اختلافات در اروپا بر سر تعرفه خودروهای برقی چین

فایننشال تایمز نوشت: اسپانیا در حال «بازنگری» موضع خود در قبال تعرفه‌های اتحادیه اروپا علیه خودروهای برقی چین است؛ موضوعی که موید افزایش اختلافات در اروپا بر سر تنش تجاری با پکن است.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری ایرنا به نقل از این روزنامه افزود: در بحبوحه نگرانی از جنگ تجاری تلافی جویانه که می تواند به صادرکنندگان اسپانیایی آسیب وارد کند، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا امروز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در نزدیک شانگهای گفت کشورش در موضع خود در قبال تعرفه های اتحادیه اروپا علیه خودروهای برقی چین بازنگری می کند و یافتن راه حل «مسالمت آمیز» بین اتحادیه اروپا و چین حائز اهمیت است.

سانچز افزود: فکر می کنم که باید صریح باشم... ما همگی و نه فقط کشورهای عضو اتحادیه اروپا بلکه کمیسیون اروپا به بازنگری در قبال این موضوع نیاز داریم، ما جنگ دیگری و در این مورد، یعنی جنگ تجاری نمی خواهیم.

Chery Omoda 5 EV

فایننشال تایمز نوشت: این اظهارات که سانچز در دومین سفر خود به چین در ۱۸ ماه گذشته مطرح کرده تغییر موضع اسپانیا در خصوص تعرفه علیه خودروهای چینی را نشان می دهد.

این گزارش افزود: سانچز به دنبال استفاده از سفر سه روزه خود به چین برای افزایش صادرات اسپانیا به این کشور است اما مقامات اسپانیایی نگران آسیب به یکی از بزرگترین بخش های صادارتی -گوشت خوک- این کشور با تحقیقات ضد دامپینگ (قیمت شکنی) هستند که بعد از اعلام تعرفه های خودروهای الکتریکی آغاز شد.

جنگ تجاری پکن و بروکسل

اتحادیه اروپا سال گذشته تحقیقاتی را برای بررسی یارانه های مشکوک و غیرمنصفانه در صنعت خودروی چین انجام داد، زیرا این نگرانی وجود داشت که خودروهای برقی ارزان قیمت چین، خودروسازان مهم کشورهای عضو اتحادیه را در زمانی که چین مازاد تجاری بزرگی را ثبت می کند، تضعیف کند.

این تحقیقات نشان داد که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه ژوئن (خرداد) افزایش شدید تعرفه ها تا ۳۷.۶ درصد را برای خودروهای الکتریکی چینی پیشنهاد داده اند که می تواند سطح تعرفه ها را به نزدیک ۵۰ درصد افزایش دهد و بازتاب اقدامات مشابه آمریکا است. تعرفه های جدید تصویب خواهند شد مگر این که ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا که ۶۵ درصد ازجمعیت این اتحادیه را تشکیل می دهند به آن رای مخالف دهند.

چین قویا تلاش می کند برای جلوگیری از تعرفه ها اعمال نفوذ کند و اقدامات مقابله ای از جمله تحقیقات در زمینه واردات گوشت از اروپا را آغاز کرده است.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین روز دوشنبه از سانچز خواست نقش سازنده ای در ایجاد روابط بین چین و اتحادیه اروپا ایفا کند و نخست وزیر اسپانیا نیز خواستار روابط «نزدیک تر، قوی تر و متوازن تر» بین دو طرف شد و مازاد تجاری چین با اتحادیه اروپا در هشت ماهه اول سال جاری ۱۶۲.۱۳ میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته نزدیک به شش درصد افزایش داشت. مازاد تجاری چین با اسپانیا در هفت ماه منتهی به ژوئیه (تیر) ۱۷.۹۹ میلیارد دلار بود که تقریباً نسبت به سال قبل تغییری نکرده است.

پایان/

۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 30549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =