کاهش نرخ بهره آمریکا از ماه سپتامبر

«نوریل روبینی» اقتصاددان آمریکایی معتقد است شاخص های اقتصادی در ایالات متحده رو به بهبود است و به همین دلیل فدرال رزرو احتمالا از ماه سپتامبر کاهش نرخ بهره را شروع خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، «یاهو فایننس» نوشت، آخرین داده ها از شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) نشان می دهد که تورم ایالات متحده در حال کاهش است و بیشتر از قبل به هدف اعلام شده فدرال رزرو یعنی ۲ درصد نزدیک می شود. در چنین شرایطی پرسش آن است که آیا این اتفاق به فدرال رزرو اعتماد و قدرت کافی را می دهد تا روند کاهش نرخ بهره را شروع کند یا خیر؟

برخی فعالان در وال استریت معتقدند که فدرال رزرو باید پیش از این نرخ بهره را کاهش می داد و اکنون با این کار خود درهای اقتصاد ایالات متحده را به روی رکود احتمالی باز می کند.

در این رابطه «نوریل روبینی» استاد بازنشسته دانشکده بازرگانی دانشگاه نیویورک استرن و مشاور ارشد موسسه سرمایه گذاری Hudson Bay دیدگاه خود را در مورد سطح CPI در ماه جولای، مفهوم آن برای فدرال رزرو و به صورت گسترده برای اقتصاد آمریکا ارائه داده است.

کاهش نرخ بهره آمریکا از ماه سپتامبر

روبینی، که اغلب به واسطه پیش‌بینی‌هایش از او به عنوان «دکتر عذاب» (Dr. Doom) یاد می‌شود، وقوع رکود اقتصادی در آمریکا را امکان پذیر می داند. وی معتقد است که «احتمالاً خطر رکود در حال افزایش است. شاخص پی.ام.آی تولید یا همان شاخص مدیران خرید، تاحدودی نرم و منعطف شده است. در برخی از بخش‌ها در قسمت مصرف کننده هم بازار کار در حالت فشرده شدن قرار ندارد. بنابراین خط پایه من همچنان بر فرود نرم استوار است.»

روبینی همچنین داده های ایجاد اشتغال ماه جولای را تاحدودی از روی خوش شانسی توصیف کرده و آورده است: بازار کار اندکی نرم و منعطف شده است با اینحال افزایش نرخ بیکاری ناشی از افزایش عرضه نیروی کار است، نه کاهش و فشردگی در بخش تقاضای نیروی کار.

وی می افزاید: بنابراین، من فکر می کنم اقتصاد در حال آرام شدن است. برخی از بخش های اقتصاد متعادل تر هستند؛ مگر اینکه پیش بینی کنیم گزارش اشتغال در ماه اوت واقعا ضعیف خواهد بود، با این وجود من انتظار ندارم واقعا ضعیف باشد.

روبینی پیش بینی کرد: اعتقاد دارم فدرال رزرو در ماه سپتامبر کاهش نرخ بهره را شروع خواهد کرد.

کاهش نرخ بهره آمریکا از ماه سپتامبر

پیامدهای اقتصادی ترامپ هریس

این روزها سوالات زیادی در مورد سیاست های اقتصادی رئیس جمهور سابق ترامپ و معاون رئیس جمهور کامالا هریس وجود دارد. روبینی در واکنش به احتمال ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز بر این باور است که ترامپ بی‌اعتمادی قابل توجهی را به اقتصاد آمریکا تزریق می‌کند.

استاد بازنشسته دانشکده بازرگانی دانشگاه نیویورک با اشاره به رشد اقتصادی و ذخایر قوی آمریکا می‌گوید: شکی وجود ندارد که کامالا هریس قابل پیش‌بینی‌تر خواهد بود. اگرچه اقدامات وی احتمالا نسبت به کاری که بایدن انجام می‌دهد تفاوت جزئی دارد اما ما می‌دانیم که سیاست ‌های مورد نظر وی چیست. در واقع این سیاست‌ها از نظر منطقی تا حد قابل قبولی برای زمان خود خوب هستند.

«دکتر عذاب» در ادامه افزود: در مورد ترامپ، ما می دانیم که میزان قابل توجهی از عدم اطمینان و نوسانات در دوره ریاست جمهوری وی وجود خواهد داشت. مجموعه ای از سیاست ها مطرح می شوند که او ممکن است آن ها را اتخاذ کند و هر یک از آن ها برای اقتصاد و بازار معنای خاص خودش را دارد.

وی تاکید کرد: اما آن چیزی را که ترامپ می‌خواهد در تجارت، ارز، سیاست‌های پولی و مالی انجام دهد کاملاً خطرناک هستند.

پایان/

۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =