آزمون مهم السیسی و نخبگان مصر

پس از حمله رژیم صهیونیستی به رفح روابط قاهره و تل آویو وارد مرحله جدیدی شده و بسیاری از نخبگان سیاسی و مخالفان به دنبال لغو توافق کمپ دیوید به دلیل نقض آن از سوی اسرائیل هستند. تحلیلگران اعتقاد دارند همسویی دولت و مخالفان در این زمینه و تلاش برای لغو یا حتی تعدیل این توافق سبب افزایش قدرت و اعتبار مصر در منطقه می شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العرب» چاپ لندن نوشت، پیشروی رژیم اسرائیل در گذرگاه «فیلادلفیا» در فلسطین بار دیگر در مصر این موضوع را مطرح ساخت که با این تجاوز اسرائیل، توافق «کمپ دیوید» چه سودی برای قاهره دارد.

بسیاری از مخالفان سیاسی و نخبگان مصر پس از پیشروی نیروهای رژیم صهیونیستی در شرق شهر رفح خواستار لغو این توافق یا تعدیل آن هستند. خشم افکار عمومی مصر هم به دلیل این موضوع از رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. جنبش مدنی دموکرات که شامل تعدادی از احزاب و شخصیت های مخالف است ورود رژیم صهیونیستی به رفح را به منزله نادیده گرفتن توافق کمپ دیوید دانست و اعلام کرد این توافق به طور یکجانبه نقض شده و خواستار لغو توافق کمپ دیوید و اخراج دیپلمات های این رژیم از مصر و توقف روابط دیپلماتیک شد.

این نشان می دهد که خشم مردمی در مصر علیه این رژیم به اوج خود رسیده است. شعار نادیده گرفتن توافق کمپ دیوید محدود به مخالفان نشد، بلکه رسانه های نزدیک به نظام سیاسی مصر هم در این راستا با مخالفان همراه هستند و خواستار امضای توافق جدیدی شدند که بتواند اشتباهات توافق کمپ دیوید را تصحیح کند. شرایط حکایت از آن دارد به زودی مرحله جدیدی از روابط میان رژیم اسرائیل و مصر آغاز می شود که نسبت به آنچه در اواخر دهه هفتاد میلادی رخ داد، متفاوت خواهد بود.

Why Egypt Didn't Profit From Peace With Israel As UAE Will - Bloomberg

به نوشته این روزنامه، «قصواء الخلالی» روزنامه نگار مصری در برنامه «عصر با قصواء» در شبکه ماهواره ای «سی بی سی» خواستار امضای توافق جدیدی در دوره «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر شد که در آن نادیده گرفتن توافق کمپ دیوید از سوی اسرائیل مورد توجه قرار گیرد.

او تصریح کرد: رژیم صهیونیستی توافق صلح را نادیده گرفته است و مصر هم باید این توافق را لغو کند. مصر پس از نادیده گرفتن توافق صلح برای حفظ امنیت ملی خود همه سناریوها را مد نظر دارد.

العرب نوشت: «محمد انور السادات» رئیس حزب اصلاحات و توسعه مصر هم گفت جنجال آفرینی رژیم صهیونیستی سبب خشم مردم مصر شده است. مصر در این زمینه همه مسائل و اطلاعات را در نظر می گیرد. توافق کمپ دیوید با محاسبات منطقه ای و بین المللی ارتباط دارد و نادیده گرفتن توافق حق مخالفان است.

«سکینه فواد» نویسنده مصری هم به روزنامه العرب اظهار داشت اقدامات رژیم اسرائیل در رفح به طور عملی سبب لغو توافق کمپ دیوید شده است. این امر بر موضع نخبگان مصری تاثیر داشته است. نخبگان خطرات لطمه خوردن امنیت سرزمین خود را درک کرده اند و ضمن مخالفت با کمپ دیوید به رژیم اسرائیل این موضوع را یادآور می شوند پیش رفتن در مسیر بحران آفرینی در منطقه، پیامدهایی به ضرر این رژیم خواهد داشت.

آزمون مهم السیسی و نخبگان مصر

وی افزود: مخالفان با دولت مصر درباره بسیاری از مسائل اختلاف نظر دارند، اما درباره مسائل ملی با دولت همسو هستند. تلاش برای لغو توافق کمپ دیوید یا تعدیل آن موضعی است که سبب افزایش قدرت مصر در مقابل حمایت های آمریکا از رژیم اسرائیل می شود.

روزنامه العرب در بخش پایانی گزارش خود آورد: حقوقدانان معتقدند که وارد کردن تجهیزات جنگی از سوی اسرائیل به رفح بیانگر نایده گرفتن بند چهارم توافق کمپ دیوید است که در آن ذکر شده نباید سلاح و جنگ افزار به این منطقه وارد شود. ادامه نادیده گرفتن این توافق سبب می شود که مصری ها براساس قوانین و حقوق بین الملل حق تعلیق آن را داشته باشند.

پایان/

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29559

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 0
      دوستان بزرگوار تحریریه! امروز در گاردین مصاحبه ای با فیلمساز ایرانی که بعد از محکومیت وقبل از اجرای حکم زندان به طور غیرقانونی از ایران خارج و با همکاری دولت آلمان همانطور که یکی از مقامات وزارت خارجه آلمان تصریح کرده است ! اکنون در اوپا است.این بدین معنی است که دولت ایران وقوانین آن برای اروپا هیچ ارزشی ندارد ودخالت در امور داخلی کشورمان است .در آینده که امیر عبداللهیان با شوق وذوق از مکالمه تلفنی خود با وزرای اروپایی صحبت میکند باید به او متذکر شد:شما را جدی نمگیرند و هر چه بخواهند میکنند.اگر کمی غیرت داشتید با استخدام وکلای بین المللی آنچنان معرکه ای میگرفتید که دیگر از این نوع برخورد استعماری با ما نکنند.الان هم ترس و واهمه برشان داشته که آیا اجازه شرکت به یک مجرم فراری نه متهم! در فستیوال طبق قوانین بین الملل عاقلانه است. اخطار صریح ایران به این دول حداقل اقدام است.وگرنه استعفا بدهید وکار را به کاردان بسپارید.