بازار در انتظار افزایش بیشتر قیمت طلا

فعالان بازار جهانی طلا اعتقاد دارند با اینکه هر اونس طلا رکورد قیمتی جدید را ثبت کرده اما تنش های ژئوپلیتیکی در کنار مولفه های اقتصادی در آمریکا و چین موجب می شوند که بازار کماکان در انتظار افزایش بیشتر قیمت طلا باشد.

به گزارش تحریریه، بازار جهانی طلا یک هفته پر خبر را تجربه کرد. تارنمای «Fxempire» در این زمینه نوشت، در چند روز گذشته روند صعودی قیمت طلا تا فراتر از ۲۵۰۰ دلار ادامه داشت و حال کارشناسان انتظار دارند اونس طلا پس از گذر از ۲۵۰۶ دلار به حرکت صعودی خود ادامه دهد و در مرحله بعد اهداف کلیدی در ۲۵۴۳ دلار و ۲۶۰۵ دلار را لمس کند. علت آن است که بازار هنوز انتظار رشد بیشتر را دارد.

طلا روز جمعه پس از تلاش ناموفق در روزهای میانی هفته گذشته به رکورد جدیدی رسید. نیروی محرک در بازار قوی بود و به نظر می رسد که شرایط همین طور باقی بماند زیرا معاملات حتی زمانی که قیمت ها به بالاترین سطح رسید هم ادامه داشت و هر اونس طلا تا سقف ۲۵۰۶ معامله شد.

قیمت طلا در آخر هفته هم با قدرت بسته شد و همین موضوع ادامه روند صعودی بلندمدت را تصدیق می کند. با توجه به اینکه این اولین روز از فوران قیمتی بوده است به نظر می رسد هفته آینده نیز تداوم این روند محتمل باشد.

بازار در انتظار افزایش بیشتر قیمت طلا

تصویر فوق نمودار شرح اتفاقات گذشته و وقایع احتمالی در آینده است.

تارنمای « Economies.com» نیز در تحلیل قیمت طلا نوشت، روز جمعه قیمت طلا به سمت بالا رفت و از سطح ۲۴۸۳.۴۰ دلار عبور کرد و مانع ۲۵۰۰ دلار را پشت سر گذاشت تا به سمت سودهای بیشتر در دوره های آتی حرکت کند.

طبق این گزارش، طلا مسیر اصلی صعودی خود را آغاز کرده و اکنون برای رسیدن به اهداف بالاتر و گذر از سطح ۲۵۴۰.۰۰ دلار تلاش می کند.

چین و خاورمیانه عامل افزایش قیمت طلا

فعالان در بازار جهانی طلا دو عامل را در اتفاقات ماه های اخیر بسیا تاثیرگذار می دانند؛ تلاش بانک های مرکزی برای خرید طلا و تحولات ژئوپلیتیکی به ویژه در خاورمیانه.

Analysts say gold has a good chance of breaking through $2,500 an ounce in the coming days (DAVID GRAY)

شورای جهانی طلا (WGC) در گزارشی اعلام کرد که اکنون بانک های مرکزی بیشتری اعلام می کنند که قصد دارند ظرف یک سال آینده بر حجم ذخایر طلای خود بیافزایند. بسیاری از سرمایه گذاران هم می گویند که به دلیل عدم اطمینان کلان اقتصادی و سیاسی با وجود قیمت های بالای این فلز گرانبها، چنین اقدامی را انجام می دهند.

رابطه معکوس طلا و نفت

تارنمای شبکه خبری «INQUIRER» نوشت، در حالیکه طلا به بالاترین حد خود رسیده، قیمت نفت کاهش یافته است.

به گفته معامله گران، انتظارات برای کاهش نرخ بهره آمریکا باعث تضعیف دلار شد. همزمان با افزایش قیمت طلا، قیمت نفت کاهش یافت زیرا پیش بینی می شود تقاضای چین هم برای نفت ضعیف باشد.

طبق این گزارش، در حالی که سرمایه گذاران در مواجهه با کاهش احتمالی فزاینده نرخ بهره آمریکا در ماه سپتامبر و افزایش ریسک های ژئوپلیتیکی، تمرکز بر سرمایه گذاری سودآور طلا را افزایش دادند. طلا به بالاترین سطح خود فراتر از ۲۵۰۰ دلار در هر اونس رسید.

«فواد رزاق زاده» تحلیلگر سیتی ایندکس و FOREX.com معتقد است: کاهش شدید بازده اوراق قرضه در بحبوحه انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث افزایش قیمت طلا شده است.

در همین حین، قیمت نفت حدود ۱.۵ درصد کاهش یافت و نفت خام برنت دریای شمال به زیر ۸۰ دلار در هر بشکه رسید.

«کارستن فریچ» تحلیلگر Commerzbank معتقد است که بازیابی قابل توجه قیمت در بازار نفت در روزهای اخیر به پایان رسیده است. با اینحال به نظر می رسد که حمله تلافی جویانه ترسناک ایران به اسرائیل که تاکنون محقق نشده است، می تواند موجب بالا رفتن قیمت نفت شود. ایران به عنوان یک تولیدکننده بزرگ نفت تهدید کرده است که اسرائیل را در انتقام ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران هدف قرار می دهد.

پایان/

۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =