پیام انتخاب السنوار: تداوم قدرتمندانه مقاومت

انتخاب «یحیی السنوار» به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس، اگرچه غیرمنتظره بود، اما بسیاری از تحلیلگران و رسانه ها جانشینی وی را دارای پیامی مهم برای اسرائیل و جهانیان می دانند.

به گزارش تحریریه، انتخاب یحیی السنوار ۶۲ ساله به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس با موجی از تحلیل ها از سوی تحلیلگران همراه بود. نگاه او به موجودیت اسرائیل ، توافق آتش بس، نزدیکی وی به ایران، دیدگاه همگرایانه در قبال گروه های فلسطینی و محبوبیت رو به افزایش وی در میان مسلمانان جهان از جمله موضوعات مورد توجه رسانه ها بودند که موجب نگرانی غرب و رژیم صهیونیستی شده است.

روزنامه مصری «الجمهور» نوشت که انتخاب السنوار برای جانشینی «اسماعیل هنیه» یک انتخاب بیهوده نبوده بلکه حماس با این انتخاب به دنبال ارسال پیام‌هایی به اسرائیل است.

این روزنامه با اشاره به گزارش رسانه‌های صهیونیستی نوشت: از جمله این پیام‌ها این است که رهبری حماس در نوار غزه همچنان قدرتمند و استوار است و پابرجا خواهد ماند.

به نوشته این روزنامه، تحلیلگران اسرائیلی معتقدند که السنوار مردی باهوش و باصلابت است و از توان سازماندهی و رهبری رعب‌آوری برخوردار است و تجربه کافی برای برخورد با اسرائیلی‌ها را دارد.

الجمهور افزود: انتخاب السنوار پیام مستقیمی از جانب حماس به اسرائیل بود مبنی بر اینکه این جنبش هرگز از مسیر رویارویی مستقیم و جنگ با اسرائیل دست برنخواهد داشت و هرگز بخش سیاسی این جنبش را حتی در سایه تنش‌های اخیر و حملات اسرائیل علیه رهبران آن که آخرین مورد آن نیز ترور هنیه بود، کنار نخواهد گذاشت.

ادامه روابط حماس با ایران؟

همچنین یک تحلیلگر سیاسی اسرائیلی نیز با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی از ابتدای جنگ غزه تاکنون به دنبال هدف قرار دادن السنوار بود، گفت که انتخاب السنوار امری غیرمنتظره بود و این انتخاب همه اخبار مربوط به وجود اختلاف بین دفتر سیاسی حماس و شاخه نظامی آن در داخل نوار غزه را رد کرد.

شبکه «اسکای نیوز» نیز به نقل از برخی تحلیلگران سیاسی فلسطینی نوشت که انتخاب السنوار برای ناظران یا حتی آن‌هایی که در داخل اسرائیل هستند، شوکه‌کننده بود زیرا اگر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل هم به دنبال مذاکره با حماس باشد باید با مردی که زیر زمین است، مذاکره کند بر عکس هنیه که برای همه قابل مشاهده بود و مذاکره با او نیز راحت‌تر بود.

به گفته این تحلیلگران هر گونه امید به تسریع مذاکرات در دوره آتی دشوار خواهد بود به خصوص اینکه تماس با السنوار به خودی خود امری دشوار است و پاسخ او به پیام‌ها نیز ساعات‌ها زمان خواهد برد.

شبکه خبری المیادین هم در گزارشی نوشت که جانشین شهید اسماعیل هنیه و رهبر جدید مقاومت اسلامی فلسطین در سخنرانی اخیر خود تصریح کرد که هیچکس نمی‌تواند حماس را مجبور کند که «اسرائیل» را به رسمیت بشناسد.

وی در واکنش به فشار صهیونیست‌ها و آمریکا در خلع سلاح مقاومت و ادعای آنان در تشکیل دولت وفاق ملی با سایر گروه‌های فلسطینی در پساجنگ غزه تاکید کرد که هیچکس قادر نیست ما را مجبور کند که سلاح خود را بر زمین بگذاریم.

السنوار همچنین افزود: «ما روابط خود را با ایران و سایر طرف‌ها نیز هرگز قطع نخواهیم کرد.»

تقویت قابلیت های نظامی حماس

وب‌سایت عربی «اخبار الآن» این انتخاب را دارای پیامدهای مهم بسیاری در سطوح محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دانست به نحوی که آینده حماس و روابط آن با گروه‌های مختلف را شکل می‌دهد ضمن آنکه حامل پیامی برای اسرائیل است مبنی بر اینکه جنبش حماس همچنان قدرتش را حفظ کرده و پشت یک فرد متحد است.

بر پایه این گزارش، السنوار که به پیشینه امنیتی و نظامی قوی خود معروف است، یکی از فرماندهان گردان‌های القسام، بازوی نظامی حماس بوده و انتخاب او برای رهبری حماس به وضوح نشان می‌دهد که این جنبش به سمت تقویت قابلیت‌های نظامی و امنیتی خود حرکت می‌کند، به ویژه اینکه او سال‌های زیادی را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذرانده است. به این ترتیب این فرضیه تقویت می‌شود که ممکن است در دوره آتی شاهد تشدید تنش‌های نظامی و رویارویی با اسرائیل باشیم.

اخبار الآن در ادامه آورده است: روزهای آینده می‌تواند با تغییرات اساسی در راهبردهای حماس همراه باشد؛ چراکه السنوار به خاطر دیدگاه‌های قوی و حمایت از اقدام نظامی، ممکن است این جنبش را به سمت تشدید عملیات نظامی هدایت کند.

این گزارش حاکی است: انتخاب یحیی السنوار به عنوان رهبری حماس ممکن است به تقویت روابط با کشورهایی مانند ایران منجر شود؛ چراکه این کشور را در مواجهه با فشارهای بین‌المللی شریکی قوی و قابل اعتماد می‌داند.

پایان//

۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =