منابع ارزی کشور به درستی صرف واردات خودروی باکیفیت و اقتصادی شود

«بیژن نوباوه» تصریح کرد: جدای از اینکه مردم ایران باید خودروی با کیفیت و اقتصادی سوار شوند، به دلیل نیاز شدید به واردات خودروهای امدادی، راهسازی، پلیس و حمل و نقل عمومی درون و برون شهری هم باید به این سمت برویم که بخشی از منابع ارزی کشور به درستی صرف واردات خودرو شود.

«بیژن نوباوه وطن» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص راهبردهای توسعه صنعت خودروسازی و آنچه در این موضوع باید مد نظر دولت جدید و مجلس شورای اسلامی طبق توصیه مقام معظم رهبری به «تحریریه» گفت: مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید کردند مجلس شورای اسلامی باید در حوزه های مختلف با دولت تازه نفس همکاری کند بخصوص در بخش اقتصادی. لذا ناظر بر این موضوع در مجلس باید به سمت و سویی حرکت کنیم که بخشی از چالش های اقتصادی و دغدغه های مردم مثل نگرانی و مطالبات مردم در حوزه صنعت خودرو رفع شود.

وی در این باره توضیح داد: یکی از جدی ترین مطالبات مردم در حوزه صنعت خودرو، مقرون به صرفه بودن تولیدات این صنعت است، یعنی قیمت ها منطبق با قدرت خرید مردم باشد البته به شرط عدم زیان دهی صنعت خودروسازی. مقوله ای چند بعدی پیش روی ماست چرا که یک سر آن وابسته به حل مسائل اقتصادی است بخصوص در بخش تورم، تا این منظور تامین شود.

نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم اضافه کرد: با اینکه می دانیم شرکت های خودروسازی ایران ضعف ها و مشکلات جدی و اساسی دارند اما با حفظ جانب انصاف باید متذکر این نکته شد که شرکت های خودروسازی داخلی در دوران تحریم های سخت و کمرشکن آمریکا، نیاز کشور به خودرو را مرتفع کردند. اما این سخن بدین معنا نیست که باید پذیرای تولیدات بی کیفیت باشیم، بلکه برای عدم تعطیلی شرکت هایی که تعداد زیادی در آن کار می کنند و برای ارتقای صنعت خودروسازی کشور تلاش می کنند راهبردهایی داشته باشیم تا کاری دو سر برد انجام داده باشیم.

وی تصریح کرد: برای پاسخگویی به مطالبه مردم و رهبر معظم انقلاب امیدواریم دولت و مجلس همکاری و همفکری خوبی در راستای ارتقای صنعت خودروسازی کشور و رفع مشکلات موجود داشته باشند؛ ضمن اینکه باید به سرعت به این نتیجه برسیم و آن را اجرایی کنیم که تصدی دولت در امور مرتبط به صنعت خودروسازی به شدت کاهش بیابد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر باید دست بخش خصوصی برای مانور دادن در این صنعت باز گذاشته شود و دولت سیاست گذاری کند نه مدیریت. و دارندگان سرمایه و مهندسان برای تولید و طراحی پلتفرم های جدید و ارتقای کیفیت و برندسازی مطابق خودروهای روز دنیا وارد این عرصه شوند تا در بازارهای منطقه ای و حتی فرامنطقه ای حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی در این باره بیان داشت: در صورت همکاری و همراهی دولت و مجلس در ماه های آینده این امیدواری برای مردم باید ایجاد شود. ضمن اینکه خودروی ملی ارتقاء می یابد و دولت توان خود را برای کاهش نرخ تورم و ثبات اقتصادی به کار می گیرد، راه برای واردات خودروی خارجی در راستای رفع انحصار نیز باز می شود.

بیژن نوباوه تاکید کرد: در راستای رفع انحصار از صنایع مختلف بخصوص صنعت خودروسازی باید کوشا باشیم تا با شکل گیری رقابت زمینه برای توسعه صنعت خودروسازی و به روز شدن و مدرن شدن براساس آنچه کشورهای دنیا تجربه کرده اند، باز شود.

وی در خصوص واردات خودروهای مورد نیاز صنعت و معدن، همچنین حمل و نقل عمومی نیز اظهار داشت: جدای از اینکه مردم ایران باید خودروی با کیفیت و اقتصادی سوار شوند، به دلیل نیاز شدید به واردات خودروهای امدادی، راهسازی، پلیس و حمل و نقل عمومی درون و برون شهری، باید به این سمت برویم که بخشی از منابع ارزی کشور به درستی صرف واردات خودرو شود، چرا که تامین این نیازها بسیار واجب است و در حوزه های مختلفی کارگشا خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: تا حد امکان نیاز داخلی با تولید داخلی باید مرتفع شود البته مشروط به رعایت کیفیت و استانداردهای بین المللی؛ مابقی نیاز کشور نیز باید از خارج وارد شود تا کمبودها با این روش جبران شوند.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: در کنار واردات خودروها و ماشین آلات مورد نیاز کشور در بخش های امدادی و صنعتی و برون شهری و حمل و نقل عمومی، با اتخاذ راهبردهای درست برای عدم اتلاف منابع ارزی و به دلیل اهمیت تامین سلامت مردم در جاده ها، واردات خودروی خارجی نیز باید کلید زده شود چرا که این امر یک مطالبه و حق عمومی از دولتمردان است.

پایان/

۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30164

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =