دستان پر السیسی برای مجازات رژیم صهیونیستی

مصر برای مجازات رژیم صهیونیستی گزینه های بسیاری دارد و در کمترین حالت می تواند با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی و مسلمان، این رژیم را تحریم و هرگونه توافق تجاری، اقتصادی و سیاسی خود با تل آویو را متوقف کند و با اینکار از اعتبار و امنیت ملی خود و مساله فلسطین صیانت نماید.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در گزارشی به قلم «مصطفی عبدالسلام» درباره گزینه های قاهره برای مجازات رژیم اسرائیل نوشت، مصر می تواند به دلیل جنایت های رژیم اسرائیل در کشتار مردم غزه، این رژیم را مجازات کند. این کشور می تواند با کشورهای عربی و اسلامی از جمله ترکیه، مالزی، یمن و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس یک ائتلاف قدرتمند تشکیل دهد و از نظر اقتصادی و تجاری، اسرائیل را تحت فشار قرار داده و این رژیم را مجبور سازد جنگ جنایت کارانه خود را تمام کند.

همچنین مصر می تواند با تشکیل چنین ائتلاف تجاری، کالاهای اسرائیل و همپیمانان آن را تحریم کند. این کشور قادر است به وجهه اقتصادی و ظرفیت سرمایه گذاری رژیم اسرائیل لطمه وارد کند و فرصت های رشد همکاری تجاری در شرایط کنونی و آینده را از بین برده و به معاملات دوجانبه خود در حوزه های انرژی، صنعت، کشاورزی و گردشگری پایان دهد.

از یک منظر دیگر مصر قادر است به واردات گاز طبیعی از رژیم اسرائیل پایان دهد. مصر در سال های اخیر با این رژیم توافقنامه هایی به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای واردات گاز امضا کرد که این توافق به تازگی به بیش از ۲۳ میلیارد دلار هم رسیده است. بخشی از گازهای وارداتی اسرائیل در بازارها و کارخانه های مصر مصرف می شود و بخش دیگری از آن پس از فرآوری به بازارهای جهانی به ویژه اروپا صادر می گردد.

دستان پر السیسی برای مجازات رژیم صهیونیستی

روزنامه العربی الجدید نوشت، درست است که مصر چند روز پیش با پیوستن به آفریقای جنوبی در دادگاه بین المللی، رژیم اسرائیل را به جنایت کشتار جمعی متهم کرد، اما این کشور گزینه های سیاسی دیگری را هم در اختیار دارد که از جمله آن ها می توان به بیرون کردن سفیر رژیم اسرائیل از قاهره و بستن سفارتخانه آن و تعلیق توافق صلح کمپ دیوید اشاره کرد. تعلیق چنین توافق هایی ضربه های کوبنده ای را به اقتصاد رژیم اسرائیل و بازارهای ارز آن وارد می کند، به ویژه در شرایطی که سرمایه گذاران خارجی از این رژیم در حال فرار هستند و هزینه های جنگ به بیش از ۶۰ میلیارد دلار رسیده است.

طبق این گزارش، از جمله دیگر گام هایی که مصر می تواند بردارد متوقف کردن توافق های مربوط به مناطق صنعتی موسوم به «الکویز» است. این توافق تجاری میان مصر، آمریکا و رژیم اسرائیل برقرار است و بر اساس آن، تولیدات مصر می توانند بدون عوارض گمرکی وارد بازارهای آمریکا شوند. این قرارداد در صورتی قابل اجرا است که کالاهای اسرائیلی هم در میان این کالاها باشند. نسبت کالاهای اسرائیلی در این توافق ۱۱.۷ درصد ذکر شده است. متوقف کردن اجرای این قرارداد در شرایط کنونی ضربه بزرگی را به اقتصاد اسرائیل وارد خواهد کرد.

علاوه بر این، متوقف کردن توافق الکویز می تواند همزمان تاثیرات اقتصادی و روانی را برای رژیم اسرائیل به دنبال داشته باشد زیرا سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار کالاهای اسرائیلی از طریق مصر به آمریکا صادر می شود.

دستان پر السیسی برای مجازات رژیم صهیونیستی

مصر همچنین می تواند رفت و آمد هیات رسمی و سیاسی را متوقف سازد و مانع واردات کالا از بنادر تحت کنترل این رژیم به مصر شود.

روزنامه العربی الجدید در بخش پایانی گزارش خود آورد: اقدامات کنونی رژیم اسرائیل در نوار غزه به طور مستقیم امنیت ملی مصر را تهدید می کند و به طور آشکار توافق صلح میان دو طرف را که در سال ۱۹۷۹ منعقد شد، نادیده می گیرد. این تهدیدها پس از ورود نیروهای اشغالگر و تانک های این رژیم به منطقه رفح افزایش یافته است. از این رو، مصر باید برای دفاع از امنیت ملی خود اقدام کند و با قدرت به دفاع از مساله فلسطین بپردازد.

پایان/

۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29624

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =