چین نمی‌خواهد با ورود به صنعت خودروی ایران خود را بدنام کند

«امیر حسن کاکایی» عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت معتقد است: دولت چون همچنان مایل به تصدی گری است این بار پای چینی ها را وسط کشید اما بعید به نظر می رسد آنها پا روی پوست خربزه بگذارند چرا که چینی ها برای توسعه اقتصاد خود در سطح جهان برنامه ای دارند تا خود را یک ابر قدرت خوشنام نشان دهند لذا بعید به نظر می رسد با خرید سهام خودروسازی ایران خود را بد نام کنند.

«امیر حسن کاکایی» کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با تحریریه درخصوص واگذاری سهام دولت به خریدار چینی و احتمال توسعه صنعت خودروسازی کشور اظهار داشت: قطع به یقین نگاه کلانی که سال هاست درباره توسعه صنعتی از آن سخن می گویم، با خرید سهام شرکت های خودروسازی ایران توسط طرف چینی به رویایی دست نیافتنی تبدیل می شود. بنابراین بعید است شاهد توسعه صنعتی در کشور باشیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در صورتی که دولت سهام خود را به خریدار چینی بفروشد ایران خودرو و سایپا در بهترین حالت مونتاژکار می شوند، با اینکه چینی ها ابر قدرت اقتصادی هستند اما تکنولوژی ساخت خودروهای روز دنیا را به ما منتقل نمی کنند. آن ها ممکن است در حد دادن قطعه و خودرو با ما کار کنند اما در نهایت به نفع تامین درآمد و سود خود از بازار ایران استفاده خواهند کرد.

کاکایی در ادامه بحث یادآور شد: با نگاهی به بخش خصوصی ما که به مونتاژکار چینی ها تبدیل و ظرفیتش دو برابر شده است، متوجه می شویم که چینی ها نمی توانند عامل توسعه ما باشند. در ضمن آنچه درباره فروش و واگذاری سهام به چینی ها مطرح شده خریدن زمان برای پایان یافتن دوره این دولت است و قطعا این موضوع هم مثل وعده رئیس جمهور درشهریور ۱۴۰۱ مشمول زمان می شود و دولتی ها همچنان به کار خود ادامه می دهند.

چین نمی‌خواهد با ورود به صنعت خودروی ایران خود را بدنام کند

این کارشناس حوزه خودرو در ادامه بحث با اشاره به اینکه با سرمایه گذاری چین شاهد رقابتی در صنعت خودروسازی ایران نخواهیم بود، گفت: غیر از سه خودروساز اصلی، سایر خودروسازان کشور چینی هستند یعنی اصلی ها عمدتا مبتنی بر پلتفرم های چری کار می کنند لذا بعید به نظر می رسد که رقابتی صورت بگیرد. ممکن است به لحاظ ظاهری خودروهای متفاوتی در خیابان ببینیم اما تکنولوژی به ایران افزوده نمی شود چرا که چینی ها مثل ما سیستم جزیره ای ندارند، بلکه بسیار مدیریت شده عمل می کنند. بنابراین رقابتی بین خودروساز ایرانی با چینی رخ نمی دهد فقط انحصار بازار خودرو به دست یک سیستم بسیار قوی و متمرکز داده می شود.

وی در این باره تصریح کرد: ممکن است خودروهای بی کیفیت و غیر استاندارد ایران خودرو و سایپا جمع شوند و ماشین های دیگری تولید شوند اما توسعه صنعتی که منافع ما را تامین کند، صورت نمی گیرد.

امیر حسن کاکایی معتقد است: شاید با واردات خودرو بتوانیم رقابت ایجاد کنیم یا با واگذاری خودروساز به سرمایه گذار چینی ممکن است شاهد تحولاتی باشیم اما این موضوع زمینه ساز تحولی واقعی در بطن صنعت ما که به دست ایرانیان انجام شده باشد، منتهی نمی شود و منافع مردم را تامین نمی کند در حالی که باید به دنبال جراحی واقعی خودروسازی کشور باشیم تا وارد فضای واقعی رقابتی شویم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اصولا دولتی ها به دنبال پاک کردن صورت مساله هستند، گفت: دولت در موضوعات مرتبط با صنعت خودرو هم می ترسد هم متوهم است در حالی که صنعت خودروی ما بیمار است و نیازمند جراحی؛ هدیه دادن دسته گل به این بیمار دردش را درمان نمی کند. ممکن است برخی سیاست ها مثل واردات یا واگذاری سهام به چینی ها در مقطعی کارساز باشد اما مساله این است که آیا اگر لندکروز ۲۰ میلیاردی به ۱۵ میلیارد تومان برسد مشکل عموم مردم در خرید خودرو حل می شود؟

وی در این باره افزود: اصلا قیمت تارا ۷۰۰ میلیون شود وقتی درآمد مردم بالا نمی رود و سفره آنها هر روز کوچک تر از قبل می شود و پس اندازی ندارند چه فایده ای دارد دولت چه برنامه ای برای این صنعت دارد؟ وقتی که ۹ دهک اصلی جامعه ضعیف هستند و تورم به آن ها اجازه نمی دهد حتی حبوبات بخرند، دولتمردان با مردم درباره موافقت با خرید جت خصوصی سخن می گویند!

امیر حسن کاکایی تصریح نمود: در سال ۸۶ و ۸۷ دولت که صاحب درآمد نفتی بسیاری شده بود به جای سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه و نیروگاه و صنعت خودروسازی، یخچال و ال سی دی وارد کرد، به این دلیل گفته می شود دولتی ها تاجران خوبی نیستند چون سیاست های آنها منجر به تقویت صنایع نمی شود، پس دولت موظف به حکمرانی درست است نه تصدی گری.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: دولت چون همچنان مایل به تصدی گری است این بار پای چینی ها را وسط کشیده اما بعید به نظر می رسد آنها پا روی پوست خربزه بگذارند چرا که چینی ها برای توسعه اقتصاد خود در سطح جهان برنامه ای دارند ناظر بر اینکه خود را یک ابر قدرت خوشنام نشان دهند لذا بعید به نظر می رسد با خرید سهام خودروسازی ایران خود را بد نام کنند.

وی در پایان گفت و گو اظهار داشت: البته ممکن است در پشت پرده بازی دیگری مطرح باشد از جمله خروج شدید مواد معدنی، چرا که چینی ها مجانی کار نمی کنند و مایل به توسعه یافتگی کشورهایی مثل ما نیستند. ضمن اینکه چینی ها خود به تازگی به تکنولوژی های مرتبط با خودروسازی و قطعه سازی رسیده اند پس هرگز مشکلات قطعه سازی ما را حل نخواهند کرد.

پایان/

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =