جنگ تجاری پکن و بروکسل

تنش تجاری میان چین و اتحادیه اروپا بالا گرفته و پکن به دلیل وضع عوارض اضافی بر واردات خودروی برقی از بروکسل به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، چین شکایتی را به سازمان تجارت جهانی (WTO) به دلیل اعمال تعرفه های اضافی موقت از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای الکتریکی (EVs) ساخت این کشور آسیایی ارائه کرده است.

اتحادیه اروپا ماه گذشته علاوه بر ۱۰ درصد عوارض موجود، تعرفه های اضافی را از ۱۷.۴ تا ۳۷.۶ درصد بر واردات خودروهای برقی چینی اعمال کرد. این اقدام به بهانه اعطای یارانه ناعادلانه پکن به تولیدکنندگان خودروی خود صورت گرفت.

وزارت بازرگانی چین چند روز قبل اعلام کرد که برای حفظ حقوق و منافع توسعه صنعت خودروهای الکتریکی و همکاری در زمینه تحول سبز جهانی به مکانیسم حل و فصل اختلافات WTO روی آورده است.

Trade war between EU and China set ᐉ News from Fakti.bg - Business |  ФАКТИ.БГ

این وزارتخانه استدلال کرد که حکم اولیه اتحادیه اروپا فاقد مبنای واقعی و قانونی است، قوانین سازمان تجارت جهانی را به شدت نقض می‌کند و همکاری جهانی در زمینه تغییرات آب و هوایی را تضعیف خواهد کرد.

وزارت بازرگانی چین اعلام داشت «ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که فوری رویه‌های اشتباه خود را اصلاح کند و به صورت مشترک ثبات همکاری اقتصادی و تجاری چین و اتحادیه اروپا و همچنین زنجیره‌های صنعتی و تأمین خودروهای الکتریکی را حفظ کند».

جنگ تجاری پکن و بروکسل

تعرفه های اتحادیه اروپا در اوایل ژوئیه پس از تحقیقاتی آغاز شد که سال گذشته توسط کمیسیون اروپا پس از طرح ادعاهایی صورت گرفت مبنی بر اینکه یارانه ها به خودروهای برقی چینی اجازه می دهد با قیمت های بسیار پایین تر از خودروهای تولید شده در این اتحادیه فروخته شوند. بر اساس نتایج تحقیقات، کمیسیون اروپایی به این نتیجه رسید که «زنجیره ارزش» خودروهای برقی باتری‌دار (BEV) در چین از «یارانه‌های ناعادلانه» سود می‌برد، که باعث ایجاد تهدید آسیب اقتصادی برای خودروسازان اتحادیه اروپا می‌شود.

قرار است تصمیم قطعی در مورد وضع تعرفه ها تا نوامبر آینده (سه ماه دیگر) اتخاذ شود.

وزارت بازرگانی چین هشدار داده است که اگر اتحادیه اروپا به تشدید تنش‌ها ادامه دهد، ممکن است یک «جنگ تجاری» را با پکن به راه بیندازد.

چین همچنین این بلوک را به اقدامات ناعادلانه در طول تحقیقات ضدیارانه خود متهم کرد و در واکنش به تصمیم بروکسل، تحقیقات ضددامپینگی را در رابطه با واردات برخی از محصولات اتحادیه اروپا به ویژه گوشت خوک را کلید زد.

اتحادیه اروپا بزرگترین بازار خارج از چین برای سازندگان خودروهای برقی این کشور به شمار می رود. بر اساس تحقیقات اخیر، ارزش واردات خودروهای برقی چینی از اتحادیه اروپا از ۱.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۱۱.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت که ۳۷ درصد از کل واردات خودروهای الکتریکی به این بلوک را تشکیل داده است.

این اقدام بازدارنده اتحادیه اروپا به دنبال افزایش تعرفه آمریکا بر خودروهای برقی چینی از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد در ماه می انجام شد.

پایان/

۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =