فارن پالسی: حمایت از اسرائیل به ضرر آمریکا تمام شده است

نشریه «فارن پالسی» با اشاره به حمایت بی‌قید و شرط دولت بایدن از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، ادامه این رویکرد را در تضاد با منافع واشنگتن در خاورمیانه دانسته و تاکید کرد که دولت آمریکا باید به‌منظور تامین امنیت ملی کشور و جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه، از اهرم‌های خود برای تحت فشار گذاشتن نتانیاهو استفاده کند.

به گزارش تحریریه، ایرنا به نقل از این این رسانه تحلیلی با اشاره به سخنرانی ماه گذشته بنیامین نتانیاهو در کنگره که مورد تشویق نمایندگان آمریکا قرار گرفت، نوشت: سخنان نتانیاهو نشان داد که او خواهان جنگ با ایران است و در حالی از سفر خود از آمریکا بازگشت، به نظر می رسید از حمایت ایالات متحده در این موضوع مطمئن شده است.

فارن پالسی در ادامه با اشاره به ترور شهید اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در تهران افزود: هرچند آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از این ترور به سرعت تاکید کرد که واشنگتن از این عملیات نظامی آگاه و یا در آن درگیر نبوده است، اما با توجه به سطح بالای هماهنگی، به ویژه تبادل اطلاعاتی، میان ایالات متحده و اسرائیل، گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه دولت آمریکا در این اقدام دست داشته یا حداقل آن را تایید کرده است، وجود دارد.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: حتی تصور دخالت ایالات متحده در این ترور به نفع آمریکا نیست و مردم این کشور را تهدید می کند. دولت بایدن به خوبی از خطرات نتانیاهو آگاه است. با این حال، به جای اتخاذ موضعی قاطع برای مهار تنش‌های منطقه، به رفتار ترسناک و بزدلانه خود ادامه می دهد. در واقع آمریکا به یک رهبر خارجی تندرو اجازه داده تا به نحوی رفتار کند که ایالات متحده وارد یک جنگ فاجعه بار دیگر شود. این در حالی است که واشنگتن با چشمان کاملا باز وارد این بحران می شود و این نگرانی وجود دارد که با وارد شدن آمریکا در جنگ به نفع اسرائیل آسیبی به مراتب بیشتر از آنچه در جنگ عراق متحمل شد، به امنیت ملی و دیپلماسی ایالات متحده وارد شود.

فارن پالسی: حمایت از اسرائیل به ضرر آمریکا تمام شده است

بنابر این تحلیل، وزارت خارجه آمریکا عمداً تغییرات اساسی را که در نتیجه حمایت بی قید و شرط ایالات متحده از اسرائیل در منطقه رخ می دهد، نادیده می گیرد. افراد بسیار زیادی در دولت جو بایدن، ‌رییس جمهوری این کشور، سیاستی را فعال کرده اند که می دانند اشتباه و غیرقانونی است. به نظر می رسد بایدن، بلینکن، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و برت مک گورک، هماهنگ کننده خاورمیانه در کاخ سفید، فکر می کنند که ایالات متحده می تواند این سیاست را دنبال کند و با عواقب بلندمدت ناچیزی روبرو شود، در حالی که این رویکرد در واقع صدمات جبران ناپذیری به وجهه سیاسی و اعتبار آمریکا وارد کرده و این کشور را در آستانه جنگی دیگر در خاورمیانه قرار داده است. این همان چیزی است که نتانیاهو به دنبال آن است.

فارن پالسی در این تحلیل با انتقاد از رویکرد حمایتی آمریکا از اسرائیل افزود: دولت بایدن با ادامه حمایت مالی و تسلیح اسرائیل و دفاع از حملات آن به غیرنظامیان در نوار غزه و سایر موارد نقض فاحش حقوق بشر، مانند جلوگیری از ورود غذا، آب سالم و دارو به این باریکه، اعتبار ایالات متحده را از بین برده و امنیت ملی آمریکا را کاهش داده است. این در حالی است که وزارت امور خارجه به طور خصوصی این موضوع را تایید کرده است. یک سند داخلی که به تازگی فاش شده، نشان می‌دهد که رهبران ارشد وزارت خارجه کاملا آگاه هستند که سیاست واشنگتن به طور غیرقابل برگشتی به اعتبار ایالات متحده در خاورمیانه آسیب زده، اما با این حال، پاسخ آنها نه تنها عقب‌نشینی از این سیاست نبود، بلکه تداوم آن بوده است.

این تحلیل با اشاره به تحقق حتمی پاسخ ایران به ترور هنیه و احتمال گسترش جنگ در منطقه پیشنهادی مطرح کرده و در آن کامالا هریس، ‌معاون بایدن و نامزد دموکرات‌ها را به انتخاب راه حل مناسب تشویق کرده و نوشت: هریس باید به دنبال پایان دادن به جنگ در غزه بوده و سیگنال روشنی به اسرائیل ارسال کند مبنی بر این که ایالات متحده از جنگ اسرائیل علیه ایران و حزب‌الله حمایت بی‌قید و شرط نخواهد کرد. او باید بر دیپلماسی پافشاری کرده و در نقش فعلی خود به عنوان معاون رئیس جمهوری، دولت آمریکا را برای اجتناب از جنگ منطقه ای تحت فشار قرار دهد. هریس باید برای طرف اسرائیلی روشن کند که این رژیم بر اساس نقض فاحش و مکرر، سیستماتیک و مستند حقوق بشر و ممانعت از ارسال کمک های بشردوستانه ایالات متحده، دیگر واجد شرایط دریافت کمک های امنیتی ایالات متحده نیست.

فارن پالسی در پایان افزود: تنها در این صورت است که هریس می تواند تعهد خود به حمایت از دیدگاه اکثریت آمریکایی‌ها که مخالف حمایت بی‌قید و شرط بایدن از اسرائیل هستند و از اعزام نیروهای آمریکایی برای دفاع از اسرائیل استقبال نمی کنند، را نشان دهد. اگر او اکنون چنین اقدامی نکند، امنیت ملی ایالات متحده در خطر قر ار گرفته و این کشور ناگزیر به جنگ فاجعه بار دیگری در خاورمیانه کشیده می شود. از طرفی موضع گیری به موقع هریس علیه جنگ طلبی اسرائیل، پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر (آبان)، پایگاه حزب دموکرات را تقویت و رای دهندگان غیرمتعهد و جوان را به پای صندوق های رای باز می گرداند.

پایان/

۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 30285

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =