فاکس نیوز: ایران تا ژانویه۲۰۲۵ از سلاح هسته‌ای خود رونمایی می‌کند

کارشناسان شبکه خبری تندروی آمریکا اعتقاد دارند ایران تا پایان سال ۲۰۲۴ از سرگشتگی انتخاباتی و شرایط بایدن بهره می برد و خود را به عنوان یک قدرت دارای سلاح هسته ای اعلام می کند.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «فاکس نیوز» ایالات متحده نوشت، کارشناسان نظامی می گویند ایران ممکن است تا پایان سال خود را به عنوان یک قدرت هسته ای اعلام کند. این کارشناسان خاطرنشان می کنند که ایران در سال های گذشته حتی قدرت های بزرگ هسته ای را نیز مورد حمله قرار داده است.

«ژنرال جوزف ووتل» فرمانده بازنشسته سنتکام ایالات متحده، درباره چگونگی واکنش ایالات متحده در صورت حمله تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل به برنامه «Your World» توضیحاتی را ارائه داد و تصریح کرد که مذاکرات دیپلماتیک کنونی ممکن است واکنش گسترده ایران را تخفیف دهد.

کارشناسان نظامی هم به فاکس نیوز دیجیتال عنوان کرده‌اند این احتمال وجود دارد که ایران امسال خود را یک قدرت هسته‌ای اعلام کند، درست درزمانی که آینده سیاسی ایالات متحده در میان رقابت‌های شدید انتخابات ریاست‌جمهوری نامشخص است.

«جیمز کارافانو» معاون مطالعات سیاست خارجی و دفاعی بنیاد هریتیج می گوید: من فکر می‌کنم این یک گزینه واقعی است. منظورم این است که اگر من جای ایرانی‌ها بودم و قرار بود این کار را انجام دهم، الان این کار را می‌کردم زیرا بایدن هیچ کاری انجام نخواهد داد.

فاکس نیوز: ایران تا ژانویه۲۰۲۵ از سلاح هسته‌ای خود رونمایی می‌کند

وی افزود: اکنون اسرائیلی‌ها گرفتار شده‌اند و شما ماه‌ها قبل از پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات فرصت دارید؛ اگر تا آن زمان شما قدرت هسته‌ای را ایجاد کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

کارافانو تصریح کرد: او قرار نیست جنگ جهانی سوم را شروع کند، درست است؟ او قرار نیست روز اول وارد شود و ایران را بمباران کند. او این کار را نخواهد کرد و آنها این را می دانند.

به نوشته فاکس نیوز، دولت بایدن در طول سال گذشته بارها هشدار داده که ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته ای قرار دارد. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده در ماه ژوئیه در مجمع امنیتی آسپن اظهار داشت که ایران «احتمالاً یک یا دو هفته دیگر تا دستیابی به ظرفیت اولیه تولید مواد شکافت پذیر برای یک سلاح هسته ای فاصله دارد.»

بلینکن نابودی توافق برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) که به طور کلی به عنوان توافق هسته ای ایران شناخته می شود را عامل توسعه شتابان ایران در این مسیر دانست و تاکید کرد: «ایالات متحده در آن زمان هیچ مدرکی در دست نداشت که نشان دهد ایران از قبل سلاح هسته‌ای دارد.»

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم به فاکس نیوز دیجیتال گفت: ما متعهد هستیم که هرگز اجازه ندهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و آماده هستیم تا از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از کسب این نتیجه استفاده کنیم.

کارافانو استدلال کرد که بلاتکلیفی در دوره انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، به ویژه وضعیت سیاست گذاری رئیس جمهور بایدن پس از تصمیم گیری برای عدم حضور در دوره دوم انتخابات، یک فرصت کلیدی را به ایران داده است.

کارشناس بنیاد هریتیج اعتقاد دارد «این مهم نیست که بتوانید سلاح هسته‌ای را مستقر کنید یا نه. آنها فقط این را اعلام می کنند و همه فقط عصبانی می شوند. و آنها می توانند بگویند، من اکنون خود را یک قدرت هسته ای اعلام می کنم و با سلاح هسته ای از خودم دفاع خواهم کرد. و البته، حتی این بدتر است اگر شما این را بگویید و مردم هم بدانند که اسلحه را دارید و واقعاً می توانید از خود دفاع کنید.»

کارافانو افزود: «وقتی شما یک کشور هسته‌ای هستید، این گونه تصور می‌شود که من یک میدان نیرو مانند Starship Enterprise در اطرافم دارم، اگر به زمانبندی آن نگاه کنید... آیا اسرائیلی ها به شما حمله خواهند کرد؟ منظورم این است که آنها در حال حاضر سرشان شلوغ است. بایدن چه خواهد کرد؟ بایدن از الان تا انتخابات و تا ژانویه کاری انجام نخواهد داد. و اگر ترامپ پیروز شود، چندین ماه تا روی کار آمدن او زمان وجود دارد.»

فاکس نیوز: ایران تا ژانویه۲۰۲۵ از سلاح هسته‌ای خود رونمایی می‌کند

«چارلز مور» ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده هم با ارزیابی کارافانو موافق است و آن را «احتمالی برجسته» خواند، اما او به قابلیت محدود اعلام قابلیت‌های هسته‌ای اشاره کرد، به ویژه اینکه اعلام قدرت هسته‌ای و توانایی در استقرار و استفاده مؤثر از یک سلاح هسته‌ای دو موضوع کاملاً متفاوت هستند.

مور تاکید کرد: من فکر نمی‌کنم غیرمنطقی باشد که تصور کنیم پس از اعلام ایران یا طی مراحل نهایی مورد نیاز برای آزمایش مؤثر یک سلاح و رساندن آن به خودروی تحویل، شاهد اقدام اسرائیل و/یا ایالات متحده برای جلوگیری از این اتفاق باشیم.

کارافانو اذعان داردکه در دراز مدت، داشتن سلاح های هسته ای تنها به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر سایر سلاح های هسته ای عمل می کند. او به حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر و تهاجم اخیر روسیه و تقابل اوکراین با مسکو و حتی حمله این ماه آن به داخل خاک روسیه اشاره کرد. وی گفت: سلاح‌های هسته‌ای کاربرد بسیار محدودی دارند و در واقع مانع از درگیری هسته‌ای با یک قدرت هسته‌ای می‌شوند، اما غیر از آن... اگر نتوانید در یک جنگ متعارف پیروز شوید، جنگ هسته‌ای را شروع نمی‌کنید، درست است؟

او تصریح کرد: البته این برای ایرانی‌ها کارت آزاد شدن از محدودیت ها نیست، و... پنج ثانیه بعد از تبدیل شدن آنها به یک قدرت هسته‌ای سعودی‌ها و ترک‌ها و مصری‌ها و دیگران می‌خواهند یک قدرت هسته‌ای باشند.

«بهنام بن طالبلو» یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها عنوان داشت که افزایش گرایش به سلاح هسته‌ای جای خود را به پیشرفت‌های هسته‌ای مهم داده است. به همین دلیل احتمال زیادی وجود دارد تهران بخواهد تا قبل از بازگشت ترامپ به قدرت، آن را تثبیت کند تا مصونیت داشته باشد.

طالبلو گفت که نباید فراموش کرد ایران در ابتدا قصد داشت تا قبل از اینکه در سال ۲۰۰۲ موضوع افشا شود، یک اتفاق هسته‌ای را رقم بزند و تعداد انگشت شماری تسلیحات هسته‌ای را برای امنیت خود تولید کند.

او افزود: اساساً ساخت سلاح‌ هسته ای یک تصمیم سیاسی است اما از یک سری فرآیندهای فنی تشکیل می شود. تصمیم گیری برای اتخاذ هر یک از ین موارد می تواند طبق سیاست غرب شکل بگیرد.

پایان/

۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30365

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =