پس از  حمله حزب الله، منتظر پاسخ کوبنده دیگر جریان‌های مقاومت باشید

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است حمله حزب الله به عمق سرزمین های اشغال شده مرحله نخست انتقام گیری از رژیم اسرائیل بود و در مراحل بعدی انصارالله یمن، مقاومت عراق و ایران با پاسخ های کوبنده تری قلب بندر حیفا، تل آویو و اشدود را هدف قرار می دهند.

به گزارش تحریریه «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در بخشی از اظهارات خود در «یوتیوب» درباره حمله موشکی حزب الله لبنان به سرزمین های اشغال شده گفت: حمله حزب الله لبنان به قلب تل آویو حمله ای سنجیده بود که اهداف نظامی را در عمق سرزمین های اشغال شده هدف قرار داد. این حمله در روز اربعین حسینی صورت گرفت و این همزمانی حقیقتا موضوع بسیار مهمی است و در تاریخ ماندگار خواهد شد. پس از این دیگر رژیم اسرائیل نخواهد توانست مسوول بلندپایه حزب الله لبنان، انصارالله یمن و ایران و عراق را ترور کند زیرا هر تروری بدون پاسخ باقی نخواهد ماند. تصمیم گیری برای انتقام از رژیم اسرائیل و تمرکز بر اهداف نظامی در چارچوب عکس العملی سنجیده، دستاوردی بزرگ است.

این جنگ به درازا خواهد کشید و این حمله هم تنها انتقام ترور «فواد الشکر» فرمانده ارشد حزب الله نبوده است. این اقدام حزب الله گام مهمی بود. سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله هم با دقت و شفافیت دروغ های رژیم اسرائیل را تکذیب کرد و با حکمت و عقلانیت سخنرانی کرد. او شرح دقیقی از عملیات حزب الله ارائه داد.

رژیم اسرائیل در حال فروپاشی است. صهیونیست ها فرودگاه ها را تعطیل و پناهگاه ها را بازکرده اند. آنها همه خیابان ها را در اوج گرما و بحران های این ماه بسته اند. حزب الله در این جنگ از نظر روحی و روانی پیروز شد. این بار برنامه ریزی نظامی حزب الله بی سابقه بود.

نخست آنکه آنها از موشک های خود استفاده کردند و بیش از ۳۴۰ موشک و پهپاد مورد استفاده قرار دادند و با آنها اهداف نظامی را در شمال فلسطین اشغالی و جولان هدف قرار دادند. طرح هوشمندانه حزب الله در این زمینه سرگرم کردن گنبد آهنین بود و با این اقدام برای پهپادها راه را باز کرد تا این پهپادها به اهداف خود برسند. هدف گیری حزب الله هم بسیار دقیق بود که همین مورد هم دارای پیام های بسیار بزرگی بود.

در این حمله ها پایگاه «گلیلوت» هدف قرار گرفت که بزرگترین پایگاه اطلاعاتی جهان به شمار می رود و در آن یگان ۸۲۰۰ سراسر منطقه خاورمیانه را رصد می کند. اسرائیل با نیروهای خود در این مرکز دست به ترور می زند. بنابراین رسیدن پهپادها به این پایگاه دستاورد بسیار بزرگی است.

موضوع دیگر هدف قرار گرفتن پایگاه اطلاعاتی «آمان» اسرائیل است. این پایگاه در قلب تل آویو قرار دارد. رسیدن شمار بسیاری از پهپادها به قلب تل آویو و هدف قرار دادن مراکز نظامی اطراف آن، پیروزی معنوی و نظامی بزرگی است که باید همواره درباره آن اندیشده شود.

رژیم اسرائیل ادعا کرد که دست به حملات پیشگیرانه زده است چون می دانست که حزب الله برای حمله به اسرائیل برنامه ریزی می کند. طبیعی بود که اسرائیل هم چنین اقدامی انجام دهد زیرا این رژیم از سوی همه دستگاه های اطلاعاتی جهان از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و کشورهای عربی پشتیبانی می شود. مهم این است که اسرائیل با همه این پشتیبانی ها نتوانست، مانع حمله حزب الله شود. این نشان می دهد اسرائیلی ها اطلاعات نادرستی در اختیار دارند.

پس از  حمله حزب الله، منتظر پاسخ کوبنده دیگر جریان‌های مقاومت باشید

سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله گفت عقلانیت شهید فواد شکر سبب شد که حزب الله موشک های راهبردی و بالستیک خود را از پایگاهی که از سوی رژیم اسرائیل مورد حمله قرار گرفت، تخلیه کند. او گفت ما از این موشک ها و موشک های کاتیوشا استفاده کردیم. هدف انتقام گیری از رژیم اسرائیل به خاطر ترور شهید فواد الشکر بود. اکنون ما این مسیر را ادامه می دهیم و انتقام از اسرائیل دارای دو مرحله است و این پرونده هنوز بسته نشده است.

موضوع مهم این است که از غیرنظامیان در لبنان هم دفاع شد. همه جبهه ها تصمیم گرفته اند برپایه نقش و جایگاهی که دارند، رفتار کنند. این اقدام از جنوب لبنان صورت گرفت و ما منتظر اقدام انصارالله یمن هستیم.

انصارالله یمن هرگز حمله به کشتی های اسرائیلی و آمریکایی را در حریم آبی خود متوقف نخواهد کرد. پاسخ های بعدی از سوی انصارالله یمن خواهد بود و شاید آن پاسخ ها کوبنده تر باشد و قلب بندر حیفا، تل آویو و اشدود هدف قرار بگیرد. مشخص نیست شاید هم عراقی ها پاسخ دهند. آنها دارای موشک های پیشرفته ای هستند.

این احتمال مطرح است که ایران از رژیم اسرائیل انتقام بگیرد. درست است ایران انتقام گیری را به تعویق انداخته، اما این کشور دارای ملاحظات مشخصی است. اکنون ما در آغاز راه هستیم. این یک موضوع اساسی است. حمله نکردن به غیرنظامیان اوج عقلانیت و حکمت است. اسرائیلی ها اکنون دنبال پناهگاه هستند و در ترس و وحشت به سر می برند. بسته شدن فرودگاه ها دارای تاثیر روانی بسیاری است.

ما در آغاز طوفان الاقصی هستیم. این طوفان محدود به فلسطین نخواهد بود. عملیات حزب الله با دقت بالایی صورت گرفت و حساب شده بود. این نشان می دهد حزب الله دارای نوابغی است. دیگر آن زمان که اسرائیل هر کاری را می خواست انجام می داد و با ارتش چند کشور می جنگید، سپری شده است. سید حسن نصرالله گفت ما از غزه، اهل غزه و فلسطین و مقدسات آن چشم پوشی نخواهیم کرد و ما به عنوان یک حزب، مردم و امت مانند عرب ها ذلت نخواهیم پذیرفت. این پیامی آشکار و تمام عیار بود.

پایان/

۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30414

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =