ائتلافی جدید برای مقابله با رژیم صهیونیستی

تحلیلگر عرب معتقد است تقویت روابط مصر و ترکیه، هسته شکل گیری ائتلاف بزرگی خواهد شد که کشورهای دیگری با نظارت روسیه، عربستان و ایران به این ائتلاف ملحق خواهند شد. موفقیت این کشورها در زمینه توسعه روابط، یک ابزار سیاسی برای جلوگیری از بلندپروازی های رژیم اسرائیل در منطقه است.

به گزارش تحریریه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر مدتی قبل پس از ۱۲ سال به آنکارا سفر کرد و با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود دیدار و رایزنی کرد. روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم دکتر «جواد الهنداوی» رئیس مرکز سیاست ها و تقویت قدرت های عربی–اروپایی در بروکسل درباره سفر رئیس جمهوری مصر به آنکارا نوشت، پس از سپری شدن 6 ماه از سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به قاهره «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر به ترکیه سفر کرد.

الهنداوی معتقد است توسعه روابط دو کشور در حوزه های گوناگون به یک امر بدیهی تبدیل شده است. این شرایط حساس تنها به دلیل تامین منافع دو کشور نیست بلکه تحولات در عرصه منطقه ای و بین المللی تقویت روابط دوجانبه را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

به نوشته رای الیوم، مانع بزرگی که سبب تیره شدن روابط دو کشور شده بود موضع آن ها در قبال جریان اخوان المسلمین بود. اکنون این مانع بر طرف شده است. مصر تاکید می کند که منافع کشورش بر این ایدئولوژی اولویت دارد. اردوغان هم به حقایق پی برده، از رویدادهای گذشته درس عبرت گرفته و منافع را در اولویت قرار داده است. از شاخص های مهم در این زمینه اقدام های ترکیه برای از سرگیری روابط با سوریه بود و پیش بینی می شود به زودی وزیران امور خارجه آنکارا و دمشق هم با یکدیگر مذاکراتی داشته باشند و پس از آن روسای جمهوری دو کشور با هم دیدار کنند.

طبق این گزارش، هرچه روابط ترکیه با کشورهای روسیه، ایران، سوریه، مصر و عراق نزدیک تر شود فاصله روابط ترکیه با رژیم اسرائیل، آمریکا و کشورهای غربی دورتر می شود. نزدیک شدن روابط کشورهای منطقه یکی از آثار مهم عملیات «طوفان الاقصی» به شمار می رود. درست است که مصر و ترکیه دارای روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی با آمریکا هستند و ترکیه دومین کشور عضو ناتو (از نظر جمعیت) محسوب می شود اما تقویت روابط مصر و ترکیه، هسته شکل گیری ائتلاف بزرگی خواهد شد که کشورهای دیگری با نظارت روسیه، عربستان و ایران به این ائتلاف ملحق خواهند شد.

این تحلیلگر عرب معتقد است که موفقیت مصر و ترکیه در کنار دیگر کشورها در توسعه روابط یک ابزار سیاسی قابل توجه برای جلوگیری از بلندپروازی های رژیم اسرائیل در منطقه است. پس از برقراری روابط قاهره و آنکارا، برقراری روابط میان ایران و مصر یک مولفه قدرت برای دولت مصر با هدف مقابله با رژیم اسرائیل به ویژه در محور فلادلفیا خواهد بود.

روزنامه «صدی البلد» مصر هم در بخش از گزارش خود به قلم «ابراهیم شعبان» تحلیلگر مصری نوشت، مصر و ترکیه دو کشور بزرگ منطقه هستند و نمی توان تاثیر آنها در کشورهای عربی، آفریقا و منطقه خاورمیانه و سطح جهانی را نادیده گرفت. از سرگیری روابط این دو کشور دارای پیامدهای آشکاری در پرونده های سوریه، مساله فلسطین، تنش های در منطقه شاخ آفریقا، لیبی و سودان خواهد بود.

پایان/

۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =