقبای آمریکایی خود پیشی بگیرند.

به گزارش تحریریه، بر اساس اطالاعات ارائه شده از سوی JATO Dynamics خودروسازان چینی برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ خودروهای بیشتری را در سطح جهان نسبت به همتایان آمریکایی خود فروختند.

داده ها نشان می دهند که برندهای چینی تحت مدیریت BYD مستقر در شنژن، سال گذشته ۱۳.۴۳ میلیون دستگاه خودروی جدید فروخته اند، در حالی که برندهای آمریکایی قادر شدند تا حدود ۱۱.۹۳ میلیون دستگاه را بفروشند. برندهای ژاپنی هم با ۲۳.۵۹ میلیون فروش در سطح جهان، جایگاه رفیع و دست نیافتنی خود را حفظ کردند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که فروش شرکت‌های چینی ۲۳ درصد نسبت به سال قبل بالاتر بوده است حال آنکه شرکت های آمریکایی قادر شدند فروش خود را ۹ درصد افزایش دهند.

 خودروسازان چینی می‌تازند!

«فیلیپه مونوز» تحلیلگر ارشد JATO اظهار داشت که غفلت خودروسازان قدیمی، که منجر به قیمت‌های به نسبت بالای خودرو در دوره های زمانی طولانی شده، به‌طور ناخواسته مصرف‌کنندگان را به سمت جایگزین‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر چینی سوق داده است.

او اضافه کرد از آنجایی که قیمت خودرو در جاهای دیگر افزایش می‌یابد، برندهای خودروسازی چینی از این روند برای به دست آوردن کشش بازار به سمت خود با سرعت بسیار بیشتری بهره می‌برند.

بر اساس این گزارش، سهم بازار برندهای خودروی چینی در مناطقی مانند خاورمیانه، اوراسیا و آفریقا افزایش یافته است، در حالی که سهم این شرکت های آسیایی در آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی هم رشد داشته است. علاوه بر این برندهای خودروی چینی سهم بهتری را در اقتصادهای توسعه یافته از جمله اروپا، استرالیا، نیوزلند و اسرائیل به دست آوردند.

طبق گزارش JATO، سدان کامپکت BYD-Qin، محبوب‌ترین مدل چینی بود.

 خودروسازان چینی می‌تازند!

در حالی که بازار داخلی چین نشانه هایی از کاهش و رکود را نشان داد، تولیدکنندگان این کشور به دنبال منابع رشد در خارج از کشور بوده اند.

این گزارش نشان می‌دهد که برندهای چینی به دلیل سیاست‌های دسترسی آسان‌تر، موانع تجاری کمتر و حساسیت‌ها نسبت به قیمت بالاتر در میان مصرف‌کنندگان، در سراسر اقتصادهای نوظهور موفق بوده‌اند.

مونوز خاطرنشان کرد: بیش از ۱۷.۵ میلیون خودروی جدید در اقتصادهای نوظهور در سال ۲۰۲۳ فروخته شد که این رقم بیشتر از کل فروش خودرو در ایالات متحده یا اروپا در طول سال است.

گزارش ها می افزایند که این رشد علیرغم تنش های تجاری فزاینده بین چین و غرب و عوامل دیگر مانند نرخ های بهره بالا و افزایش قیمت خودرو اتفاق افتاده است.

چند روز قبل اتحادیه اروپا خودروسازان برقی چین (EV) را با تعرفه های سنگین تا ۳۸ درصد تنبیه کرد. پکن هشدار داده است که در پاسخ به این عوارض، بخش‌های هوانوردی و کشاورزی بلوک اروپایی را هدف قرار خواهد داد. اقدام بروکسل در پی افزایش چهار برابری تعرفه‌های آمریکا بر خودروهای برقی چینی و رساندن آن به ۱۰۰ درصد انجام شد.

همچنین ترکیه نیز ۴۰ درصد تعرفه اضافی را بر خودروهای چینی وضع کرده است که انتقاد شدید پکن را برانگیخت. پکن از آنکارا خواست به سرعت این عوارض تبعیض آمیز را حذف کند.

پایان/

۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =