فارن افرز: آینده تاریکی در انتظار اسرائیل است

نشریه «فارن افرز» با تشریح شرایط بحرانی سیاسی اجتماعی جامعه اسرائیل و هشدار در مورد تهدیدهای فزاینده وجودی علیه رژیم صهیونیستی در داخل و خارج از سرزمین های اشغالی پیش‌بینی کرد در صورت ادامه این روند پس از جنگ غزه آینده تاریکی در انتظار اسرائیل خواهد بود.

به گزارش تحریریه، از این رسانه تحلیلی، جنگ غزه و شرایط سیاسی اجتماعی پیش از آن در سرزمین‌های اشغالی، ادامه راه را بیش از هر زمان دیگری برای سیاستمداران اسرائیلی دشوار کرده و این رژیم را به نقطه شکست رسانده است.

این تحلیل در ادامه با اشاره به قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در مسیری به شدت غیرلیبرال، خشن و ویرانگر افزود: اسرائیل به سوی آینده ای تاریک‌تر پیش می‌رود و در مسیری قرار دارد که به طور فزاینده‌ای در رفتار خود نه تنها با فلسطینی‌ها، بلکه با شهروندان اسرائیلی نیز، اقتدارگراتر شده است. از طرفی ممکن است (این رژیم) به سرعت بسیاری از دوستانی را که هنوز دارد از دست داده و در حالی که منزوی شده و با آشفتگی‌های داخلی مواجه است، از بین برود.

فارن افرز با اشاره به وضعیت خطرناکی که اسرائیل در حال حاضر در آن قرار دارد، پیش‌بینی‌های فوق را عجیب و غیرقابل باور نمی داند و می نویسد: دولت‌های اسرائیلی همواره بر گسترش شهرک‌های یهودی در کرانه باختری نظارت کرده‌اند و دورنمای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در آینده را به خطر انداخته‌اند. جنگ غزه، که نیروهای اسرائیلی طی آن حدود ۴۰ هزار نفر را کشته (به شهادت رسانه اند) نشان دهنده روی کار بودن رژیمی است که به نظر می رسد نمی‌تواند یا تمایلی به حمایت از چشم انداز ادعایی خود (مبنی بر تضمین برابری کامل حقوق اجتماعی و سیاسی برای همه ساکنانش فارغ از مذهب، نژاد یا جنسیت) ندارد.

این تحلیل در ادامه افزود: وحشی‌گری اشغال نظامی و الزامات یک قدرت نظامی اشغالگر تأثیر بدی بر کل جامعه اسرائیل داشته است. از سوی دیگر تغییرات جمعیتی و سیاسی اجتماعی اسرائیل، از جمله افزایش سریع جمعیت افراطی ارتدوکس، انحراف به راست در یهودیان جوان اسرائیلی و کاهش تعداد یهودیان اسرائیلی که خود را سکولار معرفی می‌کنند، بدنه متدین‌ افراطی‌تری را به وجود آورده است که وجود اسرائیل را به عنوان بخشی از مبارزه آشتی ناپذیر یهودیت و اسلام می داند. در میان سیاستمداران ناسیونالیست افراطی ارتدوکس که آشکارا خواستار دولتی هستند که در آن مذهب نقش بیشتریتری ایفا کند، می توان به بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسر ائیل، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسر ائیل و آوی مائوز ، معاون رئیس دفتر نخست وزیری این رژیم اشاره کرد که همگی بازیگران اصلی دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل، هستند.

فارن‌افرز با اشاره به گسترش تفکر افراطی در جامعه اسرائیلی نوشت: این موضع می‌تواند به یک اجماع گسترده در میان یهودیان اسرائیل تبدیل و اسرائیل تحت سلطه راست افراطی، حاکمیتی‌تر خواهد شد. اسرائیل در حال حاضر به طور فزاینده ای در سطح بین المللی منزوی شده و سازمان‌های بین المللی متعددی به دنبال اقدامات تنبیهی حقوقی و دیپلماتیک علیه آن هستند. پرونده نسل‌کشی در دیوان بین المللی دادگستری و نظر اخیر آن در مورد غیرقانونی بودن اشغال سرزمین های فلسطینیان، حکم بازداشت دیوان بین المللی کیفری علیه بنیامین نتانیاهو، ‌نخست وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، اتهامات معتبر متعدد در مورد جنایات جنگی و نقض حقوق بشر، ضربه سختی به جایگاه جهانی اسرائیل وارد کرده است. این در حالی است که تأثیر افکار عمومی منفی، چالش‌های قانونی و سرزنش‌های دیپلماتیک، حتی با حمایت متحدان کلیدی این رژیم، اسرائیل را به طور فزاینده‌ای در صحنه جهانی به حاشیه برده است.

بخش دیگری از این تحلیل به پیش‌بینی شرایط آتی اسرائیل پرداخته و نوشت: هر چند اسرائیل غیرلیبرال همچنان از چند کشور، از جمله ایالات متحده حمایت اقتصادی دریافت می‌کند اما از نظر سیاسی و دیپلماتیک در میان سایر جامعه جهانی، از جمله اکثر کشورهای گروه هفت ، منزوی خواهد شد. این کشورها از هماهنگی با اسرائیل در زمینه مسائل امنیتی، حفظ توافقات تجاری با اسرائیل و خرید تسلیحات ساخت اسرائیل خودداری خواهند کرد. اسرائیل احتمالاً در نهایت به طور کامل به ایالات متحده متکی خواهد شد و در حالی که آمریکایی‌های بیشتری حمایت بی‌قید و شرط کشورشان از دولت یهود را زیر سوال می‌برند، در برابر تغییرات چشم‌انداز سیاسی ایالات متحده آسیب‌پذیرتر خواهد شد.

فارن افرز در ادامه پیش بینی در مورد آینده تاریک اسرائیل افزود: اگر نتانیاهو و متحدانش همچنان به رویکرد کنونی خود ادامه دهند، اسرائیل در مسیری ناپایداری قرار گرفته که نهایتا منجر به فرار سرمایه‌ها و فرار مغزها و تشدید فشارهای داخلی می شود. از سوی دیگر با چرخش غیرلیبرال جامعه سیاسی اجتماعی اسرائیل، شکاف های فزاینده در آن پابرجا مانده و اختلافات می تواند تا حد جنگ داخلی پیش رود.

این تحلیل در پایان با اشاره به جنگ غزه و هشدار در مورد آینده و سرنوشت اسرائیل نوشت: درگیری‌ها در غزه باعث تشدید اختلافات سیاسی در داخل اسرائیل، به ویژه بین گروه‌های دست راستی حامی اقدامات افراطی نظامی و امنیتی و طرفداران رویکرد آشتی جویانه‌تر در قبال فلسطینی‌ها شده است. این جنگ همچنین اختلافات بین یهودیان سکولار و مذهبی را عمیق‌تر کرده است. در این شرایط دولت (رژیم اسرائیل) قادر نخواهد بود هیچ یک از مسئولیت‌های سیاسی سنتی خود، از جمله تامین امنیت و یک سیستم قانونگذاری باثبات حکومتداری که مسئولیت پاسخگویی را تضمین می کند، انجام دهد. حضور گروه‌های امنیتی رقیب و نظارت ضعیف پارلمانی، امنیت کلی اسرائیل را تضعیف می‌کند. در مجموع می توان گفت مسیری که اسرائیل در آن قرار دارد، مسیر پیروزی نیست.

منبع: ایرنا

پایان/

۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 30300

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =