بلایی که ترامپ بر سر ناتو در آورد

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، ترامپ را متهم کرد که با شعار «نخست آمریکا» بلایی بر سر ناتو در آورد که وی مجبور شد تا برای اتحاد مجدد این بلوک حدود ۲۰۰ ساعت را برای بحث و گفتگو با رهبران اروپایی صرف کند.

به گزارش تحریریه، یکی از نگرانی های اصلی کشورهای اروپایی برای چند ماه آینده آن است که دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه رویکردی را در قبال ناتو در پیش می گیرد. ترامپ در دوره پیشین تهدید کرده بود که ایالات متحده را از ناتو خارج می کند. وی در همان دوره ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ هم تاحدودی از میزان مسئولیت های بودجه ای آمریکا برای ماموریت های ناتو کم کرد و کشورهای اروپایی را وادار ساخت تا در یک برنامه میان مدت سهم پرداختی خود به این ائتلاف نظامی را افزایش دهند.

وی از هم اکنون تاکید دارد که شرایط متفاوتی را برای عضویت کشورش در این بلوک سیاسی نظامی درپیش خواهد گرفت و مدعی شده است به سرعت جنگ اوکراین را که ناتو در آن مشارکت دارد، متوقف می سازد.

همین نگاه متفاوت به اروپا و ناتو موجی از نگرانی را در میان مقام های ارشد آمریکایی و متحدان کاخ سفید ایجاد کرده است زیرا آن ها می دانند که ترامپ در انجام سیاست هایش جدی است. به تازگی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفته است بلایی که دونالد ترامپ در زمان حضورش در کاخ سفید بر سر ناتو آورده بود موجب شد تا وی برای برقراری انسجام دوباره در ناتو حدود ۲۰۰ ساعت را برای بحث و گفت وگو با اعضا وقت صرف کند.

بایدن تاکید کرد که ترامپ با اولویت دادن به منافع آمریکا به وحدت ناتو آسیب جدی وارد کرد.

بایدن ماه گذشته به نفع «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کناره گیری کرد. وی در جریان سخنرانی در کنوانسیون ملی دموکرات ها در شیکاگو، نامزد جمهوری خواهان را مورد انتقاد قرار داد و یکی از محورهای حمله او به ترامپ آسیبی بود که بایدن مدعی شد ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود به ناتو وارد کرده است.

وی گفت: زمانی که ترامپ ریاست جمهوری را ترک کرد، جمع کشورهای اروپایی در ناتو در حال فروپاشی بود؛ این شوخی نیست. دکترین «نخست آمریکا» کل تصویر ما را در جهان تغییر داد.

ترامپ اعضای اروپایی بلوک ناتو را که تحت رهبری ایالات متحده قرار دارد، متهم کرده بود که از عضویت رایگان در این بلوک سود می برند زیرا به اندازه کافی برای ارتش خود هزینه نمی کنند و در عوض به حمایت آمریکا برای امنیت ملی خود از طریق ناتو متکی هستند.

این اتهام زدن ها هنوز ادامه دارد نامزد حزب جمهوری خواه همچنین مدعی شده است که در زمان ریاست جمهوری خود تهدید کرد که از تعهد ایالات متحده برای دفاع از کشورهای بدرفتار ناتو چشم پوشی می کند.

بایدن به نمایندگان دموکرات گفت که حدود ۱۹۰ ساعت را صرف گفت وگو با سران کشورهای اروپایی کرده است تا روابط در ناتو را در دوره پس از ترامپ اصلاح کند. او گفت: ما اروپا را مانند سال‌های گذشته متحد کردیم و فنلاند و سوئد را به عضویت ناتو درآوردیم. این دو کشور در شمال اروپا که قبلاً بی طرف بودند، در بحبوحه درگیری اوکراین به این بلوک پیوستند.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد که هنری کیسینجر چند روز قبل از مرگش در نوامبر ۲۰۲۳ با او تماس گرفت تا از اقداماتش تمجید کند. به گفته بایدن، کیسینجر گفت که اروپا از زمان ناپلئون تا کنون با ترس به روسیه نگاه کرده است.

ناپلئون در سال ۱۸۱۲ به روسیه حمله کرد اما بعداً با ارتش خود عقب نشینی کرد. ترامپ بارها به این مثال اشاره کرد و گفت که آنها هیتلر را شکست دادند، آنها ناپلئون را هم شکست دادند. وی این نکات را به این دلیل بیان کرد نشان دهد مسکو را یک دشمن نظامی قدرتمند می داند که نباید در میدان نبرد آزمایش شود.

پایان//

۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =