نگاه به واردات خودرو باید با دولت قبل متفاوت باشد

«بابک صدرایی» کارشناس بازار و صنعت خودرو معتقد است که دولت چهاردهم باید در زمینه واردات خودرو رویه ای متفاوت از دولت قبل را در پیش بگیرد زیرا واردات شلخته، بی‌نظم و بی‌هدف خودروی خارجی در دولت قبل مانند واردات نمایشی خودروهای لاکچری برقی دردسرساز شده است.

«بابک صدرایی» کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودروسازی در گفت و گو با «تحریریه» با تاکید بر این نکته که برنامه دولت چهاردهم در موضوع واردات خودروی خارجی باید متفاوت از دولت سیزدهم باشد، گفت: متاسفانه دولت سیزدهم عملکرد بسیار بدی در واردات خودروی خارجی از خود به جای گذاشت به نحوی که می توان گفت واردات خودروی خارجی در دولت قبل به صورت بسیار شلخته‌ و بی‌نظم‌ اجرا شد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: عدم تدبیر دولت سیزدهم در موضوع واردات صحیح و برنامه محور خودروی خارجی موجب رشد قارچ گونه شرکت‌های زیادی شده که مترصد واردات خودروی خارجی هستند؛ شرکت هایی که سر و ته آنها مشخص نیست و نمی دانیم توانایی حرفه ای برای واردات خودرو و ارائه خدمات پس از فروش به مردم را دارند یا خیر؟

این تحلیلگر بازار و صنعت خودرو تاکید کرد: درکنار این مساله که شرکت های ما توان واردات انبوه خودرو را ندارند، نباید از موضوع تخصیص ارز مورد نیاز واردات خودروی خارجی غفلت کنیم. زمانی امکان واردات خودروی خارجی خواهیم داشت که موانع تامین ارز آن مرتفع شده باشد؛ وقتی ارز کافی برای واردات دارو و گندم نداریم واردات ۲۰۰ هزار خودرو عقلانی نیست.

بابک صدرایی گفت: با توجه به اینکه تولید و عرضه سالانه یک میلیون و چهارصد تا یک میلیون و پانصد هزار خودرو پاسخگوی نیازهای داخلی است واردات ۲۵ هزار خودروی خارجی که از سال ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۳ثبت شده اند، که هنوز بخشی از آنها همچنان در گمرک هستند و بخشی در پارکینگ‌ها، نمی تواند شوک رقابتی را در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند.

وی در این باره تاکید کرد: وقتی از واردات ۲۵ هزار خودرو صحبت می کنیم به این معناست که یک درصد خودروی مورد نیاز کشور وارد شده است، این میزان واردات به لحاظ کمی و کیفی نمی‌تواند تحولی در خودروسازی کشور ایجاد کند. از سوی دیگر واردات شلخته، بی‌نظم و بی‌هدف خودروی خارجی به یک دردسر تبدیل شده است مثل واردات خودروهای لاکچری برقی.

وی در این باره توضیح داد و گفت: وقتی در تامین برق روزانه خود مانده ایم واردات ۱۰ هزار خودروی برقی کمترین توجیهی ندارد. اگر قرار باشد این خودروها از برق ساختمان‌ها تغذیه و شارژ شوند، دیگر برقی برای ساکنان محله باقی نمی گذارند.

بابک صدرایی افزود به عنوان مثال اگر در یک ساختمان دو خودروی برقی وجود داشته باشد و در همان ساختمان شارژ شوند ساکنان ساختمان برقی برای مصرف نخواهند داشت، پس آنچه در خصوص واردات خودروهای برقی گفته و انجام شد نمایشی بدون مطالعه بود.

وی تصریح کرد: وزیری هم که از واردات خودروی برقی سخن گفت چون زیر ساخت های مورد نیاز خودروی برقی را می شناخت، نتوانست وعده داده شده درباره واردات خودروی برقی را محقق کند؛ پس با مدیرانی از این دست روبه رو هستیم که مدام وعده‌های توخالی می دهند مثل وعده واردات ۸۰ هزار تاکسی برقی تا پایان امسال که توسط آقای علی آبادی آن هم برای کل کشور بیان شد در حالی که تا کنون ۲ هزار خودروی برقی هم وارد کشور نشده است.

پایان//

۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 30583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =