ارزیابی عطوان از شهرهای موشکی حزب الله در زیر زمین

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است سخنرانی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مجلس ترکیه هیچ سودی برای مردم فلسطین و مقاومت در مبارزه با رژیم اسرائیل ندارد، بلکه این شهرهای موشکی حزب الله در زیر زمین هستند که رژیم اسرائیل را نابود خواهند کرد.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در اظهارات خود در «یوتیوب» بر روی دو موضوع مهم تمرکز داشت و گفت: نخستین موضوع سخنرانی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مجلس ترکیه است که در آن تصمیم خود را برای رفتن به غزه اعلام کرد. موضوع دوم اخباری است که از رسانه های حزب الله درباره وجود لبنان دیگری در زیر زمین منتشر شده است. منظور تونل ها و شهرهای زیر زمینی در جنوب و حتی شاید در شمال، شرق و غرب لبنان است. این خبر یک موضوع بسیار شگفت آور بود که در این شرایط بسیار حساس از سوی حزب الله منتشر شد.

عطوان افزود: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به طور غافلگیرانه ای از محمود عباس برای سفر به ترکیه دعوت به عمل آورد. او از رئیس تشکیلات خودگردان خواست در مجلس ترکیه سخنرانی کند؛ همانطوری که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا سخنرانی کرد. سخنرانی محمود عباس به طور بی سابقه ای شهادت طلبانه بود زیرا او خواسته است که از غزه بازدید کند. اما او و دولت خودگردان وی با اسرائیلی ها هماهنگ هستند.

ارزیابی عطوان از شهرهای موشکی حزب الله در زیر زمین

این تحلیلگر عرب معتقد است محمود عباس در رام الله حدود ۶۰ هزار نیروی امنیتی را در اختیار دارد اما طی ۱۰ ماه گذشته هیچ کاری برای غزه انجام نداده است. حال او با چنین سابقه ای انتظار دارد مردم غزه برای وی فرش قرمز پهن کنند. عباس غزه را به طور کلی رها کرده و در حالی که همه جهان در حمایت از غزه حرکت کردند، او سکوت اختیار کرده است. دولت خودگردان در رام الله حتی یک تظاهرات هم در حمایت از مردم غزه و در اعتراض به جنایت رژیم اسرائیل برپا نکرد. «بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل ۳ هزار نیرو را برای ورود به مسجد الاقصی اعزام کرد، اما محمود عباس حتی یک تظاهرات هم انجام نداد. تاکنون نیروهای اسرائیل ۱۵ بار به جنین حمله کردند ولی محمود عباس با داشتن ۶۰ هزار نیرو هیچ اقدامی نمی کند.

وی تاکید کرد: محمود عباس ادعا می کند نماینده مردم فلسطین است. در حالی که همین مردم در نتیجه سکوت وی قتل عام می شوند. دولت خودگردان هیچ نقشی در مبارزه با رژیم اسرائیل ایفاء نکرده و اردوغان هم هیچ کاری انجام نداده است. او به جای دعوت از محمود عباس باید از فرماندهان حماس و جهاد اسلامی یا مردم فلسطین دعوت به عمل آورد زیرا این مردم غزه هستند که در برابر رژیم اسرائیل مقاومت می کنند. حتی اگر از یک کودک فلسطینی که در غزه با مصیبت های جنگ دست و پنجه نرم می کند دعوت می شد از محمود عباس بهتر بود. مردم غزه شجاع هستند و از چنین اقداماتی تنفر دارند.

این تحلیلگر فلسطینی تبار در بخش دوم اظهارات خود آورد: به تازگی حزب الله یک ویدیو را منتشر کرده که بسیار مهم است. این ویدیو دارای پیام مهمی است که قلب انسان را آرام می کند. در این ویدیو یک لبنان دیگر در زیر زمین نمایش داده می شود. تونل هایی که در آنها کامیون ها، موتور سیکلت ها و تاسیسات موشکی بزرگی وجود دارند. این یک دستاورد بسیار بزرگ است. حزب الله بدون هیچگونه ادعا و تبلیغی در سکوت کار خود را پیش می برد و این موضوع شگفت آوری است. در نوار غزه هم تونل هایی وجود دارند، اما تونل های غزه قابل مقایسه با تونل های حزب الله لبنان نیستند.

ارزیابی عطوان از شهرهای موشکی حزب الله در زیر زمین

وی با بیان اینکه تونل های حزب الله رژیم اسرائیل را مایوس کرده اند، عنوان داشت تونل ها سبب سربلندی حزب الله هستند و این پیام بسیار مهم را برای رژیم اشغالگر دارند که حزب الله در خواب نیست و هموار در حال تحرک و پیشتازی است و ضربه های رژیم اسرائیل در روی زمین کاری را از پیش نمی برد زیرا موشک های حزب الله در زیر زمین آماده شلیک هستند. این گروه دارای ۱۵۰ هزار موشک است که می تواند با آن تل آویو، حیفا و ... را هدف قرار دهد.

عطوان معتقد است در زیر لبنان شهرهای موشکی برای مقابله با رژیم اسرائیل در آمادگی کامل قرار دارند. انتشار این ویدیو در شرایط کنونی که همه برای پاسخ به ترور شهید «فواد شکر» و «اسماعیل هنیه» منتظر و آماده هستند، پیامی با اهمیت و صریح را برای اسرائیلی ها به همراه دارد مبنی بر این موضوع که اگر جنگی در جنوب لبنان آغاز شود اسرائیل به طور کلی ویران خواهد شد. به دلیل ترس از این ویرانی است که رژیم اسرائیل تهدید می کند در صورت آغاز جنگ لبنان را به عصر حجر بر می گرداند و بیروت را به غزه دوم تبدیل می کند. این تهدیدها از روی ترس است.

وی در پایان تاکید کرد پاسخ به ترور هنیه و فواد شکر انجام می شود اما زمان آن نامشخص است. پیامدهای این عکس العمل علیه اسرائیل بسیار بزرگ و سخت خواهد بود. آمریکا نیز به همین خاطر از گسترش دامنه جنگ بسیار می ترسد. پیام ویدیوی حزب الله آن است که برای انتقام از رژیم اسرائیل آماده است. در طرف مقابل نتانیاهو هم نمی خواهد گفت و گوها به نتیجه برسد و جنگ در غزه پایان یابد. ادامه یا پایان جنگ ثمره ای غیر از شکست برای نتانیاهو ندارد.

پایان//

۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =