امیدواری دموکرات‌ها به تکرار جادوی ۲۰۰۸

چهره های دموکرات امید دارند، این حزب قادر شود تا رای دهندگان آمریکایی را به نحوی تحریک و تهییج کند که واقعه ای همچون سال ۲۰۰۸ را رقم بزنند تا این بار هم یک زن غیرسفیدپوست را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری NBC NEWS معتقد است که کامالا هریس و چهره های مطرح دموکرات امیدوارند تا بتوانند شرایط را به گونه ای رقم بزنند که تحولی همچون سال ۲۰۰۸ رقم بخورد که در آن باراک اوباما توانست وارد کاخ سفید شود.

این گزارش آورده است: تجمع های پر ازدحام، جمع‌آوری کمک های مالی زیاد و وجود تعداد زیادی داوطلب جدید، همگی به حرکتی شبیه دوره انتخاب اوباما اشاره می‌کنند؛ اما هنوز هستند افرادی که در توانایی کامالا هریس در تهییج رای دهندگان تردید دارند.

گزارش‌های اولیه از افزایش ثبت‌نام رای‌دهندگان خبر می دهد اما جالب اینجاست که همه اینها تنها در خلال پنج هفته پس از زمانی رخ داده که معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس به عنوان نامزد دموکرات ها مطرح شد.

برخی دموکرات ها شرط بندی کرده اند که جادوی سال ۲۰۰۸ دوباره تکرار خواهد شد. آن سال نقطه عطفی در سیاست دموکرات ها بود و باراک اوباما را در مسیر تبدیل شدن به اولین رئیس جمهور سیاه پوست قرار داد. او با کسب ۳۶۵ رای الکترال قاطعانه پیروز شد.

در مصاحبه با مقام های حزبی، داوطلبان و مقامات کمپین، مضامین مشترکی دیده می شود و بسیاری از آنها می گویند امروزه یادآور سال ۲۰۰۸ است. تماس های تلفنی با رای دهندگانی که فعالانه می خواهند به آنها کمک کنند، حتی از سوی بسیاری از افراد که قبلاً رای نداده اند. رای دهندگان جوان هم مشارکت بالایی دارند. کمک های کوچک دلاری نیز در حال سرازیر شدن به سمت کارزار هریس است. یک سوم کمک ها در هفته گذشته از سوی اهداکنندگانی بود که اولین بار این کار را می کردند.

«جیلیان روزنبرگ آرمور»، که در سال ۲۰۰۸ معاون مدیر سیاسی اوباما در کمیته آیووا بود، معتقد است که فقدان یک کمپین مقدماتی تفرقه‌انگیز که می‌توانست حزب را متلاشی کند، درکنار تمایل شدید برای شکست دونالد ترامپ، انتخابات امسال را متمایز کرده است. او روندی را می بیند که به سطح مشارکت بالای رای دهندگان اشاره می کند و تاکید دارد که هریس می خواهد ائتلاف های قدرتمندتری - از رای دهندگان سیاه پوست، آسیایی و زنان ایجاد کند حتی بزرگتر از اوباما.

امیدواری دموکرات‌ها به تکرار جادوی ۲۰۰۸

روزنبرگ آرمور گفت: زنان واقعاً عصبانی هستند و به شدت از خطرات نتیجه این انتخابات آگاه هستند. انتخاب یک رئیس جمهور زن قوی ترین نشانه مخالفت با MAGA (کارزار ترامپ) است.

لاورا بارنز، رئیس حزب دموکرات میشیگان هم اظهار داشت: شرایط همچون سال ۲۰۰۸ است، اما تفاوت هم دارد. مردم برای باراک اوباما به گونه‌ای رفتار می کردند که قبلاً دیده نشده بود اما با کامالا هریس و تیم والز، این درک عمیق که ما باید آن را انجام دهیم، بسیار مهم است. اینکه ما نمی توانیم ترامپ را وارد کاخ سفید کنیم.

«آن ماری هرود» که در رویداد رهبران زن سیاه پوست شرکت کرده بود، تاکید دارد که نامزدی هریس به ویژه برای زنان سیاهپوست برای شرکت در انتخابات الهام بخش است.

وی می گوید «من به میراثی که ما به آن احترام می گذاریم فکر می کنم، زنان سیاه پوست تا کجا پیش رفته اند. این یک احساس شگفت انگیز است.»

کامالا هریس پس از آنکه رئیس جمهور جو بایدن در ۲۱ جولای از نامزدی انتخابات کناره گیری کرد، زمام حزب را به دست گرفت. در ابتدا، برخی از دموکرات‌ها می‌ترسیدند که این تغییر باعث ایجاد اختلاف و حتی درگیری در درون حزب شود. اما این اتفاق رخ نداد و نتایج نظرسنجی ها تقریباً بلافاصله بهبود یافتند و به تدریج خوش بینی نسبت به نقشه گسترده انتخاباتی بهبود یافت.

در یکی دو هفته اخیر هریس در نظرسنجی ها از ترامپ پیشی گرفته و به بخت نخست پیروزی در انتخابات تبدیل شده است.

اما یکی از جنبه‌های بی‌سابقه‌ای در نامزدی هریس، جدول زمانی کوتاه مدت برای پیروزی یا شکست وی است. او اکنون در حالی تلاش می کند که به عنوان یک نامزد تغییر کند که در ۳ سال و نیم گذشته بخشی از دولت بوده است.

با اینحال شکاف شدید سیاسی در ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ به اندازه امروز آشکار نشد ولی بسیاری در حزب دموکرات می گویند که در تلاش برای جلوگیری از بازگشت ترامپ به قدرت متحد هستند.

یکی از دستیاران ارشد اوباما حتی نظری متفاوت دارد و می گوید «فکر می‌کنم ما از شور و شوق سال ۲۰۰۸ هم پیشی گرفته‌ایم».

پیت جیانگرکو، که در هر دو کمپین اوباما (۲۰۰۸ و ۲۰۱۲) کار می کرد، درباره جمع آوری کمک های مالی گسترده و این واقعیت که کنوانسیون دموکرات ها بینندگان بیشتری نسبت به کنگره جمهوری خواهان داشت، گفت «احساس می کنید که سال ۲۰۰۸ باشد، و تعداد زیادی برای همراهی وجود دارند. درصد بالایی از داوطلبانی که در کارولینای شمالی پیش قدم شده‌اند، هرگز در زندگی خود رای نداده اند و این به نظر بسیار شبیه سال ۲۰۰۸ است.

«کریس کورج» رئیس صندوق پیروزی هریس-والز، که در سال ۲۰۰۸ یکی از حامیان اصلی برای باراک اوباما بود، گفت که تا کنون، سرعت جمع‌آوری کمک‌های مالی در روزهای پس از کنوانسیون بالا بوده و او شاهد کمک‌های مالی از سوی اهداکنندگان بزرگی بوده است که از سال ۲۰۲۰ دست به جیب نشده بودند.

با این حال، حتی در حالی که هریس در حال پرکردن سالن‌ها است، او مخاطبان زیادی را که اوباما در سال ۲۰۰۸ به دست آورده بود، جذب نکرده است، او هنوز به صورت مستقیم به سؤالات رأی دهندگان پاسخ نداده است.

«یوهانا ماسکا» مدیر مطبوعاتی در کارزار انتخاباتی اوباما در سال ۲۰۰۸ اعتقاد دارد اگرچه این اتفاق به حزب دموکرات انرژی داده است تا رهبری را با چهره‌ای جدید و تازه داشته باشد اما باید دید که آیا این شور و شوق عمیق است یا خیر.

او می گوید اوباما در سال ۲۰۰۸ توانست همچون یک سلبریتی خود را به یک موج سیاسی عظیم تبدیل کند. هریس نیز باید ثابت کند که می تواند همین کار را انجام دهد.

پایان/

۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =