فریب اعراب در مذاکرات/جهان در آستانه جنگ هسته‌ای

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است یحیی السنوار با راهبرد آمریکا و رژیم اسرائیل برای به درازا کشاندن مذاکرات آشنا است و برخلاف حکام عربی فریب نمی خورد؛ ضمن آنکه ادامه ماجراجویی رژیم اسرائیل علیه محور مقاومت و سیاست های آمریکا علیه روسیه، جهان را در آستانه جنگ هسته ای قرار داده است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در بخشی از اظهارات خود در «یوتیوب» درباره تحولات منطقه به ویژه اوضاع فلسطین گفت: امروزه سه موضوع اساسی مطرح است. نخست اینکه چرا عرب ها به مدت ۱۰ ماه است مذاکراتی محکوم به شکست را ادامه می دهند؟ چرا «یحیی السنوار» به آنان پشت کرده و چیزی از آنها نمی خواهد؟ موضوع دوم آن است که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اندیشه لغو سفر خود به نوار غزه است. سومین مساله هم آن است که «آنتونی گوترش» دبیر کل سازمان ملل می گوید که جهان اکنون پس از حمله اوکراین به کورسک در روسیه در آستانه جنگ هسته ای قرار گرفته است.

عطوان درباره موضوع نخست گفت: مذاکراتی با حضور هیات هایی از قطر، مصر و رژیم اسرائیل در دوحه انجام شد. چرا عرب ها باید مذاکراتی را ادامه دهند که نتانیاهو سبب شکست آن شده است. دامنه جنگ در محورهای فلادلفیا، صلاح الدین و نتساریم کاهش نیافته است و هر روز کشتار جدیدی رخ می دهد. در چنین شرایطی ادامه مذاکره، یک راهبرد آمریکایی – اسرائیلی است. آنها پیش از این هم در توافق «کمپ دیوید» و مذاکرات «اوسلو» از این راهبرد استفاده و فلسطین را ویران کردند. در منطقه «وادی العربة» اردن هم این راهبرد ادامه یافت.

وی افزود: آمریکا و اسرائیل با این راهبرد اعراب را خسته شدن می کنند و همین امر سبب می شود تا اعراب در برابر همه شرط های رژیم اسرائیل و آمریکا تسلیم شوند. نکته این است که اسرائیلی ها هیچ یک از بندهای توافق های کمپ دیوید، اوسلو و وادی العربه را اجرا نکردند، اما عرب ها همه مفاد آن را اجرایی کردند. عرب ها طاقت ادامه مذاکره را ندارند، به زودی خسته می شوند و توافق می کنند که این یک مشکل بزرگ برای عرب ها است.

تحلیلگر فلسطینی تبار افزود: با اینحال اوضاع تغییر کرده است و یحیی السنوار به خوبی اسرائیلی ها را می شناسد. او طی ۲۴ سال گذشته همه تاریخ و زندگینامه و سیاست اسرائیلی ها را مطالعه کرده است. السنوار در مذاکرات به اسرائیلی ها نه بزرگی گفت. او حتی تلفن خود را کنار گذاشته و همه موارد را با نامه نگاری مطرح می کند. اکنون دستگاه های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم اسرائیل به دنبال السنوار هستند اما السنوار از همه این دستگاه های اطلاعاتی باهوش تر عمل کرده است زیرا او درک امنیتی بسیار بالایی دارد.

وی تاکید کرد: این مذاکرات محکوم به شکست است و هیچ گاه نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. عرب ها به ویژه میانجیگران مصری و قطری فریب می خورند اما السنوار خیر. او توانسته است بینی آمریکا و اسرائیل را به خاک بمالد. این بار راهبرد مذاکراتی آمریکا اسرائیل نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت و غزه هم قهرمانانه مقاومت خواهد کرد. حتی اگر کشورهای عربی هم از غزه چشم پوشی کنند، مقاومت غزه تا آخرین فشنگی که در اختیار دارد، به مقاومت خود ادامه خواهد داد.

عطوان افزود: موضوع دوم لغو سفر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه است. دلیلش آن است که او به تنهایی نمی تواند تصمیم بگیرد و اسرائیلی ها در این زمینه برای او تصمیم می گیرند. اصلا چرا باید محمود عباس به غزه سفر کند زیرا در غزه هتل ۵ ستاره وجود ندارد که او بتواند در آنجا سکونت گزیند. او نمی تواند در اردوگاه های آوارگان در غزه و در دمای بالای ۴۰ درجه ساکن شود. در غزه مواد غذایی مورد پسند محمود عباس وجود ندارد. اصلا محمود عباس از حال و روز و مصیبت های مردم و کودکان غزه چیزی نمی داند.

تحلیلگر فلسطینی موضوع سوم را تحولات در روسیه دانست و تاکید کرد: گوترش دبیر کل سازمان ملل گفته است ما در آستانه جنگ جهانی سوم هستیم زیرا نتانیاهو به دنبال جنگ هسته ای با ایران است. یک کارشناس ایرانی هم اظهار داشت آمریکا و اسرائیل به ایران اعلام کرده اند اگر انتقام ترور «اسماعیل هنیه» را بگیرند علیه این کشور از سلاح هسته ای استفاده خواهند کرد.

وی تاکید کرد: ایران خودش یک قاره است و می تواند صدها ضربه را تحمل کند، اما اسرائیل نمی تواند یک ضربه را هم تحمل کند. ایران دارای همه امکانات برای ساخت سه بمب هسته ای است. این کشور اورانیوم غنی شده بیش از ۶۰ درصدی را دارد. این کشور همچنین دارای ابزارهایی برای غنی سازی بیشتر هم است و منابع موثق غربی هم این موضوع را تایید می کنند.

تحلیلگر جهان عرب معتقد است اقدام زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در حمله به کورسک در جنوب روسیه که با استفاده از موشک و چراغ سبز آمریکا به عمق روسیه صورت گرفت، سبب می شود که مسکو هم برای پاسخ به چنین اقدامی از سلاح هسته ای بهره ببرد. «دیمتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفته است اگر روسیه مورد حمله قرار گیرد و در این حمله از سلاح های آمریکایی استفاده شود این کشور از سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد. دلیل حمله به کورسک آن است که بزرگترین نیروگاه هسته ای روسیه و نیروگاه تولید برق در این منطقه قرار دارد. اکنون روسیه در پاسخ به این حمله با پهپادهای خود به کیف حمله کرده و بیش از ۵هزار سرباز اوکراینی را کشت. حضور نیروهای اوکراینی در کورسک احتمال دارد به جنگ هسته ای منجر شود. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه هم اعتقاد دارد آمریکا به اوکراین اجازه داده است از سلاح های آمریکایی از جمله سامانه موشکی «هیمارس» علیه روسیه استفاده شود.

عطوان اظهارات خود را با طرح این سوال به پایان رساند که «آیا احتمال دارد روسیه هم با تجهیز سوریه به موشک های اس ۴۰۰ و تجهیز حزب الله و ایران به انواع موشک ها و رادارها برای دفاع از حریم هوایی خود از آمریکا انتقام بگیرد؟»

پایان/

۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30400

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =