دولت در موضوع واردات خودرو به منافع عموم توجه کند نه منافع گروه خاص

«جلیل جلالی‌فر» کارشناس تجارت خارجی معتقد است که از وضعیت فعلی بازار و واردات خودرو عده معدودی از رانتخواران مرتبط با وزارت صمت سود می برندزیرا مجوزهای خاص فقط برای آنها صادر می شود. دولت چهاردهم در موضوع واردات خودرو باید منافع عمومی و منافع ملی مردم را در نظر بگیرد نه منافع بخش کوچکی از جامعه رانت خوار را.

«جلیل جلالی فر» کارشناس تجارت خارجی و فعال اقتصادی در گفت وگو با «تحریریه» ضمن انتقاد از عدم اجرای واردات خودرو براساس مصوبات مجلس و دولت،در مورد دلایل تعویق و عدم اجرای مصوبات قانونی بخصوص در بخش واردات خودرو اظهار داشت: در این موضوع شکی نیست که تمامی تصمیم سازی ها و مقرراتی که در بحث واردات خودرو و در حوزه تجارت بین‌الملل در داخل کشور مصوب می‌شود، با رانت بسیار قوی درآمیخته است که بخش کوچکی را منتفع می کند در حالی که بخش بزرگ جامعه بی نصیب می مانند.

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه افزود: این رویه نه تنها در بحث واردات خودرو، بلکه در مساله واردات غلات و گوشت و برخی از کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه نیز صدق می کند، به این معنا که هر کسی نمی تواند وارد کننده خودرو یا سایر محصولات اساسی مورد نیاز جامعه باشد.

دولت در موضوع واردات خودرو به منافع عموم توجه کند نه منافع گروه خاص

جلالی فر در این باره عنوان داشت: متاسفانه فضای رقابتی برای واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز جامعه برای همه علاقمندان به واردات باز نیست، لازم به ذکر است متاسفانه منشاء این فسادها و تصمیم گیری در همه دولت ها همواره در وزارت صمت بوده است.

وی خاطر نشان کرد: مقررات گذاری در حوزه خودرو دچار چالش های جدی است؛ به عنوان مثال چرا باید دولت در مساله واردات خودرو دخالت کند؛ یا مردم را وادار به خرید خودروی وارداتی از یک شرکت خاص می کند که گیرنده رانت است؟

این کارشناس تجارت اعتقاد دارد: درحالی که امروز همه مردم ایران با سواد و مطلع هستند؛ مردمی که سفر خارجی می روند، زبان انگلیسی می دانند و معادلات اقتصادی و تجاری را به خوبی انجام می دهند، می توانند خودروی مورد نظر خود را بدون دخالت دولت وارد کنند.

وی افزود: دخالت دولت باعث اجاره دادن کارت ملی شده و این وسط بر سر مردم و متقاضیان واقعی کلاه می رود و مردم چند برابر قیمت واقعی خودرو، به شرکت های گیرنده رانت پول می دهند.

جلالی فر معتقد است: دولت با قانونگذاری درست می تواند اجازه واردات خودرو به همه مردم و دارندگان سرمایه را بدهد؛ برای مثال اعلام کند هر فردی با کارت ملی خود در یک دوره ۳ ساله یا ۵ ساله می تواند خودرو وارد کند؛ اما در دولت قبلی شاهد بودیم این موضوع اتفاق نیفتاد. حتی طرح آقای قالیباف در خصوص واردات خودرو در مناظرات ریاست جمهوری هم نشان داد اندیشه مجلس و مسوولان همچنان در جهت حفظ منافع رانت‌خواران است و به هیچ وجه به نفع مردم نیست.

وی در این باره تصریح کرد: اگر دولت به منفعت مردم می اندیشد باید اجازه واردات ماشین را آزادانه به مردم بدهد. دولت نباید نگران سود یا زیان مردم در بحث واردات خودرو باشد، چرا که دخالت های دولت و مدیریت دولتی در بحث تولید خودرو، قیمت‌گذاری دستوری و صدور مجوز رانت واردات برای برخی شرکت ها، تامین کننده منفعت مردم نیست، بلکه زیان های بسیاری به مردم در حوزه جانی و مالی تحمیل کرده است.

این فعال تجاری تاکید کرد: دولت می تواند مباحث مرتبط با حقوق گمرکی و عوارض و مالیاتی را با نرخ های درست، نه نرخ هایی که به نفع واردات خودرو توسط ثروتمندان تمام شود را تنظیم و ابلاغ کند، یعنی دولت حق دارد محدود در این فضا کار کند تا زمینه های لازم برای واردات خودرو حتی برای طبقات متوسط جامعه هم باز شود.

این فعال اقتصادی گفت: متاسفانه از وضعیت فعلی بازار و واردات خودرو عده معدودی که جزء رانتخواران مرتبط با وزارت صمت هستند، سود می برند، به این دلیل که مجوزهای خاص فقط برای آنها صادر می شود.

جلالی فر یادآور شد: بنده بر این باورم شرکت ها از واردات خودرو باید حذف شوند چرا که در گرانفروشی و ارائه رقم های غیرواقعی استاد شده اند و سود هایی کسب می کنند که هیچ تولید کننده و صادر کننده ای امکان دسترسی به چنین سودهای بی دردسری ندارد.

این فعال اقتصادی و تجاری در پایان عنوان داشت: دولت باید تمامی راه هایی که منافع کذایی برای عده خاصی ایجاد می‌ کند را ببندد چرا که این منافع زندگی لاکچری با پول مردم برای عده ای رانت خوار ایجاد می کند و شیوه سرقت از جیب مردم را برای عده ای باز کرده است. لذا دولت چهاردهم در موضوع خودرو و واردات خودرو باید منافع عمومی و منافع ملی مردم را در نظر بگیرد نه منافع بخش کوچکی از جامعه رانت خواران را.

پایان/

۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30464

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =