نگاه دولت بایدن به وقوع جنگ منطقه‌ای

روزنامه «وال استریت ژورنال» در تحلیل جایگاه و نقش آمریکا در تنش میان ایران و اسرائیل، میزان حمایت دولت بایدن از رویکرد تروریستی نتانیاهو را ناکافی دانسته و از آن انتقاد کرده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه مطرح آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی مدعی شد که ایران روی ضعف ایالات متحده برای بررسی قدرت اسرائیل حساب می کند. با اینکه دولت بایدن اسرائیل را برای امضای آتش بس تحت فشار قرار داده، اما آمریکا تاکنون موفقیت آمیز نبوده است.

طبق این گزارش، ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس توسط اسرائیل در حالی که وی در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران شرکت کرد، بدون شک به منظور افزایش هراس از قدرت بازدارندگی تل آویو انجام شده است. وال استریت ژورنال آورده است: اسرائیل می خواست نشان دهد که می تواند هدف خود را در هر زمان و هر مکان به چنگ بیاورد. جمهوری اسلامی در مقابل قول داده است که تلافی کند. تهران در درگیری ماه آوریل خود با اسرائیل نشان داد، حکومت دینی ایران از جنگ منطقه ای هراسی ندارد. در آن زمان ایران ۳۰۰ موشک و پهپاد به سمت اسرائیل پرتاب کرد و فکر نمی کرد که اسرائیل و آمریکا آنها را رهگیری کنند.

این روزنامه مدعی شد که در کنار ترور هنیه، کشتن فرماندهان نظامی حماس و حزب الله توسط اسرائیل و پیش از آن دانشمندان ایرانی در داخل کشور، اقدام بزرگی در مقابل اظهارات مقامات ایران بوده است زیرا مقام های ایران به طور معمول دولت یهود را در حال زوالی غیرقابل برگشت بیان می کنند. مقام های ارشد تهران می دانند که گویا موساد برخی از ایرانیان را که به محافل روحانی و حتی سپاه پاسداران دسترسی دارند، به خدمت گرفته است.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: از زمان وقوع جنگ ۷ اکتبر، استراتژی ایران نتایج متفاوتی داشته است. بعید نیست که تهران به دنبال این باشد که با حملات مرگبار اما محدود توسط نیروهای نیابتی خود، جامعه بین المللی را برای تحمیل آتش بس بر اسرائیل تحریک کند. یک جنگ سطح پایین که در آن حماس و حزب‌الله در یک دوئل مستمر با اسرائیل شرکت می‌کنند، راهکار خوبی برای ایران است. احتمالاً رهبر ایران نابودی دولت یهود را از طریق یک روند دردناک و آرام (خونریزی آهسته) پیش‌بینی می‌کند و نه یک نبرد و درگیری گسترده. علت آن است که یک جنگ بزرگتر، اگر آمریکا هم وارد آن شود، می تواند واکنش های زنجیره ای را آغاز کند که ممکن است منجر به بمباران تاسیسات هسته ای ایران توسط نیروی هوایی آمریکا شود.

در بخش دیگر این گزارش با اشاره به اقدامات دیپلماتیک دولت بایدن، اروپایی‌ها و دیگران برای میانجگری‌ جهت آتش‌بس آمده است: در این سناریو، حماسِ شکست خورده زنده می ماند تا یک روز دیگر برای جنگ آماده شود و همچنین ذخایر بزرگ موشکی حزب الله باقی می ماند و مانع اسرائیل و ایالات متحده از حمله به ایران می شود. اما اسرائیل به کارزار خود علیه حماس ادامه داده است. تا زمانی که اسرائیل سرزمین های مرزی بین غزه و مصر را در اختیار دارد، حماس نمی تواند به طور موثر دوباره مسلح شود. اسرائیل حتی درگیری با حزب الله را هم گسترش داده است. اما ایمن سازی واقعی جبهه شمالی اسرائیل مستلزم تضعیف قدرت نظامی حزب الله و نابودی بیشتر ذخایر موشکی آن است.

By caving to Israel, Biden opens the door to war | Responsible Statecraft

طبق این تحلیل، ترور هنیه در حالی اتفاق افتاده که اسرائیل تلاش می‌کند کار خود را ابتدا در غزه تمام کند و سپس به موضوع حزب‌الله بپردازد. اما بازی طولانی مدت تهران بدون تغییر است: تضمین بقای حزب الله و در صورت امکان حماس و در عین حال کنترل آمریکایی ها. ایران فکر می کند که با مطرح کردن خطر یک جنگ منطقه‌ای دوباره می‌تواند دیپلماسی ایالات متحده را تحریک کند تا اسرائیل را در تمام مرزهایش مهار کند. اگر ایران این بار هم به خطوط دفاعی اسرائیل نفوذ کند، غیرمنطقی نیست که باور کنیم تهران هنوز ترس عمیق دولت بایدن از تشدید تنش را ابزاری برای نجات نیروهای نیابتی خود می داند.

وال استریت ژورنال ادعا دارد: بازیگر تعیین کننده این درام نه ایران است و نه اسرائیل، بلکه آمریکا است. اگر واشنگتن به صراحت به ایران هشدار دهد در صورتی که تهران علیه اسرائیل اقدام تلافی جویانه انجام دهد، ایالات متحده در درگیری برای حمایت از اسرائیل مداخله قدرتمندانه تری خواهد کرد، نظام دینی ایران با احتیاط بیشتری پیش خواهد رفت.

این گزارش در پایان تصریح دارد: متأسفانه، دولت بایدن تاکنون مسیر مخالف را در پیش گرفته و بار دیگر خود را از اسرائیل جدا کرده است. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده چند روز قبل اعلام کرد «ما از ترور هنیه مطلع نبودیم یا در آن دخالت نداشتیم.» در اصل، وی می گوید که آمریکا رفتار متحد خود را تایید نمی کند و بار دیگر تلاش خواهد کرد تا ترمز تنها دموکراسی خاورمیانه را بکشد. چنین حماقتی مطمئن ترین راه برای دعوت به جنگ منطقه ای در خاورمیانه است.

پایان//

۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30240

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =