نقطه عطفی برای موجودیت صهیونیست‌ها

تحلیلگر مطرح اسرائیلی در امور نظامی معتقد است این رژیم با خطرناک ترین بحران خود روبرو است و نتیجه هر شکستی در سرزمین های فلسطین و منطقه، آینده اسرائیل را مشخص خواهد کرد. بی نتیجه بودن تلاش ها برای بازگردان گروگان های اسرائیلی، ادامه بلاتکلیفی اسرائیلی ها، نبود جایگزین برای حماس در غزه، ادامه حمله های حزب الله لبنان و چشم انداز تاریک عادی سازی روابط با عربستان و ... چالش های پیچیده و درهم تنیده این رژیم را تشکیل می دهند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «الوطن» سوریه در گزارشی به قلم «تحسین حلبی» با عنوان «اعتراف های اسرائیل پس از ۶ ماه جنگ» نوشت، «رون بن یشای» روزنامه نگار و یکی از با سابقه ترین تحلیلگران نظامی اسرائیلی در روزنامه های عبری زبان است که از بیش از ۵۰ سال قبل تاکنون در بخش اطلاعات و جاسوسی فعالیت می کند. او در تحلیلی که در روزنامه عبری زبان «یدیعوت احرونوت» منتشر شده اعتراف کرد که اسرائیل با خطرناک ترین بحران خود روبرو شده است و نتیجه هر شکستی در سرزمین های فلسطین و منطقه آینده آن را مشخص خواهد کرد.

او نوشت ما بلاتکلیف مانده ایم و اگر همین شرایط ادامه یابد شکست خواهیم خورد. تلاش ها برای بازگرداندان گروگان های اسرائیلی نتیجه ای به دنبال نداشته و عملیات حمله به رفح هم پیشرفتی کسب نکرده است. جایگزینی برای حماس در غزه وجود ندارد و افقی هم برای پایان دادن به حمله های حزب الله قابل تصور نیست.

وی افزود که عادی سازی روابط با عربستان هم به نتیجه نخواهد رسید. همه این چالش ها و مشکلات با یکدیگر در ارتباط هستند. آمریکا هم از اسرائیل می خواهد که در موضوع فلسطین، امتیازهایی را بدهد. این در حالی است هنوز «بنیامین نتانیاهو» بر موضع خود پافشاری می کند و در مخمصه راهبردی قرار گرفته است.

بن یشای با چنین تحلیلی اوضاع اسرائیل را شرح می دهد و تایید می کند که دیگر نتانیاهو برگ برنده ای در اختیار ندارد که برای رهایی رژیم اسرائیل از بحران بر روی آن حساب باز کند. غیر از آمریکا دیگر کسی نمی تواند از حجم وسیع گرفتاری های او بکاهد. این در حالی است که آمریکا هم به کاهش قدرت اسرائیل در منطقه خاورمیانه به دلیل قدرت یابی ایران و محور مقاومت اعتراف کرده است. ایران و محور مقاومت همه گزینه ها را برای مقابله با آمریکا و رژیم اسرائیل در اختیار دارند.

نقطه عطفی برای موجودیت صهیونیست‌ها

به نظر می رسد آمریکا در آستانه انتخابات ترجیح می دهد که نفسی تازه کند زیرا واشنگتن به دلیل ضعف و شکست ۶ ماه گذشته رژیم اسرائیل در برابر مقاومت در نوار غزه، کرانه باختری و حزب الله لبنان از این رژیم ناامید شده است. اسرائیل قدرت بازدارندگی خود را برای مقابله با مقاومت از دست داده و این موضوع آمریکا را بسیار نگران کرده است.

این در شرایطی است که واشنگتن و تل آویو از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران همه تلاش خود را برای رهایی از قدرت ایران و سوریه به کار گرفته اند. طی این مدت همگان دیدند که اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ از هم فروپاشید و قدرت آمریکا و دخالت مستقیم آن در جنگ های منطقه افزایش یافت. این کشور به جنگ در افغانستان و عراق وارد شد و در انقلاب های بهار عربی توطئه کرد. اما آمریکا و اسرائیل نتوانستند در خاورمیانه خواسته های خود را بر کشورهایی که مخالف هژمونی کاخ سفید در منطقه بوده اند، تحمیل کنند. از این رو، اسرائیلی ها نگران فروپاشی رژیم خود و ناتوانی برای مقابله با مقاومت هستند و آمریکا هم با درک این موضوع از رژیم اسرائیل می خواهد که امتیازهایی را بدهد تا خود را رهایی بخشد.

بن یشای اعتراف می کند نشانه های ضعف در داخل اسرائیل آشکار شده است. عوامل فرسایش قدرت آمریکا در خارج به ویژه در جبهه های اوکراین در مقابل روسیه و در آسیا در مقابل با چین هم آشکار شده است. به درازا کشیده شدن جنگ در برابر مردم فلسطین و محور مقاومت به مدت ۶ ماه نه تنها رژیم اسرائیل را نجات نداده است، بلکه این رژیم را به پرداخت هزینه بیشتر و از دست رفتن قدرت بقا مجبور می کند.

پایان/

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29461

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =