بیزنس اینسایدر: آیا عربستان می‌تواند برای اقتصاد روسیه بحران ایجاد کند؟

تارنمای بیزنس اینسایدر طی گزارشی عنوان کرد، اگر عربستان سعودی تصمیم بگیرد برای کنترل قیمت‌های نفت، بازارها را اشباع کند اقتصاد روسیه در دوران جنگ با شرایط دشوارتری برای حفظ درامدهای انرژی خود مواجه خواهد شد.

به گزارش تحریریه، ایرنا به نقل از این رسانه افزود: عربستان بارها این سیگنال را ارسال کرده که اگر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به کاهش تولید نفت خود متعهد نباشند، قیمت نفت می تواند به پایین ترین سطح خود به میزان ۵۰ دلار در هر بشکه برسد.

به عبارتی، آنچنان که تحلیلگران گفته اند ریاض به این موضوع اشاره دارد که می تواند بازارها را با عرضه نفت پُر کند؛ اقدامی که قیمت ها را کاهش می دهد و اعضای اوپک از جمله روسیه را که تمایلی برای همکاری برای کاهش جریان نفت ندارند، تنبیه کند.

لوک کوپر کارشناس تحقیقات در مدرسه اقتصاد لندن در این زمینه گفت: در حالی که روسیه اکنون نفت خود را با تخفیف می فروشد و با توجه به افزایش هزینه های تولید، قیمت های پایین در بازار می تواند بر روی توانایی این کشور برای تامین مالی جنگ اوکراین تاثیر بگذارد.

عربستان به عنوان رئیس اوپک، تلاش کرد تا از طریق فشار بر کشورهای عضو جهت کاهش تولید، قیمت نفت را بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه نگه دارد.

اما با توجه به این که قیمت های جهانی نفت خام حول وحوش زیر ۸۰ دلار در هر بشکه بوده این روش عملی نبوده است. برای تغییر این راهبرد، برخی از منابع مطلع از تصمیمات دولت عربستان به روزنامه فایننشال تایمز گفتند که ریاض اکنون قصد دارد تولید نفت خود را تا ماه دسامبر افزایش دهد.

سایمون هندرسون، مدیر برنامه «برنشتاین» در حوزه سیاست خلیج فارس و انرژی در موسسه واشنگتن به بیزینس اینسایدر گفت: «عربستان سعودی خسته شده است. رهبری اوپک یک مسئولیت چندوجهی است. می‌تواند به خوبی کار کند اما تلاش بی حاصل برای کنترل گروهی از کشورهای عضو است که دستکم در مقطعی کنترل ناشدنی هستند.

این رسانه افزود: داده های موسسه اعتبار سنجی اس اند پی گلوبال نشان می دهد که روسیه در بین کشورهای عضو اوپک در بین تولیدکنندگانی بوده که بالاتر از سهمیه روزانه خود تولید داشته است. این کشور بر اساس اخرین داده های موجود، ۱۲۲ هزار بشکه بالاتر از سهم روزانه خود در ماه ژوئیه (تیر) تولید داشته است.

این گزارش افزود؛ مسکو با فشار ناشی از افزایش درامد نفتی خود مواجه است زیرا جنگ اوکراین هزینه های دفاعی و امنیتی این کشور را افزایش داده است. این بخش ها در مجموع ۴۰ درصد از کل هزینه های فدرال روسیه را در سال آینده تشکیل خواهند داد.

این درحالیست که، منابع مالی روسیه به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است. وزیر دارایی روسیه در این هفته گفت: چند سال پیش، تولید گاز و نفت ۳۵ تا ۴۰ درصد از درآمد بودجه کشور را تشکیل می داد.

بیزنس اینسایدر: آیا عربستان می‌تواند برای اقتصاد روسیه بحران ایجاد کند؟

بیزنس اینسایدر دلیل فشار غرب برای محدود کردن سود نفتی روسیه را همین عامل عنوان کرد و افزود: سقف قیمت نفت به میزان ۶۰ دلار در بشکه در گروه هفت با وجودی که آن طور انتظار می رفت نتیجه نداد اما در ثابت نگه داشتن عرضه نفت کلیدی بوده است و در عین حال کرملین را از درامد نفتی بسیار مورد نیاز خود محروم کرد.

این گزارش خاطرنشان کرد که روسیه توانسته این تحریم ها را با استفاده از تانکرهای ثبت شده «سایه» دور بزند اما اگر ریاض قیمت نفت را به ۵۰ دلار در بشکه کاهش دهد دور زدن تحریم ها برای مسکو دشوارتر خواهد شد.

اگر عرضه نفت عربستان به جنگ قیمت ها بین روسیه و عربستان دامن بزند اوضاع وخیم تر خواهد شد. هندرسون از موسسه واشنگتن با اشاره به رویداد مشابهی در سال ۲۰۲۰ گفت که این اتفاق ممکن است رخ دهد.

در آن سال، اختلافات در زمینه کاهش تولید، هر دو کشور را بر آن داشت تا عرضه خود را رها کنند و محک بزنند که کدام یک می تواند در شرایط قیمت های پایین دوام بیشتری یابد.

هندرسون گفت: باید دید که آیا ولادیمیر پوتین با توجه به اولویت های فوری تر او، تمایلی به وارد شدن به جنگ قیمت ها با ریاض دارد یا خیر.

وی مدعی شد که با توجه به ناشناخته های زیاد در رابطه با فروش نفت روسیه، دشوار می توان این اقدام کرملین را پیش بینی کرد.

این روزنامه نوشت: رویارویی نفتی بین عربستان و روسیه امکان پذیر است. این هفته الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه گفت معلوم نیست که اوپک بتواند تولید نفت خود را آنچنان که عربستان می خواهد در نشست دسامبر افزایش دهد.

۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 30811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =