رابطه نرخ بهره و انتخابات آمریکا

اقتصاددانان و چهره های آمریکایی نسبت به تاثیر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا و پیامدهای اقتصادی آن دیدگاه های متفاوتی دارند.

به گزارش تحریریه، طبق نظر کارشناسان، انتظار می رود فدرال رزرو در ماه سپتامبر، کمتر از دو ماه قبل از انتخابات نوامبر، نرخ بهره را کاهش دهد. و حالا پیش از این حرکت قابل پیش بینی، «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو، با فشار قانونگذاران در هر دو طرف مواجه شده است. از جمله »دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق که چندی قبل در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت کاهش نرخ بهره کاری است که آنها می دانند نباید انجام دهند.

اما «پل کروگمن» اقتصاددان برنده جایزه نوبل، در مصاحبه با یاهو فاینانس تاکید کرد که کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر با توجه به تاثیرات تاخیری آن بر اقتصاد واقعی، نباید اهمیت زیادی برای نتیجه انتخابات داشته باشد.

کروگمن گفت: آنچه که فدرال رزرو امروز انجام می دهد نباید تا چند ماه و نه تا زمانی که انتخابات انجام شود، بر اقتصاد واقعی تأثیر بگذارد.

رابطه نرخ بهره و انتخابات آمریکا

طبق این گزارش، تفسیرهای سردتر در مورد تورم و افزایش نرخ بیکاری به تقویت این روایت کمک کرده است که بانک مرکزی باید زودتر نرخ ها را کاهش دهد. بانک مرکزی می‌تواند تا هفته آینده نرخ‌ها را کاهش دهد، اگرچه بازارها متقاعد شده‌اند که چرخه تسهیلی فدرال رزرو در سپتامبر آغاز می‌شود و قیمت‌ها با احتمال تقریباً ۱۰۰ درصدی کاهش در دو ماه آینده است.

کروگمن گفت: به طور مشخص، اگر بپرسید که فدرال رزرو چه تاثیری بر نرخ بیکاری در روز انتخابات دارد؟ پاسخ حاشیه خطا است و هیچ جوابی وجود ندارد.

وی افزود اما اگر بپرسید چه تاثیری ممکن است بر احساس مردم در مورد اقتصاد داشته باشد؟ ممکن است تفاوت بزرگی ایجاد کند.

کروگمن معتقد است: من فکر می‌کنم یکی از چیزهایی که در دو سال گذشته آموخته‌ایم این است که ادراک مصرف‌کننده از اقتصاد دقیقاً از متغیرهای سنتی پیروی نمی‌کند. اگر فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش دهد، این ندای معتبری است که می گوید «ما دیگر نگران تورمی نیستیم» که ممکن است بر همه چیز تأثیر بگذارد.

رابطه نرخ بهره و انتخابات آمریکا

«سیاسی شدن» سیاست پولی

ترامپ که در اولین دوره ریاست جمهوری خود بارها از پاول انتقاد می کرد، ماه گذشته نیز به بلومبرگ اظهار داشت به رئیس بانک مرکزی اجازه می دهد دوره خود را به پایان برساند. وی در این مورد تاکید کرد به خصوص «اگر فکر کنم کار درستی انجام می دهد.»

با اینحال کروگمن خاطرنشان کرد که سیاست پیشنهادی ترامپ، که شامل تعرفه های سنگین بر چین می باشد، «به شدت تورم زا هستند» و فدرال رزرو مجبور به مبارزه با آن خواهد شد.

او گفت: دولت ترامپ بسیار بیشتر از آنچه در دوران بایدن شاهد بودیم مستعد تورم خواهد بود. اما این بدان معنا نیست که ترامپ از مفهوم نرخ مورد نظر پاول استقبال می کند.

این برنده جایزه نوبل اقتصاد معتقد است: اینکه ترامپ اکنون در مورد چگونگی حفظ پاول سخن می گوید، این ایده را که در صورت افزایش تورم در دولت دوم ترامپ، دست فدرال رزرو را آزاد می گذارد تا نرخ بهره را افزایش دهد، یک توهم است.

این اقتصاددان افزود: صرف نظر از اینکه چه کسی در عمل رئیس فدرال رزرو است، ما شاهد سیاست گذاری شدیدی در سیاست پولی خواهیم بود. در حالی که در چند دهه گذشته، روسای جمهور در بیشتر موارد بسیار مراقب بوده اند تا فدرال رزرو را همچون یک فوتبال سیاسی جلوه دهند اما این قوانین برای دولت آینده ترامپ اعمال نمی شود.

پایان/

۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =