السیسی و بحران یارانه‌ نان

تصمیم دولت مصر بابت افزایش قیمت نان یارانه ای درحالی گرفته شد که قاهره هزینه های سرسام آوری را در پروژه های بزرگ خود صرف می کند، این دوگانگی افزایش سرخوردگی اجتماعی و نارضایتی عمومی از شرایط اقتصادی را به دنبال داشته است.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العرب» در گزارش خود در مورد افزایش چهار برابری قیمت نان یارانه ای در مصر نوشت، دولت مصر در تامین هزینه واردات گندم با مشکل روبرو شده و به همین دلیل برای افزایش قیمت نان تصمیم گرفت و از ابتدای ماه جاری اجرای آن را آغاز کرد. در این شرایط میلیون ها نفر از مردم مصر افزایش قیمت نان را احساس کرده اند زیرا نان یک کالای اساسی است که جمعیت بیش از ۱۰۶ میلیونی مصر همیشه به آن وابسته بوده است.

به اعتقاد کارشناسان، افزایش قیمت نان یارانه ای موضوعی حساس در مصر است. این تصمیم طی سال های گذشته به دلیل حساسیت های موجود، بارها با این بهانه که نان در سبد غذایی مردم این کشور یک عنصر بسیار مهم است، تعویق انداخته شد. حتی دولت مصر با وجود اصلاحات ریاضتی، به دلیل ترس از واکنش مردم این کشور قیمت نان را تغییر نداده بود.

السیسی و بحران یارانه‌ نان

روزنامه العرب نوشت، دو سوم مردم مصر از یارانه نان استفاده می کنند که بر اساس میزان درآمدشان شامل کمک هزینه پنج قرص نان در روز می شود. حال افزایش هزینه نان سبب می شود تا هر خانواده ۴ نفری به جای پرداخت ۳۰ پوند بابت نان حدود ۱۲۰ پوند پرداخت کند. این در حالی است که دستمزدها در مصر پس از افزایش ۵۰ درصدی در ماه مارس گذشته تنها به ۶ هزار پوند رسیده است. این تصمیم در مورد نان خانواده ها را زیر فشار قرار داده است.

به نوشته این روزنامه، دولت مصر در حالی برای افزایش قیمت نان تصمیم گرفته است که تورم سالیانه این کشور در ماه آوریل به ۳۲.۵ درصد رسید. تورم این کشور در ماه سپتامبر گذشته هم ۳۸ درصد ثبت شده بود. از طرف دیگر برخی مولفه ها دیگر نیز در این تصمیم دخیل بوده اند. این کشور دارای بدهی خارجی بسیار بالایی است. در ماه مارس ۲۰۲۴ به دلیل اینکه مصر قیمت ارز شناور را در دستور کار قرار داد، ارزش پوند هم کاهش یافت. همچنین مصر بزرگترین وارد کننده گندم در جهان است.

السیسی و بحران یارانه‌ نان

«علی المصیلحی» وزیر خوار و بار مصر به روزنامه العرب گفت قیمت جدید نان یارانه ای تنها ۱۶ درصد از قیمت نانی را تشکیل می دهد که به دلیل تضعیف پول داخلی و افزایش قیمت جهانی گندم، افزایش یافته است.

وی می گوید دولت مصر کماکان ۱۲۵ میلیارد پوند (۲.۶۵ میلیارد دلار) را به عنوان یارانه نان در بودجه سال ۲۰۲۴ -۲۰۲۵ میلادی اختصاص داده است.

دولت قاهره ادعا می کند که برای گسترش چارچوب شبکه امنیت اجتماعی تلاش می کند اما بسیاری از منتقدان نسبت به دلایل دولت برای کاهش یارانه نان در شرایطی که السیسی با دست و دل بازی برای پروژه های بزرگ هزینه می کند، انتقادهایی دارند و معتقدند که این پروژه ها سبب افزایش بدهی های مصر شده است.

العرب نوشت: بازرگانان معتقدند که بالا رفتن قیمت نان هم سبب کاهش خرید گندم در کوتاه مدت نخواهد شد و تنها نتیجه آن از بین رفتن ارزش پوند و تورم لجام گسیخته و افزایش هزینه واردات گندم خواهد بود.

«تیموتی کالداس» معاون مؤسسه سیاست خاورمیانه ای «التحریر» معتقد است دولت به جای اینکه کاهش امتیازهای مالی شرکت های متعلق به ارتش را در اولویت قرار دهد قیمت نان یارانه ای را افزایش داده است. افزایش قیمت نان ضربه بزرگی به خانواده های فقیر وارد می کند و سبب سرخوردگی خانواده ها و افزایش نارضایتی عمومی از شرایط اقتصادی مصر خواهد شد.

پایان/

۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =