اولویت نتانیاهو تغییر کرده است

«محمود یزبک» مورخ فلسطینی معتقد است هدف بنیامین نتانیاهو محافظت از خود است، وی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با طولانی کردن جنگ، پای آمریکا را هم به جنگ با ایران باز کند و به همین دلیل فعلا موضوع آزادی گروگان ها و توافق آتش بس در غزه را از اولویت های نخست وزیر اسرائیل خارج کرده است.

به گزارش تحریریه، «محمود یزبک» مورخ فلسطینی در گفت و گو با شبکه خبری «الجزیره» قطر درباره تلاش های «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل برای طولانی تر کردن جنگ در غزه گفت: به دراز کشاندن جنگ، راهبردی از سوی نتانیاهو برای رهایی خود از اتهام ها در دادگاه و مسوولیت شکست رژیم اسرائیل در جنگ غزه است. با پایان یافتن جنگ نتانیاهو باید در دادگاه و کمیته تحقیق حاضر شود.

PANET | البروفیسور محمود یزبک: ' السیناریو المحتمل للحرب أن یکون قتال طویل  - لکنه لیس لصالح أحد '

این تحلیلگر با اشاره به اتهاماتی که از سوی اطرافیان به نتانیاهو وارد شده است، افزود: نخست وزیر اسرائیل تنها در صورتی برای پایان دادن به جنگ تلاش می کند که رژیم اسرائیل در آن پیروز شود. با اینحال همه تحلیلگران و ناظران معتقدند که رژیم اسرائیل در این جنگ پیروز نخواهد شد. ادامه جنگ یک راهبرد صهیونیستی است و نتانیاهو هم به خوبی آن را پیش می برد و از آن بهره برداری می کند.

وی تصریح کرد: علت آن است که این رژیم ادامه حیات خود را در منازعه و درگیری می بیند و به دنبال صلح و آرامش نیست. نتانیاهو هم به دنبال تسلیم شدن حماس است اما هرگز به این هدف خود نخواهد رسید.

محمود یزبک افزود: علاوه بر این تحولات نشان داده اند که نتانیاهو نمی تواند گروگان های اسرائیلی را آزاد سازد و به همین علت مساله گروگان ها به یک موضوع حاشیه ای تبدیل شده است. از اینرو وی با تمام توان خود برای دامن زدن به جنگ منطقه ای تلاش می کند تا در صورت امکان پای آمریکا را هم به جنگ باز کند. همین امر موضوع گروگان ها و توافق آتش بس در غزه و ... را از اولویت های نخست وزیر اسرائیل خارج کرده است.

اولویت نتانیاهو تغییر کرده است

این کارشناس فلسطینی معتقد است اظهارات مقامات جمهوری اسلامی ایران به ویژه در گفت و گوی وزیر امور خارجه این کشور با وزیر امور خارجه ایتالیا نشان می دهد ایرانی ها قطعا انتقام ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جریان حماس را خواهند گرفت. ایرانی ها حساب شده عمل خواهند کرد تا جنگی که نتانیاهو به دنبال آن است، در منطقه رخ ندهد.

وی در پایان با بیان اینکه منافع شخصی نتانیاهو همه روندها به ویژه روند مذاکرات برای آتش بس را تهدید می کند، تصریح کرد: با اینحال مشکل تنها نتانیاهو نیست، مشکل جامعه اسرائیل است. این جامعه در رعب و وحشت به سر می برد و نتانیاهو از این موضوع به سود خود سوء استفاده می کند تا جنگ را به درازا بکشاند. بنیامین نتانیاهو هیچ نگرش راهبردی برای رهایی خود ندارد.

پایان//

۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =