کاهش درآمدهای مصر از کانال سوئز

پیامدهای جنگ غزه و تنش های سیاسی در دریای سرخ موجب شده تا تعداد کشتی هایی که طی ۶ ماه گذشته از کانال سوئز عبور کرده اند تا ۸۵ درصد کاهش یابد و درآمدهای مصر با افت ۵۰ درصدی روبرو شود.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر نوشت، تعداد کشتی هایی که طی ۶ ماه گذشته از کانال سوئز عبور کرده اند به دلیل پیامدهای جنگ غزه و تنش های سیاسی در دریای سرخ به میزان ۸۵ درصد کاهش یافته است. در نتیجه این وضعیت، شمار کشتی هایی که مسیر خود را به سمت «راس الرجا الصالح» (دماغه امید نیک) در جنوب آفریقای جنوبی تغییر داده اند، افزایش یافته است.

این رسانه مطرح جهان عرب افزود از زمانی که گروه انصارالله یمن حمله های خود به کشتی های رژیم اسرائیل در دریای سرخ را افزایش داده است، منطقه شاهد تغییراتی در روندهای تجارت دریایی شده است. بیشتر کشتی هایی که از کانال سوئز به عنوان کوتاهترین مسیر دریایی میان قاره آسیا و اروپا استفاده می کردند اما آن ها اکنون مجبور شده اند تا مسیر خود را تغییر دهند.

کاهش درآمدهای مصر از کانال سوئز

به نوشته الجزیره، «تام استاینر» مدیر فروش شرکت خدمات لجستیک «ویست باوند» که مقر آن در انگلیس است، می گوید شرکتش مجبور است به جای استفاده از کانال سوئز از مسیر جایگزین استفاده کند و قاره آفریقا را دور بزند؛ اما در هر صورت این یک مسیر موقتی است.

وی اضافه کرد شمار کشتی های تجاری از جمله کشتی های حامل نفت و گاز مایع طبیعی و کالاهای مختلف که از مسیر کانال سوئز عبور می کردند به دلیل افزایش حمله یمنی ها کاهش یافته است. اکنون تعداد کشتی هایی که از این مسیر عبور می کنند تا حدود ۸۵ درصد کاهش یافته است. به همین دلیل قیمت بارگیری کانتینرها از حدود قیمت یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ دلار طی چند ماه در برخی موارد به حدود ۷ هزار تا ۸ هزار و ۵۰۰ دلار افزایش یافته است.

وی می گوید حجم بار کانتینرها بیشتر نشده اما قیمت ها افزایش یافته است. هنوز هم مشخص نیست که تا چه زمانی کانال سوئز و دریای سرخ از دایره خدمات دهی به کشتی ها خارج می مانند؛ البته در هر صورت این موضوع با تنش های سیاسی در ارتباط است.

کاهش درآمدهای مصر از کانال سوئز

«هاله سعید» وزیر برنامه ریزی مصر ماه گذشته میلادی اظهار داشت درآمدهای این کشور از کانال سوئز به دلیل افزایش تنش ها در دریای سرخ به میزان ۵۰ درصد کاهش یافته است. در مقابل تجارت دریایی در مسیر دماغه امید نیک طی ۶ ماه گذشته به دلیل تغییر مسیر کشتی ها از تنگه باب المندب و کانال سوئز به میزان ۱۲۵ درصد افزایش یافته است.

طبق آمار طی این مدت شمار نفتکش ها و کشتی های حامل گاز مایع طبیعی در مسیر جدید به ترتیب افزایش ۲۶۰ و ۱۸۰ درصدی را شاهد بوده است.

پایان/

۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29721

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =