ناکامی راهبردی آمریکا و اسرائیل

سردبیر روزنامه البناء لبنان معتقد است با اینکه آمریکا و رژیم اسرائیلی در ترور و جنگ افروزی مهارت تاکتیکی دارند، اما این بار هم در پیاده کردن راهبرد خود عاجز و ناتوان خواهند بود.

به گزارش تحریریه، «ناصر قندیل» سردبیر روزنامه «البناء» لبنان در بخشی از اظهارات خود در یک فایل یوتیوبی درباره تحولات فلسطین اظهار داشت: آمریکا و رژیم اسرائیل در ترور و جنگ افروزی مهارت تاکتیکی دارند. آنها اقدامات تروریستی و نظامی خود را با برنامه ریزی خوبی پیش می برند، اما در پیش بردن طرح های راهبردی عاجز و ناتوان هستند.

وی افزود: آنها در نبرد با حزب الله در سال ۲۰۰۶ بسیار بلندپرواز بودند و خواستار عقب نشینی حزب الله و از بین بردن سلاح های این گروه و حتی نابودی آن بودند. اما برای رسیدن به این هدف هیچ راهبردی را نداشتند و دچار حماقت شده بودند. آنها وارد جنگ می شوند، اما راهبردی برای خروج از جنگ و مرحله پس از آن ندارند.

ناکامی راهبردی آمریکا و اسرائیل

این کارشناس لبنانی معتقد است آمریکا و اسرائیل در مرحله نخست جنگ دست به ترور، ویران سازی و کشتار مردم می زنند. با اینکه آنها در جنگ عراق و افغانستان، این دو کشور را ویران کردند، اما در هر دو کشور شکست خوردند و نتوانستند راهبرد خود را پیاده کنند. در عراق پس از همه اقدامات از جمله تصویب قانون اساسی و ... در دوره نخست وزیری «نوری مالکی»، آنها مجبور به خروج از این کشور شدند. در پرونده افغانستان هم «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا اعتراف کرد که آمریکا در این کشور شکست خورده و در آن زیان های بسیاری متحمل شده و هیچ دستاوردی نداشته است.

وی تصریح کرد: این شکست ها نشان می دهند آمریکا و اسرائیل هیچ شناختی از اقدامات راهبردی ندارند. ایالات متحده در قبال روسیه هم با همکاری فرانسه و آلمان این کشور را تحریم کرد و از نظر اقتصادی این کشور را زیر فشار قرار داد و سپس اوکراین را به جنگ با مسکو وارد کرد، اما روسیه پس از مدتی توانست بر فشارها غالب شود و تحریم ها را با موفقیت پشت سر بگذارد و موفق شد تا چالش های ایجاد شده را به فرصت تبدیل کند.

ناصر قندیل اضافه کرد: آمریکایی ها و اسرائیل عملیات «طوفان الاقصی» را هم پیش بینی نکرده بودند. علاوه بر این آنها فکر نمی کردند یمنی ها بتوانند اقدام خاصی را انجام دهند. آنها فکر نمی کردند نفتکش های آمریکا و اسرائیلی با تهدید روبرو شوند. اکنون نیز آنها از فعال شدن جبهه های دیگر علیه اسرائیل در رعب و وحشت به سر می برند.

ناکامی راهبردی آمریکا و اسرائیل

سردبیر روزنامه البناء در پایان تصریح کرد: یمن و لبنان، رژیم اسرائیل و آمریکا را به چالش کشیده اند. سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان گفته است که از تهدیدهای اسرائیل هراسی ندارد و این تهدیدها هیچ ارزشی برای آن ها ندارند زیرا آن ها خود را برای مقابله با اسرائیل به طور کامل آماده کرده اند. آمریکا همه گونه حمایت تسلیحاتی، لجستیکی و اطلاعاتی در اختیار رژیم اسرائیل قرار داد، اما آنها پس از همه این کمک ها هنوز هم نتوانستند مکان حضور گروگان های اسرائیلی را پیدا کنند.

پایان/

۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =