ترس در بازارهای جهانی

بازارهای مالی در سراسر جهان به دلیل فروش‌های تند و شدید، در ترس و هراسی شدید قرار گرفتند؛ به طوری که حتی سرمایه‌گذاران باتجربه نیز از سرعت و شدت آن‌ و علت اصلی‌اش شگفت‌زده شدند.

مقدمه

این هفته برای سرمایه‌گذاران، سفری مانند سواری در ترن ‌هوایی بود.

بازارهای مالی در سراسر جهان به دلیل فروش‌های تند و شدید، در ترس و هراسی شدید قرار گرفتند؛ به طوری که حتی سرمایه‌گذاران باتجربه نیز از سرعت و شدت آن‌ و علت اصلی‌اش شگفت‌زده شدند.

دو عامل کلیدی باعث سقوط بازار شد. اول اینکه گزارش تعداد مشاغل آمریکا ضعیف‌تر از انتظارات بود. دوم، تغییر نرخ بهره توسط بانک مرکزی ژاپن.

ترس از رکود اقتصادی آمریکا به سرعت در سراسر بازارهای جهانی شعله‌ور شد و وحشت بر بازارهای جهانی حاکم شد. بازار سهام ژاپن بیشترین افت یک روزه را از سال ۱۹۸۷ تجربه کرد.

اما اکنون، در آرامش نسبی پس از طوفان، نشانه‌هایی وجود دارد که این سقوط ممکن است یک واکنش افراطی بوده باشد. روز سه‌شنبه، معاملات آتی سهام ایالات متحده افزایش یافت و بازار سهام ژاپن به سرعت بازگشت و بخش زیادی از زیان ۱۲ درصدی خود را جبران کرد.

دلایل موجهی برای نگرانی درباره احتمال رکود در آمریکا وجود دارد، اما تضمینی نیست که واقعا رخ دهد.

چه اتفاقی افتاد؟

وحشت در روز جمعه هفته گذشته شروع شد، یعنی زمانی که اداره آمار اشتغال ایالات متحده (BLS)، داده‌های اقتصادی ماه ژوئن را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌داد که نرخ بیکاری آمریکا با ۰/۲ درصد افزایش یافته به ۴/۳ درصد رسیده، در حالی که تعداد افراد شاغل تنها ۱۱۴۰۰۰ نفر افزایش یافته بود.

این عدد بسیار کمتر از آنچه بازارها پیش‌بینی می‌کردند بود، و به طور قابل توجهی کمتر از میزان افزایش متوسط ماهانه ۲۱۵۰۰۰ نفر بود که در ۱۲ ماه گذشته مشاهده شده بود. بازارها این گزارش ضعیف را به عنوان نشانه‌ای از احتمال رکود اقتصادی آمریکا تعبیر کردند.

در سوی دیگر اقیانوس آرام، بانک مرکزی ژاپن به تازگی سیاست‌گذاری خود را برای اولین بار بعد از مدت‌ها تغییر داد. این بانک سرانجام تصمیم گرفت سیاست‌گذاری پولی بسیار محرک خود را پایان داده و نرخ بهره اصلی خود را از تقریباً صفر به ۰/۲۵ درصد افزایش دهد و خرید اوراق قرضه دولتی ژاپنی را کاهش دهد.

این دو رویداد با هم باعث تضعیف موقعیت نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا و تقویت نسبی نرخ بهره اوراق قرضه ژاپن شد. ارزش ین ژاپن در برابر دلار آمریکا افزایش یافت که برخی از صندوق های تامینی را مجبور کرد تا موقعیت‌های خود را بفروشند تا به «اخطار کسری وجه تضمین» (مارجین کال) روی موقعیت هایی که پیش از آن اتخاذ کرده بودند پاسخ دهند

«اخطار کسری وجه تضمین» زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گران مجبور می‌شوند فورا مبالغی را واریز کنند تا زیان خود را پوشش دهند.

اما آیا آمریکا واقعاً در رکود است؟

ترس از یک رکود قریب الوقوع در ایالات متحده بر اساس «قاعده سام» (Sahm Rule) به وجود آمده که به یاد اقتصاددان آمریکایی، کلودیا سام (Claudia Sahm)، که آن را توسعه داد، نامگذاری شده است.

این قانون نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا زمانی در رکود است ‌که میانگین متحرک سه ماهه نرخ بیکاری ۰/۵۰ درصد یا بیشتر نسبت به پایین‌ترین سطحِ آن در ۱۲ ماه گذشته افزایش یابد که با انتشار داده‌های مشاغل جمعه گذشته رخ داد.

با این حال، آخرین ارقام مربوط به فعالیت‌های اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات متحده همچنان رشد خوبی داشته، به طوری که ارقام شاخص‌های کلیدی بخش خدمات شاهد یک بازگشت در ماه جولای بوده است.

این بدان معناست که حتی اگر رکودی در ایالات متحده رخ دهد، بعید است که به شدت رکودهای تجربه شده در طول بحران کووید COVID یا بحران مالی جهانی باشد.

رکودها به اندازه دوران رشد دوام ندارند. این یکی از دلایل رشد اقتصادها در طول زمان است. اقتصادها در زمان رشد، درآمد شرکت‌ها را افزایش می‌دهند که باعث افزایش قیمت سهام در بلندمدت می‌شوند.

در ایالات متحده، بازار سهام در طول دوران رکود اصولا ریزش پیدا کرده و سپس جبران کرده و به قله‌های جدیدی دست می‌یابد.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 30278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =