عامل اصلی رونق بازار جهانی طلا چیست؟

«شورای جهانی طلا» عامل اصلی رونق بازار طلا و ایجاد روند افزایش بهای فلز زرد را معرفی کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای روزنامه «چاینا دیلی» به نقل از «دیوید تایت» مدیر اجرایی شورای جهانی طلا (WGC) عنوان داشت که بازار طلای چین از یک بازیگر منفعل به یک رهبر فعال در چندین زمینه کلیدی تبدیل شده است و با ادامه این شرایط در سال‌های آینده به نقش آفرینی خود در بازار جهانی طلا ادامه خواهد داد.

تایت این اظهارات را در کنگره دو روزه طلای چین ۲۰۲۴ که از ۲۷ تا ۲۸ جولای در شانگهای برگزار شد، بیان کرد. او گفت که از اوایل دهه ۱۹۹۰، تقاضای چین برای طلا شاهد رشد ثابتی بوده که تاسیس بورس طلای شانگهای در سال ۲۰۰۲ نقطه عطف قابل توجهی برای آن بود و موجب اوج گیری این پویایی شده است. با توجه به رشد اقتصادی قوی پکن در دهه های گذشته، چین جایگاه بازیگر پیشرو در بازار جهانی طلا را به دست آورده است.

به نظر کارشناسان، چین برای بیش از ۱۰ سال متوالی، بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان بوده است. این درحالی است که چین برای ۱۵ سال متوالی بزرگترین تولیدکننده طلا در جهان هم می باشد.

تایت با بیان این موضوع که انتظار دارد بازار طلای چین در سال‌های آینده هم به هدایت تحولات در بازار جهانی طلا به ویژه در زمینه‌های کلیدی مانند استانداردسازی شمش طلا، دیجیتالی شدن و زنجیره تامین مسئولانه و تولید صنایع دستی ادامه دهد، گفت: این دستاورد نقش و تأثیر حیاتی چین را در شکل‌دهی به آینده صنعت جهانی طلا نشان می‌دهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در کنگره طلای چین، تولید طلای چین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۷۹.۶۳۴ تن رسید در حالی که مصرف طلا در این کشور به ۵۲۳.۷۵۳ تن بالغ شده است.

عامل اصلی رونق در بازار جهانی طلا چیست؟

تایت گفت: طلا با افزایش ۱۲ درصدی قیمت در نیمه اول سال جاری به دلیل خریدهای پایدار بانک مرکزی، تقاضای قوی مصرف کنندگان در آسیا، افزایش بدهی جهانی و برخی تحولات پرنوسان ژئوپلیتیکی، یک سال استثنایی را پشت سر گذاشت.

بر اساس بررسی های WGC از ذخایر طلای بانک مرکزی در ماه ژوئن ۲۰۲۴ حدود ۲۹ درصد از بانک های مرکزی قصد دارند ذخایر طلای خود را در ۱۲ ماه آینده افزایش دهند. این بالاترین سطح تقاضا از سال ۲۰۱۸ به بعد است.

کنگره طلای چین ۲۰۲۴ که توسط انجمن طلای چین و شورای جهانی طلا برگزار شد، حدود ۲۰۰۰ شرکت کننده را از داخل و خارج از این کشور پذیرا بود.

گفتنی است که افزایش قیمت طلا یک تاثیر منفی را هم بر بازار داشته است. تارنمای «gold.org» در تحلیل خود آورده است که تقاضای طلا بدون در نظر گرفتن معاملات بورسی در سه ماهه دوم با ۶ درصد کاهش نسبت به سال قبل همراه بود و به ۹۲۹ تن رسید، کاهش شدید مصرف جواهرات نسبت به رشد ملایم در سایر بخش ها برجسته تر بود. افزودن سرمایه‌گذاری های بورسی به کل تقاضای طلا باعث افزایش ۴ درصدی سالانه تقاضا تا سطح ۱۲۵۸ تن شده که بالاترین نرخ سه ماهه دوم از سال ۲۰۰۰ است.

طبق این تحلیل، شرایط بی سابقه قیمت طلا تاثیر خود را بر مصرف جواهرات در سه ماهه دوم گذاشت و به همین دلیل حجم استفاده از طلا در جواهرات نسبت به سال قبل ۱۹ درصد کاهش یافت و به ۳۹۱ تن رسید.

در مقابل خرید خالص طلا از سوی بانک های مرکزی با افزایش ۶ درصدی نسبت به سال قبل به ۱۸۴ تن رسید. در همین حین سرمایه گذاری در شمش و سکه خرده فروشی هم ۵ درصد کاهش یافت و به ۲۶۱ تن رسید که در درجه اول به دلیل تقاضای ضعیف بازارهای غربی بود.

طلای مورد استفاده در فناوری هم جهش ۱۱ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرد که دلیل آن ادامه روند توسعه هوش مصنوعی بوده است.

از نکات برجسته بازار طلا در سه ماهه دوم سال عبارت بودند از:

قیمت طلای در سه ماهه دوم به ۲۳۳۸ دلار آمریکا در هر اونس رسید. طلا در ماه می سطح جدید ۲۴۲۷ دلار در هر اونس را لمس کرد.

کل عرضه طلا با ۴ درصد رشد سالانه به ۱۲۵۸ تن رسید. تولید ۹۲۹ تن طلای معدنی برای سه ماهه دوم هم یک رکورد بود. عرضه طلای بازیافتی هم بالاترین میزان در سه ماهه دوم از سال ۲۰۱۲ را فتح کرد که این اتفاق در واکنش به افزایش قیمت طلا رخ داد.

پایان/

۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =