اعتراضات دانشجویی و زوال هژمونی ایالات متحده

«حسناء نصر الحسین» پژوهشگر روابط بین الملل معتقد است که تظاهرات مسالمت آمیز دانشجویان دانشگاه های آمریکا در حمایت از مردم فلسطین یک بمب ساعتی است که به هژمونی آمریکا و قدرت لابی صهیونیسیم در جهان پایان خواهد داد.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم دکتر «حسناء نصر الحسین» پژوهشگر روابط بین الملل نوشت، درگیری میان دانشجویان دانشگاه های آمریکایی و نیروهای نظام سیاسی این کشور افزایش یافته است. دانشجویان دانشگاه ها در ایالات متحده آمریکا در تظاهرات های مسالمت آمیز دیدگاه های خود را در حمایت از مردم فلسطین که از سوی نیروهای رژیم صهیونیستی قتل عام می شوند، اعلام می کنند. این در حالی است نیروها و چارچوب نظام سیاسی این کشور از کشتارهای رژیم صهیونیستی حمایت می کنند. این نیروها که از قدرت نظامی، اقتصادی، اطلاعاتی و ... هم برخوردار هستند، در راستای منافع رژیم صهیونیستی عمل می کنند.

اعتراضات دانشجویی و زوال هژمونی ایالات متحده

این تحلیلگر سوری تبار نوشت، نظام آمریکا از این تظاهرات و آگاهی جمعی مردم آمریکا شگفت زده شده است. اعتراضات گسترده ای که بیشتر دانشگاه های آمریکا را فراگرفته به بمب ساعتی تبدیل شده که در این شرایط حساس در حالت انفجار قرار گرفته است. تا به حال نهادهای آمریکایی تنها تلاش می کردند که هژمونی خود را در نظام جهانی حفظ کنند و به همین دلیل چنین تحولی در داخل آمریکا برای هیچ کسی قابل پیش بینی نبود.

وی معتقد است که شرایط کنونی نشان می دهد نظام آمریکا در تحلیل تغییرات بزرگی که در ذهنیت شهروندان این کشور به وجود آمده، شکست خورده است. این ناکامی سبب تغییرات بسیاری در داخل کشور و حتی قدرت آمریکا در سراسر جهان خواهد شد. این موضوع نگرانی بسیاری از تصمیم گیران سیاسی ایالات متحده را به همراه داشته است.

اعتراضات دانشجویی و زوال هژمونی ایالات متحده

حسنا نصر الحسین اضافه کرد: این تظاهرات مسالمت آمیز در حمایت از مردم فلسطین که بیانگر انسانیت شهروندان است به داخل دانشگاه ها محدود نخواهد شد بلکه سرکوب ها و بازداشت ها سبب گسترش دامنه تظاهرات به جامعه خواهد شد و یک انقلاب واقعی علیه نظام حاکم بر آمریکا و سیاست های آن را به دنبال خواهد داشت. این تحولات، وضعیت جدیدی را در ساختار نظام سیاسی آمریکا به همراه می آورد ضمن آنکه موجب تغییرات اجتماعی و سیاسی در راستای آزادی، کرامت، مساوات، عدالت اجتماعی می گردد.

به اعتقاد وی، این آگاهی ها به برکت خون مردم فلسطین حاصل شده است و در ادامه سبب تغییراتی در سیاست خارجی آمریکا نیز خواهد شد.

برپایه این گزارش، لابی های ثروتمند صهیونیستی هم تلاش می کنند با تهدیدهایی مبنی بر پایان دادن به سرمایه گذاری ها و توقف حمایت مالی از دانشگاه ها و مراکز علمی در جلوگیری از تداوم و انتشار این اعتراضات نقش آفرینی کنند. این تلاش گروه های لابی خود بیانگر موفقیت آمیز بودن تظاهرات در آسیب رساندن به اعتبار صهیونیست ها است.

تحولات نشان می دهند که لابی صهیونیست در داخل و خارج آمریکا رو به سمت بدنامی و فروپاشی در حرکت است و این فرصتی برای کشورهای بزرگ چین، روسیه، ایران و کره شمالی پدید می آورد تا از خلاء ناشی از کاهش نفوذ آمریکا و غرب و صهیونیسیم در سرتاسر جهان بهره برداری کنند.

پایان/

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =