تاکنون بیش از اندازه از صنعت خودروسازی حمایت شد

«عبدالوحید فیاضی» با بیان اینکه تاکنون بیش از اندازه از صنعت خودرو حمایت شده، تصریح کرد مجلس و دولت باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند و نباید با توجیه حمایت، این صنعت را از رشد و مردم را از حق مسلّم‌شان محروم کنند. حمایت حد و اندازه ای دارد، حال که حمایت از خودروساز نتیجه نداده باید شکل و شمایل حمایت را با واردات خودرو تغییر داد.

«عبدالوحید فیاضی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «تحریریه» با تاکید بر این موضوع که حمایت از خودروسازان و جلوگیری از ورود خودروی خارجی نه تنها به زیان خودروساز و مصرف کننده واقعی است بلکه مانع رقابت و رشد صنعت خودروسازی کشور شده، گفت: باید اذعان داشته باشیم تولید خودرو در دنیا به مراتب از خودرویی که در ایران تولید می شود ارزان تر تمام می شود. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم خودروی ارزان خارجی کیفیتی به مراتب بیشتر از خودروی تولید ملی ما دارد.

وی در این باره خاطرنشان کرد: دنیای امروز، دنیای رقابت و مقایسه است. در چنین شرایطی که بازارها به قیمت و کیفیت نگاه می کنند و اساس عرضه و تقاضا اینگونه گذاشته می شود، نباید انتظار داشته باشیم بنا به هر دلیلی اعم از تحریم یا حمایت از تولید کننده داخلی، مردم به خرید خودروی بی کیفیت و گران ایرانی مجبور شوند و مطالبه واردات و خرید خودروی خارجی را نداشته باشند.

تاکنون بیش از اندازه از صنعت خودروسازی حمایت شد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طبیعی است که وقتی خودروی ارزان با کیفیت تولید می شود تقاضا برای خرید آن خودرو بالا می رود، چرا که خودروی خارجی ایمن منجر به حفظ سلامت مردم حتی مانع آسیب رسیدن به محیط زیست می شود. بنابراین طبیعی است مردم مطالبه واردات خودروی خارجی داشته باشند، ضمن اینکه مجلس و دولت باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند و با توجیه حمایت از تولید داخلی مانع واردات خودرو، عدم ایمنی مردم و افزایش مصرف بنزین نشوند.

نماینده شهرستان های نور و محمودآباد در مجلس خاطر نشان کرد: در طی سال های گذشته به دلیل مدیریت دولت در صنعت خودروسازی شاهد ظرفیت مشخص تولید خودرو بوده ایم، ضمن اینکه مدیران دولتی نتوانسته اند انقلابی در کیفیت خودروی داخلی صورت دهند. بنابراین واضح و مبرهن است مدیران فعلی این صنعت قادر به ایجاد تکانه های بزرگی در صنعت خودروسازی در راستای ارتقای کیفیت و افزایش کمیت خودروسازهای تولید داخلی نیستند.

وی یادآور شد: واردات خودرو در وضعیت فعلی تنها راه ایجاد رقابت خودروساز داخلی با خودروهای با کیفیت خارجی است. واردات خودروی خارجی می تواند نیشتری به صنعت خودروسازی و مدیران این صنعت باشد لذا به هیچ وجه درباره واردات خودرو نباید کوتاهی صورت بگیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است: ضعف عملکردی دولت در واردات خودروی خارجی و پایین بودن کیفیت و عدم افتادن در مسیر رقابت صنعت خودروسازی داخلی را باید به وجود لابی های قدرتی که به جریان های ثروت متصل هستند، ارتباط داد.

وی در این باره یادآور شد: مافیای خودروسازی مانع از واردات خودروی خارجی شده و بر تولید قطره چکانی و کاهش عرضه برای افزایش توزیع رانت و بالا بردن نرخ خودرو تاکید دارد.

تاکنون بیش از اندازه از صنعت خودروسازی حمایت شد

فیاضی تاکید کرد: مافیایی که با ابزارهای مختلف در برابر قوانین مرتبط با واردات خودرو که به نفع مردم است، می ایستد، باید کنار زده شود لذا انتظار داریم دولت و مجلس از تمام ابزارهای خود برای از دور خارج کردن مافیا از طریق افزایش توجه به واردات خودروی خارجی استفاده کنند.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: متاسفانه صنعت خودروسازی کشور از نظر فنی، اقتصادی و سیاست گذاری نحیف و مساله دار شده است؛ از آن سو مردم به حق انتظار تغییراتی اساسی در ساختار مدیریت و تصمیم گیری در این صنعت را دارند چرا که تغییر ساختارها می تواند در کیفیت و کمیت تولید اثر بگذارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: بیش از اندازه از صنعت خودروسازی حمایت شده است. دولت و مجلس نباید با توجیه حمایت از خودروی داخلی، صنعت را از رشد و مردم را از اعاده حق مسلم خود محروم کنند.

وی در پایان گفت و گو تصریح کرد: حمایت حد و اندازه ای دارد، حال که حمایت از خودروساز نتیجه نداده باید شکل و شمایل حمایت را با کلید زدن واردات تغییر دهیم؛ شاید با اعمال سیاست درست واردات خودروی خارجی، تولید کننده داخلی به خود بیاید و قدم در مسیری متفاوت از آنچه تا کنون برداشته، بگذارد.

پایان/

۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =