دور تازه جنگ تجاری پکن - واشنگتن

خبرگزاری مطرح آمریکایی نوشت آمریکا تعرفه واردات برخی کالاهای چینی را به شدت افزایش داده است که در این میان وضع مالیات چهار برابری برای خودروهای الکتریکی رکورددار است.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «بلومبرگ» در مطلبی عنوان داشت که «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده، تعرفه های گمرکی بر برخی کالاهای چینی را افزایش می دهد و آن ها را بین دو تا چهار برابر بیشتر خواهد کرد.

به اعتقاد کارشناسان این آخرین گام در تشدید اختلافات تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان است.

این رسانه آمریکایی به نقل از افراد آشنا با این موضوع عنوان داشت که تعرفه ها در بخش های کلیدی پس از یک فرآیند دو ساله افزایش می یابند یا اضافه خواهند شد. شدیدترین افزایش تعرفه صنعت خودروهای الکتریکی ساخت چین را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در مجموع عوارض را از ۲۷.۵ درصد کنونی به ۱۰۲.۵ درصد افزایش می دهد. دیگر کالاها همچون باتری ها، سلول های خورشیدی، فولاد و آلومینیوم نیز مشمول بین دو یا سه برابر افزایش مالیات می شوند.

دور تازه جنگ تجاری پکن - واشنگتن

«جنت یلن» وزیر خزانه داری ایالات متحده چند ماه قبل عنوان داشت که چین در حال تولید بیش از حد باتری، پنل های خورشیدی و خودروهای برقی است و با این کار خود بازار را از کالاهای ارزان انباشته کرده است. وی مدعی شد که این کار پکن موجب می شود تا کارگران آمریکایی آسیب ببینند.

«اتحاد برای ساخت آمریکا» (Alliance for American Manufacturing) که یک گروه تجاری در ایالات متحده است، در ماه فوریه عنوان کرده بود صنعت خودروی چین یک تهدید وجودی برای خودروسازان آمریکایی است. این سازمان در استدلال خود به قیمت های پایین خودروساز برجسته چینی BYD اشاره کرد و آن را حیرت آور خواند.

رقابت تعرفه ای ترامپ و بایدن؟

رسانه ها در طول هفته گذشته به مقایسه رویکردهای تجاری بایدن و ترامپ نسبت به چین پرداختند و اعلام کردند کاخ سفید بایدن افتخار می کند که تعداد بیشتری از نهادها و افراد چینی را نسبت به دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در لیست سیاه خود قرار داده است. بهانه واشنگتن برای این اقدام تداوم و تشدید اختلافات تجاری طولانی مدت بین دو کشور بوده است.

وزارت بازرگانی ایالات متحده در ماه فوریه هشت شرکت چینی را به فهرست سیاه صادرات خود اضافه کرد و این رکورد را برای دولت بایدن به ثبت رساند. این هفته نیز شش مورد دیگر به این فهرست اضافه شدند و تعداد محدودیت ها در دولت فعلی به ۳۱۹ مورد رسید. این در حالی است که در دوره ریاست جمهوری ترامپ حدود ۳۰۶ نهاد چینی در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته بودند.

دور تازه جنگ تجاری پکن - واشنگتن

افزایش‌ تعرفه قسمتی از مناقشه تجاری بین واشنگتن و پکن است که از سال ۲۰۱۸ آغاز شد. در آن زمان دونالد ترامپ به وضع تعرفه‌ها و سایر موانع تجاری برای کالای چین روی آورد زیرا او پکن را به انجام اقدامات تجاری ناعادلانه متهم می کرد. از آن زمان، کاخ سفید اقدامات بیشتری را علیه شرکت های چینی انجام داده و حتی سرمایه گذاری در این کشور را محدود کرده است.

در خلال مبارزات انتخاباتی که اکنون در آمریکا در جریان است، ترامپ اعمال تعرفه های همه جانبه علیه پکن را پیشنهاد داده است. وی می گوید در صورت ورود دوباره به کاخ سفید تعرفه خودروهای چینی ساخت مکزیک را تا ۲۰۰ درصد افزایش خواهد داد.

بلومبرگ اعتقاد دارد بایدن هم که به دنبال انتخاب مجدد در ماه نوامبر 2024 است سعی دارد رویکرد خود را با سیاست نامزد احتمالی جمهوری خواهان سازگار کند و به همین دلیل صنایع مشخص و مشابهی را هدف قرار داده است.

کاخ سفید صنعت نیمه هادی چین را نیز هدف گرفته است و کنترل های صادراتی فراوانی را با هدف محروم کردن شرکت های چینی از دسترسی به نیمه هادی های پیشرفته و تجهیزات تولیدی مرتبط با آن، ارائه کرده است.

مقامات چینی بارها سیاست تجاری و فناوری ایالات متحده را محکوم کرده اند و آن را «قلدری اقتصادی» می دانند. در مقابل دولت چین نیز چند اقدام تلافی جویانه را برای مقابله با تحریم های آمریکا انجام داده است که از جمله آن ها اعمال محدودیت ها برای صادرات مواد خام استراتژیک مورد استفاده در فناوری های دفاعی، الکترونیک و انرژی پاک بوده است.

پایان/

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =