ترور هنیه و سؤالات اساسی در مورد نفوذ اسرائیل؟

کارشناس «موسسه خاورمیانه» مستقر در واشنگتن مدعی شد: قبل از اینکه ایران انتقام ترور «اسماعیل هنیه» را بگیرد، باید به این پرسش بپردازد که اسرائیل تا چه اندازه در سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران نفوذ کرده است؟

به گزارش تحریریه، «الکس وطنکا» کارشناس و مدیر برنامه ایران در اندیشکده آمریکایی «موسسه خاورمیانه» تاکید دارد: قبل از اینکه ایران اقدامی را در رابطه با انتقام ترور «اسماعیل هنیه» انجام دهد، ابتدا باید به این سوال اساسی پاسخ دهد که اسرائیل چقدر به درون سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران نفوذ کرده است؟

ترور هنیه و سؤالات اساسی در مورد نفوذ اسرائیل؟

در تحلیل این کارشناس آمده است:

ترور هنیه توانایی عملیاتی اسرائیل را نشان داد و به طور قطع به این معنی است که هیچ هدفی و حتی شخصیت‌های ارشد حکومت ایران، دور از دسترس موساد قرار ندارند.

درست چند روز قبل از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در ۳۱ ژوئیه در تهران، «اسماعیل خطیب» وزیر مستعفی اطلاعات ایران در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که بزرگترین موفقیت های او چه بوده است؟ با افتخار اعلام کرد که «برچیده شدن شبکه موساد در ایران» دستاورد او است. او به طور قطع اکنون باید از پاسخ خود پشیمان باشد زیرا آشکار شده که چنین اتفاقی نیفتاده است. اگرچه سرویس اطلاعاتی اسرائیل مسئولیت حمله ای را که منجر به کشته شدن هنیه شد، برعهده نگرفته اما این رویه معمول اسرائیل برای عملیات هایش در ایران بوده است.

در ادامه، گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد مفهوم این ترور مطرح می شود. آیا اکنون لحظه ای است که سرانجام ایران شبکه نیابتی منطقه ای خود از گروه های شبه نظامی را - از حزب الله گرفته تا حوثی ها و دیگر گروه های شبه نظامی عرب- آزاد می گذارد تا همه موشک هایی را که دارند به سمت اسرائیل شلیک کنند؟ آیا این آغاز یک جنگ منطقه‌ای خواهد بود که آمریکایی‌ها و دیگران را به یک درگیری گسترده‌تر می کشاند که پتانسیل تخریب آن بیشتر از هر تنش دیگری است که خاورمیانه تاکنون شاهد بوده است؟

فقط زمان پاسخ به این سوالات را مشخص خواهد کرد، اما به طور قطع، قبل از اینکه ایران اقدامی برای مقابله به مثل انجام دهد، ابتدا باید به یک سوال اصلی پاسخ دهد: اسرائیل تا چه اندازه به درون سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران نفوذ کرده است؟ با این سطح از عدم اطمینان در مورد نفوذ موساد به داخل حکومت، مقامات در تهران دلیل خوبی دارند تا قبل از هر اقدام بزرگی علیه اسرائیل، ابتدا خانه‌ها را پاکسازی کنند.

مطمئناً بخشی از منطق موساد برای این حمله، تغییر نظر تهران بوده است. این سرویس سابقه طولانی در ترور دشمنان اسرائیل دارد و هنیه مطمئناً در لیست آن ها قرار داشت. اما ترور او در تهران، بنا بر گزارش‌ها در منطقه ای که تحت کنترل سپاه پاسداران قرار دارد، و انجام این کار یک روز پس از تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران، یعنی زمانی که تهران در حالت آماده‌باش امنیتی بالا قرار داشت، گویای نفوذ شدید موساد است.

«علی یونسی» یکی دیگر از وزیران اطلاعات سابق ایران، در سال ۲۰۲۱ هنگام صحبت در مورد نفوذ موساد، موضوع را اینگونه بیان کرد: «مقامات در ایران باید نگران جان خود باشند».

اطلاعات و ظرفیتی که برای ضربه زدن به هنیه مورد نیاز بود از داشتن توانایی عملیاتی بالایی حکایت دارد و به طور حتم به این معنی است که هیچ هدفی از جمله شخصیت‌های ارشد حکومت در ایران، از دسترس موساد دور نیستند.

کارشناس این اتاق فکر مستقر در واشنگتن در پایان با اشاره به تهدیدهایی که مقام های ارشد ایران در خصوص حمله به اسرائیل مطرح کرده اند، مدعی شد که تهران قبل از هر واکنشی باید اندکی صبر کند و به ارزیابی شرایط (نفوذ) بپردازد.

پایان/

۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30239

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =