جایگاه تولیدکنندگان بزرگ تسلیحات در جنگ‌های اوکراین و غزه

جنگ‌های اوکراین و غزه، ارزش تولیدکنندگان بزرگ تسلیحات را افزایش داده‌اند سودآوری صنعت تسلیحات به اندازه ارزش بازار سهام آن رشد نکرده است، زیرا ارزش بازار سهام از انتظارات سود آینده به دست می‌آید و تحقق قراردادها می‌تواند در یک بازه زمانی طولانی انجام شود.

به گزارش تحریریه، «میگل گونزالز» در مطلبی برای ال‌پائیس اسپانیا نوشت، بر اساس آخرین گزارش‌ها هفت شرکت بزرگ اروپایی از زمان آغاز تهاجم روسیه، بیشترین افزایش در بازار سهام را داشته‌اند، اما همتایان آمریکایی آنها بیش از دو برابر ارزش دارند.

ارزش بازار اصلی‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات نظامی در ایالات متحده و اروپا در دو سال و نیم گذشته به دلیل جنگ‌های اوکراین و غزه به شدت افزایش یافته است. این موضوع در یک مطالعه از سوی شرکت مشاوره مالی و استراتژیک Accuracy تأیید شده است که عملکرد هفت شرکت اصلی آمریکایی و همتایان اروپایی آنها را تحلیل کرده است. ارزش سهام این شرکت‌ها از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، یعنی زمان آغاز تهاجم به اوکراین، ۵۹.۷ درصد افزایش یافته است. این افزایش بسیار بالاتر از شاخص‌های اصلی بازار سهام در هر دو سوی آتلانتیک (S&P 500 و Eurostoxx 50) است که در همین دوره به ترتیب تنها کمی بیش از ۱۳ درصد و ۷ درصد رشد کرده‌اند.

شرکت‌های آمریکایی شامل Honeywell International، RTX Corporation، Lockheed Martin، Northrop Grumman، General Dynamics، L3Harris و Huntington Ingalls هستند. در طرف اروپایی، شرکت‌های فرانسوی شامل Safran، Dassault Aviation و Thales؛ شرکت بریتانیایی BAE Systems؛ شرکت آلمانی Rheinmetall؛ شرکت ایتالیایی Leonardo؛ و شرکت نروژی Kongsberg Gruppen مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. ایگناسیو لیسو، یکی از شرکای Accuracy، توضیح می‌دهد که شرکت‌های انتخاب‌شده آنهایی هستند که فعالیت‌هایشان به شدت تحت تأثیر بخش دفاعی قرار دارد.

با اینکه مطالعه دوره زمانی از ژانویه ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۴ را پوشش می‌دهد، بیشترین افزایش در قیمت سهام بین سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ (زمان آغاز حمله اسرائیل به غزه) و سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ رخ داده است. در طول این شش ماه، ارزش بازار جهانی ۱۴ غول صنعت نظامی ۲۰ درصد افزایش یافته است. گزارش می‌گوید که در هفته بعد از حمله حماس در ۷ اکتبر، ارزش متوسط سهام شرکت‌های نمونه حدود ۹ درصد افزایش یافت، در حالی که بازار سهام ثابت باقی ماند. این یافته‌ها بر اساس پایگاه داده Capital IQ است.

جایگاه تولیدکنندگان بزرگ تسلیحات در جنگ‌های اوکراین و غزه

افزایش ارزش بازار سهام شرکت‌ها به معنای آن بود که ارزش سهام از ۱۱.۱ برابر EBITDA (سود قبل از بهره، مالیات، استهلاک و کاهش ارزش) به ۱۸.۸ برابر رسیده است. اما این فقط ارزش سهام آنها نبود که افزایش یافت؛ حجم سهام معامله شده نیز افزایش یافت. در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲، همزمان با تهاجم به اوکراین، سرمایه‌گذاران سهام شرکت‌های اروپایی به ارزش ۱.۴ میلیارد یورو معامله کردند که بالاترین رقم در هشت سه‌ماهه گذشته بود؛ در حالی که سهام شرکت‌های آمریکایی در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ به رکورد ۱.۰۳ میلیارد یورو رسید که همزمان با افزایش خشونت در خاورمیانه بود.

افزایش قیمت سهام شرکت‌های اروپایی در این بخش قوی‌تر از همتایان آمریکایی آنها بود (۱۲۹ درصد در مقابل ۳۱ درصد)، که لیسو این امر را به این واقعیت نسبت می‌دهد که در ایالات متحده این افزایش «زودتر آغاز شد و بازارهای سهام اروپا دیرتر به آن پیوستند.» با این وجود، تفاوت بین دو گروه همچنان زیاد باقی مانده است: ارزش بازار هفت غول آمریکایی به ۵۳۲ میلیارد یورو رسیده است، در حالی که ارزش همتایان اروپایی آنها در حدود ۲۳۰.۶۵ میلیارد یورو باقی مانده است.

جایگاه تولیدکنندگان بزرگ تسلیحات در جنگ‌های اوکراین و غزه

جایگاه تولیدکنندگان بزرگ تسلیحات در جنگ‌های اوکراین و غزه

سودآوری صنعت تسلیحات به اندازه ارزش بازار سهام آن رشد نکرده است، زیرا ارزش بازار سهام از انتظارات سود آینده به دست می‌آید و تحقق قراردادها می‌تواند در یک بازه زمانی طولانی انجام شود. لیسو توضیح می‌دهد: «وقتی جنگ اوکراین آغاز شد، دیدیم که فاصله بین ارزش‌گذاری نسبی شرکت‌ها و نتایج آنها افزایش یافت: سهام افزایش یافت در حالی که گردش مالی ثابت ماند. سرمایه‌گذاران به دنبال سودهای فوری نیستند، بلکه به دنبال سودهای میان‌مدت هستند.»

میانگین حاشیه سود EBITDA دو گروه (تولیدکنندگان اسلحه آمریکایی و اروپایی) در این دوره ثابت ماند و از ۱۴٫۳ درصد در پایان سال ۲۰۲۱ تا ۱۲٫۷ درصد در ابتدای سال ۲۰۲۴ متغیر بود، اگرچه در اروپا ۲٫۱ واحد (از ۱۱.۷ به ۱۳.۸ درصد) افزایش یافت. ب در حالی که در آمریکا ۴٫۳ (از ۱۶٫۵ به ۱۲٫۲٪) کاهش یافت و شکاف بین این دو را کم کرد.

Six F-16s from the Polish Air Force, on August 15 in Warsaw.

سودآورترین تجارت

بیشترین بازده توسط شرکت آمریکایی Honeywell، متخصص در الکترونیک و ارتباطات، با میانگین ۲۴.۲ درصد در این دوره به دست آمد. از طرف دیگر، شرکت آلمانی Rheinmetall، تولیدکننده تسلیحات و مهمات، بیشترین افزایش را تجربه کرد: سهام آن از ۹۶.۷ یورو در فوریه ۲۰۲۲ به ۳۳۴ یورو در ژانویه ۲۰۲۴ رسید، به این معنی که ۲۴۵ درصد افزایش یافته است. لیسو توضیح می‌دهد: «همه از این محیط جنگی بهره‌مند می‌شوند، اگرچه برخی به دلیل نوع محصولی که صادر می‌کنند، به طور مستقیم‌تر این سود را کسب می‌کنند.»

قیمت سهام Leonardo ۱۳۹ درصد، BAE Systems، ۱۰۱ درصد، Dassault Aviation ۸۶ درصد، Thales ۷۶ درصد، Kongsberg Gruppen ۶۴ درصد و Safran ۴۵ درصد افزایش یافت. رشد قیمت سهام شرکت‌های آمریکایی کمی کمتر بود: Huntington Ingalls ۴۰ درصد، Lockheed Martin ۲۹ درصد، General Dynamics ۲۵ درصد و Northrop Grumman ۲۲ درصد.

از نظر فروش، در شرکت‌های آمریکایی، فروش بین سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ تا سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ به میزان ۲۷.۴۷ درصد (۱۴.۱ میلیارد یورو) رشد کرد، در حالی که فروش اروپایی‌ها بین سه‌ماهه آخر ۲۰۲۳ و آخر ۲۰۲۱ به میزان ۲۸.۸۲ درصد (۶.۸ میلیارد یورو) رشد کرد. در سال گذشته، فروش هفت شرکت آمریکایی به ۲۴۶.۲ میلیارد یورو رسید، در حالی که شرکت‌های اروپایی ۱۰۲.۳ میلیارد یورو فروش ثبت کردند.

حتی زمانی که جنگ‌های اوکراین و غزه پایان یابند، بازارها بر روی یک دوره طولانی از افزایش هزینه‌های نظامی شرط‌بندی می‌کنند، زیرا اکثر کشورهای ناتو در حال حاضر بیش از ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع هزینه می‌کنند و بقیه جهان وارد یک مسابقه تسلیحاتی جدید شده‌اند. لیسو اشاره می‌کند که «جریان‌های سرمایه بسیار قوی به سمت بخش دفاعی وجود دارد.»

منبع: ایراس

پایان/

۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 30391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =