بیانیه حماس و روزهای سخت رژیم اسرائیل و آمریکا

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است بیانیه اخیر حماس در مورد مذاکرات آتش بس روشن ساخت روزهای آینده برای آمریکا و رژیم اسرائیل بسیار سخت و خطرناک خواهد گذشت زیرا به جنایت های آن ها در یمن، فلسطین و ... پاسخ قاطع و کوبنده ای داده می شود، پاسخی که بسیاری از کم کاری ها و اشتباهات گذشته را تصحیح خواهد کرد.

به گزارش تحریریه «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در بخشی از اظهارات خود در «یوتیوب» درباره بیانیه ای که چند روز قبل از سوی جریان حماس منتشر شد، اظهار داشت: این بیانیه آمریکا، رژیم اسرائیل و میانجیگران عرب را شوکه کرده است. مهمترین موضوعی که در این بیانیه ذکر شده آن است که مذاکره هیچ ارزش و نتیجه ای ندارد و پیشنهادهای «جو بایدن» هیچ گاه جنبه اجرایی نگرفته است. شرط جریان حماس هم پایان دادن دائمی به جنگ و عقب نشینی کامل رژیم اسرائیل از نوار غزه و بازسازی ویرانی ها است. حقیقتا بیانیه حماس باکیفیت و مسوولانه بود و نشان می دهد که چه نوابغی برای جریان حماس برنامه ریزی می کنند.

عطوان در بخش دیگری از پیام یوتیوبی خود آورد: اسرائیلی ها هدفشان آن است که تاخیری را در اجرای انتقام ایران و دیگر شاخه های مقاومت به ویژه حزب الله لبنان و انصارالله یمن ایجاد کنند. حال آنکه همه اعضای جریان مقاومت برای هدف قرار دادن رژیم اسرائیل به توافق رسیده اند. اکنون اسرائیلی ها به دنبال به تعویق انداختن پاسخ ایران و همپیمانان آن هستند و به تعدادی از کشورها به ویژه در غرب روی آورده اند تا ایران و همپیمانان آن را سرزنش کنند. در حالی که آنها باید رژیم اسرائیل را سرزنش کنند که مردم بی دفاع فلسطین را با خاک و خون یکسان می کنند و دست به ترور «اسماعیل هنیه» در تهران زده است.

وی افزود: «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اسرائیل به «لوید آستین» همتای آمریکایی خود گفته است شاخص ها نشان می دهند ایران در آستانه انتقام گرفتن از اسرائیل است و این انتقام بسیار بزرگ خواهد بود. تعدادی بمب افکن در کنار ناو هواپیمابر «یواس‌اس آبراهام لینکلن» به سوی دریای مدیترانه و منطقه خلیج فارس روانه شده اند. ناو هواپیمابر «آیزنهاور» هم به آنها ملحق خواهد شد. ناوهای آمریکا پیش از این در آزمون خود شکست خورده اند و یمنی ها آنها را تحقیر کردند. کشتی های اسرائیلی هم در سواحل یمن و دریای سرخ خوار و ذلیل شده اند. ما با توجه به شکست های آمریکا در عراق، افغانستان و سومالی نباید از جنگ هراس داشته باشیم.

تحلیلگر برجسته جهان عرب این مسائل و اقدامات آمریکا را غیرقابل پذیرش دانست و تصریح کرد: علت آن است که پاسخ ایران قانونی می باشد زیرا اسرائیل در قلب پایتخت این کشور اقدام تروریستی را انجام داده و حاکمیت سرزمینی آن نادیده گرفته است. از این رو، لازم است ایران انتقام بگیرد. مذاکره حماس با اسرائیل هم بهانه و توطئه ای بیش برای تاخیر در این پاسخ نیست که البته ظلمی علیه عرب ها و مسلمانان به شمار می رود. به همین دلیل نباید در مذاکرات شرکت کرد.

وی افزود: جریان حماس موضع مسوولانه ای اتخاذ کرده و «یحیی السنوار» هم گفته است نباید از هیات اسرائیلی در قاهره و دوحه استقبال شود زیرا اسرائیل اکنون در شرایط بسیار دشواری به سر می برد و شکست تمام عیاری خورده است. بیشتر شرکت های هواپیمایی پروازهای خود به فرودگاه «بن گوریون» را به حالت تعلیق در آورده اند. اکنون اسرائیلی ها به دنبال پناهگاه امنی هستند. چون می دانند محور مقاومت انتقام خواهد گرفت؛ این انتقام ضروری و قانونی است و وارد شدن به مذاکراتی که از سوی آمریکا، انگلیس، اسرائیل و فرانسه مدیریت می شود، پذیرفتنی نیست.

عطوان تاکید کرد: مطالبات فلسطینی ها هم قانونی و مشروع هستند و آنها خواستار پایان دادن به جنگ، عقب نشینی نیروهای اسرائیل و بازسازی ویرانی های جنگ و آزادی زندانیان هستند.

تحلیلگر فلسطینی تبار در بخش پایانی اظهارات خود آورد: روزهای آینده برای آمریکا و رژیم اسرائیل بسیار سخت و خطرناک خواهد بود. نباید از ناوهای آمریکا هیچ هراسی داشت، بلکه باید به دلیل جنایت ها در یمن و فلسطین و ... پاسخ قاطع و کوبنده ای به آمریکا و رژیم اسرائیل داد که این یک حق قانونی است. پاسخ به آمریکا و اسرائیل به زودی رخ خواهد داد و این واکنش بسیاری از اشتباه های گذشته را تصحیح خواهد کرد.

پایان/

۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30304

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =