اسرائیل تسلیحات کافی برای مقابله با حمله ایران را ندارد

نشریه «پولیتیکو» اعتراف کرد اسرائیل تسلیحات کافی را برای مقابله با حمله ایران و حزب الله ندارد ضمن آنکه بسیاری از متحدان منطقه ای آمریکا به دلیل نارضایتی از سیاست های تحریک کننده نتانیاهو در مورد همکاری با واشنگتن همچون زمان «وعده صادق» تردید دارند.

به گزارش تحریریه، نشریه «پولیتیکو» در گزارشی نوشت، اسرائیل در زمینه مهمات مورد نیاز برای دفع کامل حمله بزرگ مورد انتظار از سوی ایران و حزب الله دچار کمبود شده است، ضمن آنکه هنوز مشخص نیست که آیا همسایگان عرب به اندازه حملات گذشته (وعده صادق) برای کمک به تل آویو وارد عمل خواهند شد یا خیر.

این گزارش تصریح دارد: حمله ۱۳ آوریل ایران، که شامل شلیک بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد بود، تقریباً به طور کامل با کمک ائتلافی از متحدان ارتش اسرائیل رهگیری شد. اما کشورهای عربی با ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران و فؤاد الشکر چهره مطرح حزب الله در حومه بیروت دلسرد و ناامید شده اند، ضمن آنکه نگران تهدیدهای تهران مبنی بر این امر هستند که در صورت مداخله آنها نیز هدف خشم ایران قرار خواهند گرفت.

حال باید دید که تلاش‌های ایالات متحده برای احیای آن ائتلاف چقدر موفق خواهد بود و تاکنون چه تعداد از آن کشورها چقدر مایل به همکاری دوباره خواهند شد؟

«جاناتان لرد» مدیر برنامه امنیتی خاورمیانه گفت: به طور کلی، درجاتی از دلسردی وجود دارد. تا حدی من تصور می‌کنم که ما در این شرایط پس از ترور شکر و هنیه احساس رنجش را درک می کنیم.

در حالی که حمله آوریل توسط ایران با پیوستن دیگر نیروهای نیابتی انجام شد، حزب‌الله پس از مرگ شکر، دخالت بیشتری در حمله آتی خواهد داشت و احتمالاً مناطق بیشتری را هدف قرار می‌دهد ضمن آنکه از تجهیزات استراتژیک و موشک‌های هدایت‌شونده دقیق خود استفاده خواهد کرد.

«تام کاراکو» مدیر پروژه دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، به NatSec Daily گفت که بزرگترین آسیب‌پذیری این خواهد بود که ایران و نیروهای نیابتی آن «یک سیستم دفاعی خاص را در یک مکان و زمان خاص هدف حمله قرار می‌دهند، آن هم هنگامی که ذخایر تسلیحاتی اسرائیل خالی است.»

وی تاکید کرد: ظرفیت موجودی تسلیحات گنبد آهنین (Iron Domes) اندک است. سامانه های گنبد آهنین کافی در جهان وجود ندارند تا بتوانند با ۱۰۰۰۰۰ موشک مقابله کند و این تقصیر Iron Dome یا هیچ سیستم دیگری نیست. این فقط یک محاسبه ابتدایی است.

چنین سناریویی ایالات متحده و سایرین را مجبور می‌کند تا با هرگونه حمله‌ای که از خاک ایران وارد می‌شود، مقابله کنند. در همین حال، می‌توان انتظار داشت که اسرائیل جنگنده‌های خود را هم برای حمله به پرتابگرهای حزب‌الله در داخل لبنان به کار بگیرد که شاید این اقدام خطر یک جنگ گسترده‌تر را به دنبال داشته باشد.

لرد گفت: من احساس ناامیدی و اضطراب رهبران کشورهای عربی را درک می کنم، اما در عین حال می دانم که اگر ایران و حزب الله در ایجاد آسیب فاجعه بار در اسرائیل موفق شوند، این منجر به تنش زدایی نخواهد شد و وضعیت را بسیار بدتر از قبل خواهد کرد. من فکر می‌کنم منطق غالب خواهد بود و آنها باید گام بردارند و وظیفه خود را ادامه دهند تا مقابله با این حمله به بهترین نحو ممکن انجام شود.»

طبق گزارش این نشریه، ایالات متحده انتظار دارد که متحدان و شرکای عرب آن در این مورد به اسرائیل کمک کنند. اما یک دیپلمات سابق آمریکایی که در منطقه کار می کرد و نامش فاش نشد، با صراحت در مورد پویایی های حساس دیپلماتیک منطقه ابراز نظر کرد و گفت که هر گونه شکست در این حمایت تقصیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواهد بود.

این دیپلمات تصریح کرد: «مسئله اصلی ناامیدی مشترک از جنگی است که در آن هیچ یک از طرفین، نه حماس و نه نتانیاهو، آماده سازش نیستند. مشاهده می کنید که [آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه] و [رئیس‌جمهور جو بایدن] مدام تلاش می‌کنند تا برای مدتی روی این آتش آب بریزند، اما دوباره آتش شعله ور می شود و در بسیاری از موارد، این نتانیاهو است که کبریت را روشن می‌کند.»

پایان/

۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30259

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =