حمله غافلگرانه اوکراین در کورسک، نقطه عطف جنگ فرسایشی مسکو-کی‌یف

«کیومرث یزدان پناه» با تاکید بر این که آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، ازتغییر معادلات جنگ و حمله اوکراین به کورسک راضی‌اند، گفت: حمله نظامی اخیر اوکراین به حدی غافلگیر کننده بود که عملا کرملین را در کما فرو برده و لذا قبل از اینکه موفقیت نظامی اوکراین تلقی شود، شکست عظمت پر ادعای نظامی روس‌ها را گوشزد می‌کند.

به گزارش تحریریه، «کیومرث یزدان پناه» استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در تحلیل خود از شرایط جدید درگیری میان روسیه و اوکراین و حمایت آشکار غرب از کی‌یف به تحریریه اظهار داشت: اوکراین در حال کشیدن فرش از زیر پای روسیه است. اقدام غافلگیرکننده اوکراین در منطقه کورسک روسیه را باید نقطه عطفی در جنگ فرسایشی دو کشور دانست، اقدامی که می‌تواند شرایط مهم و در عین حال متفاوتی را در اختیار اوکراین قرار دهد تا در چانه زنی‌ها برای صلح دست بالایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: دستاوردهای نظامی اخیر اوکراین از این حمله تنها برای صلح و خروج از بن بست حاکم است، اما برای روسیه عواقب ژئواستراتژیک شدیدی دارد. روسیه با این وضعیت بعید نیست که فروپاشی دوم را تجربه کند.

حمله غافلگرانه اوکراین در کورسک، نقطه عطف جنگ فرسایشی مسکو-کی‌یف

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین بیان کرد: حمله نظامی اخیر اوکراین به حدی غافلگیر کننده بود که عملا کرملین را در کما فرو برده است. دستاوردهای این عملیات نظامی که طبق اطلاعات اعلام شده توسط اوکراینی‌ها ۴۰۰ مایل مربع از خاک روسیه را تحت کنترل گرفته‌اند، قبل از اینکه موفقیت نظامی اوکراین تلقی شود، شکست عظمت پر ادعای نظامی روس‌ها را گوشزد می‌کند.

وی تصریح کرد: ارتشی که جزو ۴ قدرت برتر نظامی دنیا است توجیهی برای این شکست کلاسیک ندارد مگر این که قبل از دیر شدن، نشان دهد که می‌تواند با ابتکار عملی برق آسا صحنه میدانی نبرد را به نفع خود تغییر دهد.

یزدان پناه در ادامه خاطرنشان کرد: اوکراین از این عملیات به دنبال ابزاری گران قیمت برای پایان دادن به جنگ است. اوکراین اگر این وضعیت را حفظ کند هم معادلات جنگ را تا حدودی به نفع خود تمام می کند و هم بعد جنگ بدون دردسر به ناتو خواهد پیوست. از همین رو برای تغییر مسیر جنگ، اوکراین باید بخشی از نیروهای ارتش روسیه را از جنگ در خاک این کشور زمین‌گیر و سپس به مسیری ناشناخته منحرف می‌کرد، تا بتواند قلمروهای استراتژیک متصرف شده را برای معادلات احتمالی جنگ در کوتاه مدت و درازمدت نگه دارد و به عنوان ابزاری برای معامله بزرگ از آنها استفاده کند. هر چند که همه این گزاره‌ها به نوع واکنش روسیه در آینده جنگ و صلح بستگی دارد. اما فعلا روسیه از شرایط ژئوپلیتیک جنگ به شرایط ژئوپلیتیک تسلیم تنزل پیدا کرده است.

وی درباره حمایت صریح غرب از کی‌یف در تداوم جنگ و حمله به خاک روسیه اظهار کرد: آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، از تغییر معادلات جنگ و از حمله اوکراین به کورسک راضی‌ هستند زیرا این اقدام را در عمل تضعیف پوتین و افزایش فشار سیاسی در داخل روسیه برای پایان دادن به جنگ تلقی می‌کنند. لذا اگر این هدف محقق شود شکست‌های گذشته روسیه در میدان جنگ، مانند عقب‌نشینی‌های اجباری از کی‌یف، خرسون و خارکیف، تأثیر فراوانی بر داده‌ها و نقشه‌های پوتین و ارتش روسیه گذاشته است.

یزدان پناه در پایان عنوان داشت: شاید پایان جنگ با اوکراین، پایان پوتین در روسیه هم باشد. غرب و آمریکا این مطلوب را دنبال می‌کنند.

پایان/

۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کرامت سلیمی IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      0 0
      زلنسکی رییس جمهور اوکراین اعلام کرده است که هر نقطه ای از روسیه را که بخواهد می تواند با موشک هدف قرار دهد. سوال؟ پس بازدارندگی هسته ای چه معنایی دارد و چرا روسیه نمی تواند با تهدید هسته ای کشورهای حامی اوکراین را وادار به عقب نشیی و عدم ارسال سلاح به اوکراین کند.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ در ضمن پوتین در به در و آواره در جمهوری های اذربایجان و چچن به دنبال اسلحه و سرباز می گردد. ( و شاید هم به دنبال مکانی برای فرار و مخفی شدن می گردد) ایا شان رییس جمهور یک کشور مثلا هسته ای در این حد است که به سراغ نوچه هایش در این جمهوری ها برود. حتی در چچن صحنه دیدار پوتین با رمضان قدیرف رهبر چچن ها خیلی تاثر برانگیز بود و پوتین تحقیر شده بود. نتیجه: سلاح هسته ای یک خالی بندیست و یک دروغ بزرگ است که فقط در داستانهای تخیلی وجود دارد. سلاح هسته ای و انرژی هسته ای یک شبه علم است نه علم واقعی.