دلایل هراس رژیم صهیونیستی از حمله گسترده به رفح

اندیشکده عربی نوشت، گسترش دامنه عملیات نظامی رژیم اسرائیل در رفح سبب اعمال تحریم های سیاسی، اقتصادی و ... علیه این رژیم و مقامات آن خواهد شد؛ شاید ادامه این عملیات سبب کشته شدن گروگان های اسرائیلی هم شود که این روزها جامعه این رژیم را به خود مشغول کرده است. از این رو، این رژیم شهامت پیشروی فراگیر در رفح را ندارد.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهش ها و بررسی های راهبردی «الروابط» عراق درباره پیامدهای حمله رژیم اسرائیل به رفح نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل هشدارهای بین المللی درباره حمله به رفح را نادیده گرفت و از ششمین روز ماه می عملیات نظامی محدودی را به کوی شرقی این منطقه آغاز کرد و به سمت گذرگاه رفح و فلادلفیا که غزه را به مصر متصل می کند، پیشروی کرد.

در ماه های اخیر تصمیم گیران رژیم اسرائیل با هدف تحقق اهداف اعلام شده خود در جنگ از جمله نابودی حماس و تثبیت قدرت نظامی در غزه و بازگرداندن گروگان های اسرائیلی درباره پیشروی در رفح به توافق رسیدند. با اینحال برخی عوامل در حمله این رژیم به رفح تاثیرگذار هستند که عبارتند از:

نخست اینکه با وجود تایید اهداف جنگی رژیم اسرائیل در حمله به غزه و حمایت نظامی، سیاسی و اقتصادی آمریکا از این جنگ، بازهم دولت بایدن و دولت افراط گرای نتانیاهو درباره برخی مسائل مربوط به جنگ اختلاف نظر دارند. از جمله اینکه واشنگتن درباره حمله گسترده به رفح و پیامدهای آن ملاحظاتی دارد. دولت بایدن شرط حمله گسترده به رفح را در گروی این می داند که رژیم اسرائیل طرح آشکاری برای پناهندگان فلسطینی داشته باشد. در داخل آمریکا هم مخالفت ها نسبت به حمله رژیم اسرائیل به رفح افزایش یافته است. آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به سر می برد و دولت بایدن نگران است حمله گسترده به رفح سبب مهاجرت جمعی مردم فلسطین به سینا در مصر شود و همین امر روابط رژیم اسرائیل با مصر را تهدید می کند.

دلایل هراس رژیم صهیونیستی از حمله گسترده به رفح

با وجود آنکه نهادهای نظامی رژیم اسرائیل با سیاستمداران درباره پیشروی در رفح هماهنگ هستند اما آنها ملاحظاتی درباره این موضوع دارند. «هرتزل هالوی» رئیس ستاد ارتش این رژیم معتقد است که نبود دیدگاه درباره فردای پس از جنگ سبب می شود بار دیگر حماس قدرت را در دست بگیرد.

موضوع سوم، مخالفت آشکار مصر با هرگونه اقدامی نظامی رژیم اسرائیل در رفح است زیرا این اقدام در تعارض با توافق های دوجانبه میان مصر و رژیم اسرائیل از جمله معاهده «کمپ دیوید» است.

چهارمین موضوع آن است که در عرصه بین المللی مخالفت ها درباره پیشروی در رفح افزایش یافته است. دولت نتانیاهو هم نگران است که پیشروی در این منطقه، تحریم های اقتصاد و سیاسی رژِیم اسرائیل را به دنبال داشته باشد.

موضوع پنجم نیز به هراس اسرائیل از واکنش ها در عرصه بین الملل باز می گردد. این رژیم نگران است «کریم خان» دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی، مسوولان این رژیم از جمله نتانیاهو، هرتزل هالوی و گالانت را متهم کند.

از طرف دیگر پیشروی رژیم اسرائیل در رفح، دادگاه بین المللی را وادار می سازد دستور توقف جنگ در غزه را صادر کند. گسترش عملیات نظامی در رفح سبب اعمال تحریم های سیاسی، اقتصادی و ... علیه رژیم اسرائیل و رهبران سیاسی و نظامی آن خواهد شد. با گذشت زمان، نهادهای نظامی، امنیتی و سیاسی اسرائیل به وجود تناقض میان دو هدف نابودی سازی حماس و توان نظامی آن از یک سو و بازگرداندن گروگان ها از طرف دیگر پی برده اند. به طوری که به تازگی «اوی کوخاوی» رئیس سابق ستاد ارتش این رژیم به صراحت اعلام کرد راهی به جز پایان دادن به جنگ برای بازپسگیری گروگان های اسرائیلی وجود ندارد.

دلایل هراس رژیم صهیونیستی از حمله گسترده به رفح

این اندیشکده عراقی در پایان گزارش خود تصریح کرد عملیات نظامی محدود رژیم اسرائیل در رفح قصد نتانیاهو برای به درازا کشاندن جنگ با هدف حفظ ائتلافش را محقق می سازد اما نمی تواند خواسته کابینه جنگی و رئیس ستاد ارتش را برای حمله گسترده به رفح ارضا کند. این موضوع به چندین مولفه بستگی دارد که مهمترین آن میزان جدیت دولت آمریکا در اعمال فشار بر رژیم اسرائیل برای جلوگیری از گسترش دامنه عملیات نظامی در رفح است. زیرا دولت آمریکا با هرتزل هالوی و بنی گانتس روابط قوی دارد و نتانیاهو بدون موافقت آنها نمی تواند برای گسترش دامنه عملیات نظامی تصمیم بگیرد.

همچنین گسترش دامنه عملیات نظامی ممکن است سبب اعمال تحریم های سیاسی، اقتصادی و ... علیه رژیم اسرائیل و سردمداران سیاسی و اقتصادی آن شود. ادامه این عملیات شاید هم سبب کشته شدن گروگان های اسرائیلی گردد، موضوعی که این روزها افکار عمومی این رژیم را به خود مشغول کرده است.

پایان/

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29602

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =