مشکلات تمام‌نشدنی پول ملی مصر

کارشناسان مسائل اقتصادی موضوع قیمت گذاری دلار در بازارهای مصر را با دو مولفه تداوم تزریق دلار و قدرت بازار برای استفاده از آن برای تولید درآمد ارزی مرتبط می دانند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در گزارش خود درباره مشکلات اقتصادی مصر به ویژه افزایش قیمت دلار در این کشور نوشت، بار دیگر پس از پایان تعطیلات عید قربان قیمت دلار در بانک های رسمی مصر افزایش یافت. قیمت یک دلار در بانک اسلامی ابوظبی و بانک «اچ اس بی سی» و بانک «کریدیت اگریکول» و بانک ملی قطر به ۴۸.۴۸ پوند مصر رسید.

قیمت فروش دلار در بانک قاهره هم ۴۸.۳۲ پوند بود و در بانک ملی مصر هم قیمت یک دلار به ۴۸.۳۰ پوند رسید.

این در حالی است که پیش از تعطیلات سیزدهم ماه جاری میلادی قیمت دلار ۴۷.۶۶ پوند بود.

مشکلات تمام‌نشدنی پول ملی مصر

به همین دلیل ارزش ارزهای اصلی دیگر هم با افزایش قیمت دلار بیشتر شد و میانگین قیمت یورو در بانک ها به ۵۱.۹۷ پوند و قیمت ریال سعودی به ۱۲.۹۳ پوند و قیمت درهم امارات هم به ۱۳.۲۰ پوند رسید. بازار موازی ارز هم قیمت بالای دلار را حفظ کردند.

«مدحت نافع» کارشناس مسائل اقتصادی در صفحه فیسبوک خود درباره افزایش قیمت دلار در بانک ها نوشت موضوع قیمت گذاری دلار در بازارهای بسیار انعطاف پذیر به دو مولفه بستگی دارد. نخستین مولفه پایداری تزریق دلار می باشد که موضوعی به شدت حساس است. مولفه دوم هم قدرت بازار برای بهره برداری از تزریق دلار در تولید درآمد دلاری است.

وی افزود: بازرگانان به سختی می توانند این موضوع را ارزیابی کنند و نوسان های قیمت دلار برای آنان سخت است. تاکنون تغییرات جدی در اقتصاد رخ نداده است که منجر به تبدیل اقتصاد رانتی مصر به یک اقتصاد تولید محور و صادرات کننده شود. از این رو، احتمال اینکه قیمت پوند بتواند ارزش خود را در برابر دلار حفظ کند اندک است و حتی احتمال دارد قیمت دلار باز هم افزایش پیدا کند.

مشکلات تمام‌نشدنی پول ملی مصر

العربی الجدید نوشت: تحلیلگران بازارهای مالی هم دلیل بالاتر رفتن قیمت دلار آمریکا در بانک ها را افزایش تقاضا برای دلار و ریال عربستان از سوی حجاج و پرداخت ارز به شرکت های هواپیمایی ذکر کرده اند.

خرید و فروش دلار دارای اصول ثابتی در بانک مرکزی مصر است. این بانک طبق اولویت برنامه های خود، دلارها و ارزهایی را در اختیار وارد کنندگان مواد غذایی، انرژی و دارو قرار می دهد. این واردکنندگان از سوی دولت مشخص می شوند.

در همین شرایط، دولت السیسی می گوید که برای دریافت وامی به ارزش ۸ میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول با این صندوق به توافق رسیده است.

پایان/

۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =