اوضاع طبق محاسبات رژیم صهیونیستی پیش نمی‌رود

«ناصر قندیل» سر دبیر روزنامه البناء لبنان معتقد است محاسبات جنگ غزه طبق خواست رژیم صهیونیستی پیش نرفته و محور مقاومت از هر سو این رژیم را احاطه کرده است. ترور هنیه در تهران هیچ سودی برای رژیم اسرائیل نداشت و گروگان های اسرائیلی را آزاد نکرد. ترور «فواد شکر» هم سبب بازگشت شهرک نشینان به شمال نشد. حمله به الحدیده یمن هم موجب آزادی کشتیرانی در آب های یمن نشده است. 

به گزارش تحریریه، «ناصر قندیل» سردبیر روزنامه «البناء» لبنان در یک گفت و گوی صوتی با تارنمای لبنان «Lebanon On» درباره تحولات منطقه به ویژه فلسطین گفت: نتانیاهو تاکنون در جنگ غزه نتوانسته کاری را پیش برد. او حتی نتوانست مکان حضور «یحیی السنوار» را مشخص کند. مذاکره برای مذاکره هم سودی برایش ندارد. مذاکره برای رسیدن به توافق جدید هم راه به جایی نخواهد برد.

وی با بیان اینکه آمریکا برای مذاکره تلاش می کند اما حاضر نیست هزینه ای بپردازد، تصریح کرد: آنها تعلل می کنند تا حماس دست برتر خود را از دست بدهد و از طریق کشورهای خارجی، این جریان را زیر فشار قرار دهند. آنها برای رسیدن به این هدف مذاکرات را از طریق ترکیه، قطر و مصر مدیریت می کنند، اما محاسبات آنها طبق تمایلشان پیش نمی رود.

اوضاع طبق محاسبات رژیم صهیونیستی پیش نمی‌رود

انتقام حماس از اسرائیل

این تحلیلگر عرب افزود: ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جریان حماس در تهران سبب شد که همه بر روی السنوار به توافق و اجماع برسند. حماس با انتخاب السنوار به عنوان جانشین هنیه در واقع از رژیم اسرائیل انتقام گرفته است. حال اسرائیلی ها نتانیاهو را متهم می کنند که تو ما را در مسیر نادرستی پیش بردی. «یوآو گالانت» وزیر جنگ، نتانیاهو را عامل شکست مذاکرات معرفی کرده است. ترور هنیه در تهران هیچ سودی برای رژیم اسرائیل به دنبال نداشته و سبب آزادسازی گروگان های اسرائیلی نشده است. ترور «فواد شکر» فرمانده حزب الله هم سبب بازگشت شهرک نشینان به شمال نشد. حمله به الحدیده یمن هم سبب آزادی ورود و خروج کشتی های اسرائیلی به حریم آبی یمن نشده است.

سردبیر روزنامه لبنانی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره وضعیت رژیم اسرائیل گفت: اوضاع اسرائیل عیان شده است. افسران این رژیم پس از بازنشسته شدن دیگر به کار در ارتش تمایل ندارند. مادران نظامیان از وزیر جنگ می خواهند فرزندانشان را رها کنند. «هیلاری کلینتون» پیش از این گفته بود آینده اسرائیل تیره و تار است مگر اینکه دست به اقدامات دراماتیکی بزند. این اقدام دراماتیک هم عقب نشینی از غزه و پذیریش دولت فلسطینی در سرزمین های ۱۹۶۷ است.

تغییر توازن جمعیتی

وی خاطرنشان کرد اسرائیل با پدیده مهاجرت به خارج هم روبرو است. موازنه ساختار جمعیتی هم به سود عرب ها سنگینی می کند. درحالیکه عرب ها اکثریت را تشکیل می دهند، بین یهودی بودن دولت و دموکرات بودن آن تضاد ایجاد شده است زیرا با وجود اکثریت عرب و حق رای دادن آنها، یهودی بودن دولت دیگر مفهومی ندارد. ساختار جمعیتی یهودی ها به گونه ای است که توان رقابت در فرزند آوری را با عرب ها ندارد.

به گفته این تحلیلگر، پیشترها جنگ های رژیم اسرائیل دو ویژگی برق آسا بودن و سرنوشت ساز بودن را داشتند، اما از سال ۲۰۰۷آن سابقه جنگی سپری شده است. اکنون فناوری های جنگ تغییر کرده و دوران موشک ها است. رژیم اسرائیل از هر طرف با موشک احاطه شده و این موشک ها در حال افزایش است. جبهه های مختلف در حال قدرت یابی هستند اما قدرت رژیم اسرائیل کاهش می یابد. مذاکراتی که در آنها قدرت تسلیحاتی حرف اول را می زد اکنون خنده دار شده است زیرا این سلاح ها در میدان های نبرد کاری را از پیش نبرده اند، حتی لبنانی ها جنوب کشورشان را از چنگال این رژیم خارج کردند. آمریکایی ها هم از عمق قضیه اطلاع دارند که رژیم اسرائیل در تنگنا گرفتار شده است.

ناصر قندیل درباره رفتارهای محور مقاومت گفت: محور مقاومت با عقلانیت رفتار می کند. درست است که ایران انتقام از رژیم اسرائیل را به تعویق انداخته است، اما این کشور قطعا از اسرائیل انتقام خواهد گرفت زیرا این انتقام برای ایران و حزب الله حکم مرگ و زندگی را دارد. همه ایرانی ها هم برای انتقام از رژیم اسرائیل در دفاع از حاکمیت ملی این کشور اتفاق نظر دارند. سلاح هایی هم برای پاسخ به رژیم اسرائیل آماده شده است. آنها به طرف مقابل این پیام را فرستاده اند که در گرفتن انتقام بسیار جدی هستند. گزارش هایی که دارای رنگ و بوی امنیتی است نشان می دهد که موشک هایی که رژیم اسرائیل را احاطه کرده اند و هر روز بر شمار این موشک ها افزوده می شود، احتمال دارد در روزهای آینده تاسیسات هسته ای دیمونا و میدان های گازی و نفتی اسرائیل و ... را هدف بگیرند. اگرچه حزب الله طرح تهاجمی ندارد اما این گروه و مقاومت سوریه و عراق در وارد شدن به میدان نبرد برای آزاد سازی جولان هیچ تردیدی ندارند.

ارزیابی عطوان از شهرهای موشکی حزب الله در زیر زمین

زرادخانه حزب الله

سردبیر روزنامه البناء درباره زرادخانه های تسلیحاتی حزب الله هم گفت: سخن گفتن درباره زرادخانه تسلیحاتی حزب الله موضوع جدیدی نیست، این گروه سلاح های بسیاری در اختیار دارد. سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله بارها گفته است که تنها از بخشی از سلاح های خود رونمایی و استفاده کرده است. حزب الله می تواند شگفتی ساز باشد.

این تحلیلگر لبنانی معتقد است دامنه جنگ گسترش پیدا نخواهد کرد زیرا روحیه نیروهای آمریکایی و اسرائیلی در منطقه بسیار پایین است. از هفتم اکتبر که ناوهای آمریکا در منطقه حاضر شدند از «جو بایدن» درباره آغاز جنگ در جبهه جدید چیزی شنیده نشده است. بااینکه همه جبهه ها گشوده شده است، هیچ یک از جنگ افزارهای آمریکایی نتوانستند امنیت را برای کشتی های آمریکایی و اسرائیلی در دریای سرخ تامین کنند. در واقع انصارالله یمن در این منطقه معادلات را تغییر داده است.

قندیل در بخش پایانی اظهارات خود گفت: ایران اطمینان دارد که جنگ بزرگی اتفاق نخواهد افتاد و اگر هم جنگی روی دهد این کشور از شرایط خود اطمینان دارد. روسیه نیز اعلام کرد که باید طرف هایی را که در مقابل آمریکا ایستاده اند به انواع جنگ افزارها مجهز ساخت. پس از سفر رهبر کره شمالی به روسیه، آن ها اعلام کرده اند باید سلاح هسته ای تاکتیکی را در اختیار همپیمانان خود قرار دهند. حتی رسانه های روسیه هم عنوان کرده اند که کشتی هایی در دریای خزر در انتظار این هستند که سلاح های هسته ای را به ایران منتقل کنند تا در صورتی که در جنگ آینده از سلاح هسته ای استفاده شد ایران هم بتواند از این تسلیحات استفاد کند.

پایان/

۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 30373

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =