مردم نباید هزینه ناکارآمدی مدیریتی صنعت خودروی کشور را بپردازند

«ایمان زنگنه» با بیان اینکه مردم نباید هزینه ناکارآمدی مدیریتی و بنگاه‌داری‌های غیرضرور در صنعت خودروسازی را بپردازند، تصریح کرد خودروساز به جای تحمیل هزینه های بالا به مردم برای تراز شدن مالی، بهتر است به سمت فروش دارایی‌های مازاد خود برود، ضمن اینکه همه می دانیم بخش قابل توجهی از هزینه های سربار خودروسازان ناشی از حضور افراد و مدیران غیرضروری و غیرمتخصص سفارشی در این صنعت است.

«ایمان زنگنه» کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با «تحریریه» با انتقاد از سخنان دبیر انجمن خودروسازان در خصوص لزوم افزایش 80 درصدی قیمت خودروهای تولید داخل گفت: به نظر می رسد برخی از مسوولین راهکاری به غیر از تحمیل فشار و هزینه های بالا به مردم پیدا نمی کنند و معتقدند هزینه ناکارآمدی مدیریت آن ها باید از جیب مردم پرداخت شود؛ در حالی که هزینه ناکارآمدی مدیریت در همه بخش ها اعم از خودروسازی نباید به مردم تحمیل شود.

وی در این خصوص افزود: آقای نعمت بخش و سایر مدیران و تصمیم گیران به جای تحمیل هزینه های بالا به مردم و خریداران واقعی باید به دنبال کاهش هزینه های صنعت خودرو باشند، یعنی باید مدیریت مالی صنعت خودروسازی را بهبود دهند نه اینکه هزینه های متعددی را که بی دلیل افزایش یافته به مشتری تحمیل کنند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: پیچیدن چنین نسخه هایی برای مردم نشان می دهد افرادی در سطوح مدیریت و تصمیم گیری قرار گرفته اند که عملا اصول اقتصاد را زیر سوال برده اند. این مدیران باید بدانند دلیلی بر تولید کالایی که قابلیت تولید ندارد و رقابتی نیست، وجود ندارد.

ایمان زنگنه معتقد است: نمی توان بر تولید خودروهای بی کیفیتِ گرانِ زیان ده اصرار کرد، هیچ کجای دنیا با صنعت - وقتی هزینه های بسیاری بر جامعه تحمیل می کند مثل تورم و فشار مالی و جانی بالا- اینگونه برخورد نمی شود. ضمن اینکه باید توضیح داده شود زیان خودروسازی و هزینه های ایجاد شده ناشی از بخش تولید است یا هزینه های اضافی دیگری که ربطی به تولید ندارد. البته گفتنی است که عدم شفافیت باعث شده که مشخص نباشد هزینه های تمام شده مربوط به کدام بخش ها و کدام هزینه هاست؛ یعنی مربوط به هزینه تمام شده تولید است یا خیر.

این کارشناس بازار خودرو اظهار داشت: به دلیل وجود شرکت های تو در تو و سهامداری های پیچیده، هزینه سربار خودروسازان به مراتب افزایش یافته است. پس هزینه های بالا رفته بابت هزینه تمام شده خودرو نیست بلکه هزینه ناکارآمدی مدیریتی و بنگاه‌داری‌های غیرضروری در صنعت خودروسازی است.

عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاددانان ایران خاطر نشان کرد: متاسفانه خودروسازان فقط خودرو نمی سازند، بلکه در بخش های دیگر از بانکداری تا گاوداری فعالیت می کنند! حتی دولت سیزدهم هم موفق نشد به سهامداری تودلی این شرکت ها پایان دهد. بنابراین مدام مترصد فرصتی برای تحمیل هزینه های اضافی خود بر مردم هستند.

زنگنه با اشاره به این موضوع که سرمایه گذاری شرکت های مرتبط و وابسته به صنعت خودروسازی ربطی به خودروسازی ندارد، گفت: به طور مشخص می توان گفت به نام صنعت خودروسازی در بخش هایی سرمایه گذاری شده که کمترین ارتباطی با صنعت خودرو ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد دولت چهاردهم خط پایانی بر تحمیل هزینه های بالا به مردم از سوی خودروسازان بکشد، و با ایجاد فضای رقابتی و آزادسازی واقعی واردات خودرو، به ناکارآمدی صنعت خودرو را پایان دهد، چرا که هزینه گران اداره کردن خودروسازی نباید از جیب مردم تامین شود.

ایمان زنگنه معتقد است: خودروساز به جای تحمیل هزینه های بالا به مردم برای تراز شدن مالی بهتر است به سمت فروش دارایی‌های مازاد خود برود، ضمن اینکه همه می دانیم بخش قابل توجهی از هزینه های سربار خودروسازان ناشی از به کار گرفتن افراد غیر ضروری و غیر متخصص سفارشی در این صنعت است که از ادوار قبل بیشتر توسط نمایندگان مجلس باب شد.

مدرس دانشگاه در این باره توضیح داد: رویه های غلطی که اربابان قدرت بنا گذاشتند منجر به آن شد وقتی خودروساز به درخواست های غیراصولی نمایندگان پاسخ می دهد انتظار ایجاد حاشیه ای امن برای خود داشته باشد! به تبع این وضعیت خودروساز از قواعد مهم صنعت عدول می کند، پس چاره‌ای جز تجدید ساماندهی صنعت خودروسازی و تجدید ساماندهی مدیران نداشته باشیم.

وی معتقد است: اگر مدیران فعلی قادر به حل مسائل و معضلات این صنعت بودند قطعا اقدامات لازم را مبذول می داشتند اما به عینه ثابت شده قادر به اصلاحات اساسی در صنعت خودروسازی نیستند، پس دولت باید به سمت تغییرات ساختاری مثل واگذاری به بخش خصوصی و بهره وری ساختار انسانی این صنعت برود.

پایان/

۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30565

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =