همه جبهه‌ها باید جنگ علیه اسرائیل را آغاز کنند

«وئام وهاب» وزیر سابق و عضو جریان هشتم مارس لبنان با بیان اینکه همه کشورهای عربی و اسلامی باید علیه اسرائیل وارد عمل شوند، تصریح کرد: جنگ باید از سوی همه جبهه ها علیه اسرائیل آغاز شود و لبنان به تنهایی نمی تواند هزینه جنگ را متحمل شود. کشورهای عربی و اسلامی و حتی ترکیه هم باید وارد جنگ شوند زیرا حماس بخشی از اخوان المسلمین است.  

به گزارش تحریریه، «وئام وهاب» وزیر سابق محیط زیست لبنان در گفت و گویی با شبکه «اسکای نیوز» عربی درباره تحولات منطقه به ویژه در لبنان و فلسطین گفت: منطقه به سوی جنگ و آشوب پیش می رود. من طرفدار آغاز جنگ از سوی همه جبهه ها هستم. ولی آغاز جنگ از سوی لبنان به تنهایی را نمی پسندم. اگر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل بتواند حمایت بیشتر آمریکا را جلب کند، دامنه جنگ گسترش می یابد. ضمن آنکه اوضاع به دوران پیش از هفتم اکتبر باز نخواهد گشت.

همه جبهه‌ها باید جنگ علیه اسرائیل را آغاز کنند

وزیر سابق محیط زیست لبنان تاکید کرد: شرط اینکه اوضاع لبنان بهتر شود آن است که مذاکرات به پایان تحریم های این کشور منجر گردد و حق استخراج گاز و نفت به بیروت تعلق بگیرد. هر مذاکره ای که به چنین نتیجه‌ای منجر نشود، اوضاع لبنان را بهتر نخواهد کرد. یا باید جنگ از سوی همه جبهه ها علیه اسرائیل آغاز شود و یا اینکه جبهه لبنان هم به تنهایی وارد نبرد نشود. لبنان به تنهایی نمی تواند هزینه جنگ را متحمل شود. کشورهای عربی و اسلامی باید همگی وارد نبرد شوند. ترکیه هم باید وارد جنگ شود زیرا حماس بخشی از اخوان المسلمین است.

وئام وهاب عضو حزب همگرایی عربی لبنان در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم انتقاد از ایران هم گفت: من حمله انصارالله به ریاض و ابوظبی را محکوم کردم. من معتقدم که آمریکا مشکلات را به وجود آورده است و ایران مشکل نیست. این آمریکا بود که بغداد را ویران کرد و سبب شد که راه ایران به عراق باز شود. آمریکا همچنین سوریه را ویران کرد و موجب شد که ایرانی ها در این کشور حضور داشته باشند. آمریکا حدود ۲۰ سال است که این مشکلات را برای عراق به وجود آورده و خودش سبب حضور ایرانی ها شده است. طبیعی است ایرانی ها در عراق منافعی دارند و از این فرصت استفاده کرده اند.

آمریکا عامل ویرانی منطقه است

او در پاسخ به سوالی که ایرانی ها افتخار می کنند که چهار پایتخت کشور عربی را به کنترل خود در آورده اند، گفت: چطور است آمریکا باید در امور داخلی همه کشورها دخالت کند. این کشور در امور داخلی روسیه، کشورهای اروپایی و آسیایی و عربی دخالت می کند و به کشورهای عربی حمله کرده است و چند نظام عربی را سرنگون ساخت. آمریکا ارتش عراق را از بین برد و یک میلیون نفر از مردم عراق را به خاک و خون کشید. ولی ما هنوز می گوییم که مشکل از جانب ایران است. نه مشکل از جانب ایران نیست، بلکه مشکلات را آمریکا به وجود آورده است.

وی افزود: کشوری هم که از وضعیتی ایجاد شده به وسیله آمریکا استفاده نکند، یک کشور عادی نیست. ایران وقتی دید نظام ها در مقابل چشمانش در حال سرنگونی هستند از اوضاع استفاده کرد و نفوذ خود را افزایش داد. من نمی گویم این وضعیت خوب است اما اوضاع به سوی جنگ و هرج و مرج سوق داده شد و ایران هم به عنوان یک قدرت منطقه ای وارد عمل شد و منافع خود را دنبال کرد و این امری طبیعی است.

عضو جریان هشتم مارس لبنان افزود: اینجا سوالی که مطرح می کنم این است که در شرایطی که ایران و ترکیه نفوذ خود را در منطقه افزایش دادند و رژیم اسرائیل هم در حال اشغال سرزمین های عربی است کشورهای عربی چه نقشی ایفا کردند؟ این کشورها نتوانستد نقشی متوازن را در برابر افزایش نفوذ ایران، ترکیه و اسرائیل بازی کنند و کشورهای عربی باید نقش خود را افزایش دهند.

همه جبهه‌ها باید جنگ علیه اسرائیل را آغاز کنند

وی در پاسخ به سوالی درباره چرایی ناتوانی اسرائیل در هدف قرار فرماندهان ارشد حزب الله و عدم تمایل حزب الله به وارد کردن صدمات فراوان به این رژیم گفت: به نظر می رسد حزب الله تمایلی برای افزایش تنش ندارد و همه قدرت خود را نشان نمی دهد. رفتار این گروه با موضع ایران در منطقه در ارتباط است. ایران هم به دنبال افزایش تنش ها نیست.

او در پاسخ به موضع خبرنگار اسکای نیوز که مدعی شد حزب الله همه تصمیم سازی ها در لبنان را مصادره کرده است، تصریح کرد: نه این طور نیست. در لبنان دولت تعطیل شده است و بانک ها و مراکز اقتصادی ورشکست شده اند و همه جریان ها در این زمینه نقش داشتند و نباید حزب الله به تنهایی متهم شود.

دموکراتها از جمهوریخواهان بدترند

وی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال پیروزی ترامپ و برخورد سخت با حزب الله نیز اظهار داشت: اینکه گفته می شود ترامپ به حزب الله و ایران رحم نخواهد کرد درست است، ولی دموکرات های دروغ‌گو افزون بر حزب الله و ایران به هیچ یک از کشورهای عربی رحم نخواهند کرد. تجربه نشان داده که دموکرات ها از جمهوریخواهان بدتر هستند.

وهاب وئام در بخشی از اظهارات خود گفت: نخست وزیر عراق در حال انجام کار بزرگی میان ترکیه و سوریه است تا مانع از شکل گیری دولت کردی شود. این اقدام خوبی است زیرا اگر کشور کردی تشکیل شود همه قومیت ها در منطقه به دنبال تشکیل کشور مختص خود خواهند بود. به عنوان مثال اهل تسنن در عراق به دنبال تشکیل کشور خودشان خواهند بود. بلوچ های عراق به دنبال تشکیل کشور برای خود می روند. این خواسته به اردن، سوریه و لبنان هم تسری پیدا می کند. مشرق عربی اکنون بسیار ملتهب است و سایکس پیکوی جدیدی در این منطقه در حال پیاده شدن است و تحولات پس از هفتم اکتبر این وضعیت را سرعت بخشیده است.

پایان//

۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30199

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =