خودکشی اقتصادی رژیم صهیونیستی

کارشناسان و تحلیلگران با توجه به خالی شدن خزانه رژیم صهیونیستی و کسری شدید بودجه، اشغال دوباره نوار غزه را به خاطر هزینه های آن، یک خودکشی اقتصادی می دانند.

به گزارش تحریریه، ایرنا به نقل از پایگاه خبری «عربی۲۱» نوشت، صحنه داخلی رژیم صهیونیستی شاهد درخواست های از روی تندروی برای اشغال دوباره نوار غزه به بهانه نابود کردن مقاومت است، این درحالی است که خزانه این رژیم خالی شده و تورم و کسری بودجه به اوج خود رسیده است، در چنین وضعیتی، هزینه بیش از ۲ میلیون شهروند فلسطینی نیازمند کمک در این منطقه برای رژیم اسرائیل کمرشکن خواهد بود.

براساس این گزارش، کسانی که خواهان اشغال دوباره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و اداره آن هستند، نمی دانند که این یک خودکشی اقتصادی است که میلیاردها «شیکل» هزینه جدید به این رژیم تحمیل خواهد کرد.

«عیران هلدسهایم» خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری «تایمز اسرائیل» در این باره نوشت که «یوآو گالانت» وزیر جنگ در نشست خبری اخیر خود نسبت به اشغال و اداره نظامی یا غیرنظامی نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی هشدار داد، زیرا این اقدام برای این رژیم بسیار خطرناک است.

وی اضافه کرد: برغم اینکه سخنان گالانت، بویژه در بخش امنیتی و سیاسی سرو صدای زیادی برپا کرد، واقعیت این است که این موضوع فقط امنیتی نیست و آن ها گمان می کنند که اشغال و تسلط نوار غزه مانند قبل از سال ۲۰۰۵ است و فراموش کرده اند که امروز اوضاع بسیار متفاوت است.

هلدسهایم افزود: اقتصاد اسرائیل به خاطر جنگ در نوار غزه وضعیت وخیمی دارد، خزانه خالی است، کسری بودجه رکورد بی سابقه ای را ثبت کرده و خزانه در ماه های آینده دست به دامن افزایش مالیات ها می شود، زیرا هزینه های آینده بسیار بیشتر از زمان عقب نشینی از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ است، در صورت اشغال دوباره نوار غزه، بیشترین هزینه نیز متعلق به بخش نظامی خواهد بود، زیرا نیازمند استقرار چند تیپ رزمی و تجهیزات مورد نیاز و تدارکات خواهیم بود.

وی تصریح کرد که باقی ماندن اسرائیل در نوار غزه، به معنای افزایش صدها بند هزینه به بودجه است و براساس ارزیابی های وزارت جنگ، این هزینه ها سالانه از ۲۰ میلیارد شیکل فراتر خواهد رفت که یکی از این هزینه ها، بازسازی نوار غزه پس از ویرانی کامل ناشی از جنگ و بازسازی زیرساخت هایی مانند خانه، بیمارستان، مدرسه، راه، برق، آب، ارتباطات و نهادهای دولتی به منظور تامین ابتدایی ترین شرایط زندگی برای ساکنان آن است.

خبرنگار اقتصادی «تایمز اسرائیل» افزود: بازسازی ۳۷۰ هزار منزل مسکونی تخریب شده یا آسیب دیده از جنگ، هزینه ای معادل ۴۰ میلیارد دلار یعنی ۱۴۸ میلیارد شیکل نیاز دارد و سالانه ۱۰ میلیارد شیکل بر بخش های هزینه های بودجه اسرائیل خواهد افزود و این بازسازی تا سال ۲۰۴۰ طول خواهد کشید.

هلدسهایم نوشت: حتی اگر اسرائیل بخواهد به حداقل ها در این زمینه که ایجاد منازل موقت در سال های آینده است، اکتفا کند، برای آغاز این طرح و فقط برداشتن ۳۷ میلیون تن آوار، به ۱۰۰ میلیون دلار بودجه نیازدارد و این در حالی است که امارات متحده عربی و عربستان هرگونه مشارکت مالی در بازسازی نوار غزه را به یافتن یک راه حل سیاسی برای مسئله فلسطین مشروط کرده اند و انتظار می رود بدون حل و فصل سیاسی با فلسطینی ها، حتی یک دلار نیز در این زمینه هزینه نکنند.

بر اساس گزارش عربی ۲۱ ، تحلیل های آماری رژیم صهیونیستی نشان می دهد که بیشتر ترس و نگرانی به خاطر اصرار بر عدم بررسی آینده نوار غزه پس از این جنگ است که به نوبه خود، اقتصاد این رژیم را با یک ابهام رو به رو می کند که باعث تضعیف بیشتر شیکل در مقابل دلار، کاهش درآمد و افزایش هزینه ها به خاطر اشغال دوباره نوار غزه می شود و رژیم اسرائیل را به سوی طوفان کامل پیش می برد.

وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کسری بودجه این رژیم در ۱۲ ماه منتهی به ماه آوریل به هفت درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافته و از ۶.۶ درصد برای کل سال ۲۰۲۴ فراتر رفته است.

همچنین درآمدهای مالیاتی رژیم صهیونیستی در سه ماه اول سال جاری میلادی ۴.۱ درصد و در ماه آوریل نیز ۱۳.۱ درصد کاهش یافته است.

روزنامه صهیونیستی «معاریو» پیش تر اعلام کرده بود که کسری ماهانه بودجه رژیم صهیونیستی در ماه مارس به حدود چهار میلیارد دلار آمریکا یا معادل ۶.۲ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.

معاریو نوشت: از ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۴) تا پایان ماه مارس، کسری کلی در بودجه (رژیم) اسرائیل به حدود هفت میلیارد دلار رسیده است.

وزارت داریی رژیم صهیونیستی نیز برای سال ۲۰۲۵ کسری بودجه هشت میلیارد دلاری را با توجه به هزینه‌های جاری جنگ در غزه پیش بینی کرده است.

روزنامه صهیونیستی «کالکالیست» نیز پیشتر در این باره نوشته بود که با توجه به آمارهای اولیه وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، جنگ با حماس در نوار غزه برای اسرائیل بالغ بر ۲۰۰ میلیارد «شیکل» (واحد پول اسرائیل برابر با ۵۱ میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت که معادل ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن است.

کالکالیست در ادامه، پیش بینی وزارت دارایی رژیم صهیونیستی را در خصوص هزینه ۵۱ میلیارد دلاری در جنگ با حماس خوش بینانه توصیف کرده بود.

پایان/

۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 29641

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =