دادفر: طرفداران انحصار برای واردات خودرو سنگ‌اندازی می‌کنند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد افرادی که عنوان می کنند مردم قادر به خرید و واردات خودروی خارجی نیستند بخشی از مافیای خودروسازی داخلی هستند که واردات خودرو به زیان آنها است. درواقع سنگ اندازان بر سر راه واردات خودرو همان دوستداران باقی ماندن فضای انحصاری و رانت کنونی هستند.

«مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با «تحریریه» در خصوص واردات خودروی خارجی و عدم اراده دولت در تحقق آزادسازی واقعی واردات خودرو گفت: یکی از موضوعاتی که به نظر می‌رسد قرار نیست به بهترین شکل ممکن عملیاتی شود واردات خودروی خارجی است. شواهد نشان می‌دهد ارکان دولت برای این منظور تصمیم قاطعی اتخاذ نکرده و آنچه در خصوص واردات خودروی خارجی گفته می شود شعاری بیش نیست.

وی با اشاره به این موضوع که باید خودرو از وضعیت سرمایه‌ای خارج شود، تصریح کرد: در صورتی که خودرو کالای سرمایه‌ای محسوب نشود و از حالت سرمایه‌ای خارج شده باشد، تولید ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار خودرو به صورت سالانه منجر به رفع نیاز کشور می شود. اما اگر خودرو برای سرمایه‌گذاری خرید و فروش شود عرضه حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرویی هم که همواره از آن صحبت می شود، کفایت نمی کند. پس آزاد سازی واردات خودرو می تواند پیش مقدمه خارج شدن خودرو از حالت سرمایه‌ای باشد.

وی تعریف خود از آزادسازی خودرو را این گونه عنوان کرد که آزادسازی واردات خودرو مفهوم مشخصی دارد. واردات با سیاه کردن کاغذ و ابلاغ بخشنامه‌ هایی که البته تاکنون نیز اجرا نشده، انجام نمی شود بلکه آزادسازی واردات خودرو خارجی به این معناست که همه ایرانیان با ارز و وجوهی که در اختیار دارند بتوانند خودروی مورد نظر خود را وارد کشور کنند، البته با در نظر گرفتن شاخصه‌های استاندارد و زیست محیطی. در غیر این صورت واردات خودرو در حد گفت وگو و شعار باقی‌ می ماند.

دادفر در خصوص شائبه هایی که در مورد ناتوانی مردم در واردات خودروی خارجی بیان می شود نیز اظهار داشت: افرادی که عنوان می کنند مردم قادر به خرید و واردات خودروی خارجی نیستند بخشی از مافیای خودروسازی داخلی هستند که واردات خودرو به زیان آنها تمام می شود. در صورتی که اگر عقلانیتی برای مصرف کننده قائل باشیم مطمئن خواهیم بود مردم پولشان را دور نمی ریزند بلکه با در نظر گرفتن تمامی زوایا و جوانب احتیاطی خودروی مورد نظر خود را وارد می کنند.

وی در این باره خاطرنشان کرد: قطع به یقین من و شمای وارد کننده هرگز خودرویی وارد نمی کنیم که نسبت به تامین قطعات آن در داخل کشور مطمئن نباشیم. شاید در بین۸۵ میلیون ایرانی۲۰ نفر مرتکب چنین خطایی شوند؛ بنابراین کسانی که عدم تامین لوازم یدکی و خدمات پس از فروش را بیان می کنند سنگ اندازان واقعی بر سر راه واردات خودرو و دوستداران باقی ماندن فضای انحصاری و رانت کنونی هستند.

مهدی دادفر خاطر نشان کرد: وقتی خودروی خارجی بدون محدودیت های بی دلیل وارد شود شاهد شکل گیری فضای رقابتی در بازار تامین قطعات و ارائه خدمات توسط شرکت‌های تولیدکننده خودروهای خارجی خواهیم بود.

وی در این زمینه اضافه کرد: به عنوان مثال اگر من تویوتا وارد کنم و میزان درخواست برای تویوتا یا هیوندا بالا برود شرکت های خودروساز برای ارائه خدمات وارد رقابت می شوند به گونه ای که تلاش می کنند در ارائه خدمات و تامین قطعات و سرعت در تامین آن از هم پیشی بگیرند؛ در این صورت مصرف کننده منفعت کسب می کند و از فضای رقابتی که ایجاد می شود، بهره می برد.

دادفر گفت: زمانی خرید خودروی خارجی چالش زاست که بازار انحصاری باشد یعنی در خدمت یکی دو خودروساز باشد؛ مشابه وضعیت فعلی ما که تامین قطعات خودروی خارجی تا اندازه ای مشکل است و قیمت ها بسیار بالا؛ تا زمانی که بازار در حالت محدود و نمایشی باشد همه چیز به نفع انحصارگران است نه مصرف کننده.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در پایان تصریح کرد: علی رغم اینکه مسوولین درباره آزاد سازی خودروی خارجی بسیار سخن می گویند اما اثری از خودروی خارجی وارداتی در خیابان ها نیست، ضمن اینکه ارز به سفارشاتی که تا کنون ثبت شده اند تخصیص داده نشده پس عملا واردات خودروی خارجی منتفی شده است.

پایان/

۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =