ظهره وند: اصلاح‌طلبان و ظریف از ترس جنگ نمی خواهند ما جواب دندان شکن به اسرائیل بدهیم

ابوالفضل ظهره وند؛ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره پاسخ ایران به اسرائیل به دیده بان ایران گفت: جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای پاسخ جنایت اخیر را بدهد که اسرائیلی‌ها برای همیشه در یادشان بماند که جنگ راه‌حل نیست و رژیم صهیونیستی حق ندارد اقدام دیگری انجام دهد که مانند شرایط امروز مذاکرات صلح را در بن‌بست قرار دهد. پاسخ نوعی پیام را به آمریکا در خود داشته باشد و به سران ایالات متحده بفهماند که لازم است برای جلوگیری از تداوم جنایات اسرائیل به صورت قاطع وارد عمل شوند.

به گزارش تحریریه، در شرایطی که روز سه‌شنبه ۹ مرداد با برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید در صحن مجلس، مردم در انتظار شروع فصل تازه‌ای در سپهر سیاسی ایران بودند، بامداد روز چهارشنبه، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را به همراه محافظ او، در پایتخت ایران ترور شدند.و روابط‌عمومی سپاه پاسداران در بیانیه‌هایی که بعد از ترور اسماعیل هنیه صادر کرده، بر قطعی بودن پاسخ ایران تاکید داشته است؛ از جمله این که سپاه در بیانیه شماره ۳ خود اعلام کرده است که «رژیم ماجراجو و ترویست صهیونی پاسخ این جنایت را که «مجازات سخت» است، در زمان، مکان و کیفیت مقتضی، قاطعانه دریافت خواهد کرد. »

لزوم احیای شأن و اقتدار ایرانی با ارائه جواب دندان‌شکن به رژیم صهیونیستی

در همین راستا «ابوالفضل ظهره‌وند»، دیپلمات، تحلیگر سیاسی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم پاسخ به اسرائیل، هفت مؤلفه اصلی را درباره چگونگی طراحی پاسخ جمهوری اسلامی به این ترور تشریح کرد و گفت: با توجه به این که شهید اسماعیل هنیه مهمان ایران بود و با توجه به این که حماس، یکی از گروه‌های اصلی محور مقاومت محسوب می‌شود که مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد، قطعا مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب باید خون‌خواهی از رهبر مقاومت فلسطین توسط کشورمان انجام شود؛ بنابراین مؤلفه اول پاسخ ایران به اسرائیل باید نشان‌دهنده این باشد که ما به عنوان کشور میزبان، به دنبال مطالبه خون به‌ناحق ریخته‌شده شهید هنیه هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: مؤلفه دوم پاسخی که به رژیم صهیونیستی می‌دهیم باید براساس همیت، غیرت و منش ایرانی تعریف شود. اسرائیلی‌ها با ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در خاک کشورمان، به دنبال به سخره گرفتن شخصیت و اقتدار ایران هستند و می‌خواهند این‌طور به جهان القا کنند که جمهوری اسلامی نمی‌تواند جان مهمان خود را حفظ کند؛ بنابراین نشان دادن غیرت، همیت، اقتدار، شأن و هویت ایرانی، می‌تواند حتی در اولویت بالاتری نسبت به مطالبه خون شهید هنیه در لزوم ارائه پاسخ به جنایت اسرائیل قرار داشته باشد.

باید قدرت اسرائیل را تضعیف و روحیه محور مقاومت را تقویت کنیم

ظهره‌وند با یادآوری این نکته که اسرائیل به دنبال آن بود که با ترور اسماعیل هنیه در خاک ایران، نوعی بازدارندگی برای خود ایجاد کند، خاطرنشان کرد: سومین مؤلفه پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی باید نشان‌دهنده این اصل باشد که اسرائیل نمی‌تواند هیچ سطحی از بازدارندگی را برای خود قائل باشد و مقامات این رژیم باید متوجه این نکته شوند که از این بعد، هر زمان که هرگونه تعدی به خاک ایران یا مقامات ایرانی انجام می‌دهد، پاسخی مناسب و قاطع دریافت می‌کنند؛ به همین دلیل است که باید به گونه‌ای جواب جنایت اخیر رژیم صهیونیستی را بدهیم که درس عبرت جدیدی به این رژیم داده شود و معادله ذهنی سران رژیم را به هم ریخته شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: پس از ترور شهید هنیه، شهید فواد شکر و برخی دیگر از رهبران جبهه مقاومت در لبنان، فلسطین و سوریه توسط رژیم صهیونیستی، در حال حاضر گروه‌های مقاومت احساس می‌کنند که ضربه‌های سنگینی به آن‌ها وارد شده است؛ به همین خاطر، چهارمین مؤلفه‌ای که در ارائه پاسخ به رژیم صهیونیستی باید در نظر بگیریم، این است که پاسخ ما باید به حدی دندان‌شکن باشد که روحیه تضعیف‌شده مؤلفه مقاومت، احیا شود و نوعی شور و اراده قوی‌تر برای تداوم مبارزه با اشغالگری اسرائیل و جنایات استکبار جهانی در منطقه در گروه‌های مقاومت ایجاد شود.

باید رژیم صهیونیستی را وادار به تغییر رویه کنیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش شهید هنیه در مذاکراتی که برای پایان یافتن به جنگ غزه در جریان بود، گفت: اسماعیل هنیه یکی از مهمترین عناصر مذاکرات صلح بود که در ماه‌های اخیر با میانجیگری برخی کشورها میان رهبران فلسطینی و سران رژیم صهیونیستی در جریان قرار داشت؛ بنابراین حالا که اسرائیلی‌ها با ترور ایشان، نشان دادند که عملا تمایلی به تداوم مذاکرات صلح ندارند، پنجمین مؤلفه ایران در تعریف نوع پاسخ به رژیم صهیونیستی باید به گونه‌ای باشد که اسرائیلی‌ها را وادار به تغییر رویه کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: اسرائیل با ترور شهید هنیه ثابت کرد که کابینه فعلی این رژیم صلاحیت انجام مذاکرات صلح را ندارد و حتما باید تیم مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی تغییر کند. البته به نظر نمی‌رسد که در میان مقامات فعلی و سابق رژیم صهیونیستی اساسا کسی وجود داشته باشد که ادبیات مذاکره را قبول باشد؛ به همین دلیل، جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای پاسخ جنایت اخیر را بدهد که اسرائیلی‌ها برای همیشه در یادشان بماند که جنگ راه‌حل نیست و رژیم صهیونیستی حق ندارد اقدام دیگری انجام دهد که مانند شرایط امروز مذاکرات صلح را در بن‌بست قرار دهد.

پاسخ ایران باید دارای پیامی مهم برای آمریکا باشد

ظهره‌وند با بیان این که اقدامات اسرائیل در غزه و دیگر نقاط خاورمیانه هیچ‌گاه بدون حمایت آمریکا انجام نشده است، به دیده بان ایران گفت: ششمین مؤلفه‌ای که ایران باید در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی مد نظر قرار دهد، این است که این پاسخ نوعی پیام را به آمریکا در خود داشته باشد و به سران ایالات متحده بفهماند که لازم است برای جلوگیری از تداوم جنایات اسرائیل به صورت قاطع وارد عمل شوند. آمریکا در تمام طول تاریخ از جمله طی ۱۰ ماهی که از شروع دور جدیدی از خون‌ریزی‌های رژیم صهیونیستی در غزه می‌گذرد، نه‎تنها هیچ‌گاه حاضر نشده است که اسرائیل را تقبیح کند، بلکه همیشه از این رژیم حمایت کرده و اگر ما بخواهیم در برابر ایالات متحده سکوت کنیم، ارتکاب به جنایت‌هایی از این دست توسط اسرائیل، به رویه‌ای پایدار در منطقه و جهان تبدیل خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: پاسخ ایران به جنایت اسرائیل همچنین باید این درس را به مقامات آمریکایی بدهد که دیگر نباید حیثیت خود را به رژیم صهیونیستی گره بزنند. در حال حاضر، تداوم حمایت‌های کورکورانه آمریکا از اسرائیل برای مردم و دولت ایالات متحده هزینه‌بر بوده است و باید به آمریکایی‌ها ثابت کنیم که وقتی در حین سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بارها از روی صندلی بلند می‌شوند و این فرد جنایتکار را تشویق می‌کنند، عملا در حال طی مسیر نادرستی هستند که کمکی به منافع ملی آن‌ها نمی‌کند؛ زیرا ایالات متحده نمی‌تواند با این رویه که افکار عمومی دنیا با آن مخالف است، همچنان ادعا کند که هژمونی خاصی را در سطح جهان هژمونی دارد. دولتی که چنین رویه‌ای دارد، حتی لیاقت ندارد به این فکر کند که دنیا را اداره می‌کند.

پاسخ به جنایت اسرائیل، باید روی افکار عمومی ایرانیان تاثیر مثبت بگذارد

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این که در طراحی نوع پاسخ به جنایت اسرائیل، باید به نحوه تاثیرگذاری این پاسخ روی افکار عمومی مردم ایران نیز توجه شود، عنوان کرد: هفتمین مؤلفه‌ای که در برنامه‌ریزی برای جواب دادن به رژیم صهیونیستی باید مد نظر قرار دهیم، این است که این پاسخ باید بر افکار عمومی ایران تاثیر مثبت بگذارد، چون برخی اصلاح‌طلبان و امثال محمد جواد ظریف می‌خواهند این گونه به ذهن مردم القا کنند که جواب دادن به اسرائیل می‌تواند خسارت‌بار باشد و کشورمان را وارد جنگ کند. به همین دلیل است که حتما باید طوری به رژیم صهیونیستی جواب بدهیم که مردم متوجه شوند که اگر بخواهیم دست روی دست بگذاریم، این رژیم گستاخ‌تر خواهد شد و به جنایت‌هایی بیشتری دست خواهد زد.

وی در پایان تصریح کرد: سناریویی که در تعیین نوع پاسخ جمهوری اسلامی به جنایت رژیم صهیونیستی طراحی می‌شود، باید واجد تمام این هفت مؤلفه باشد و همین مساله، طرح‌ریزی این سناریو را دشوارتر می‌کند. شکی نیست که ایران حتما پاسخی قاطع را به اسرائیل خواهد داد که البته زمان، مکان و چگونگی آن تا لحظه انجام عمل مشخص نخواهد شد، ولی لازم است به گونه‌ای جواب اسرائیل را بدهیم که عزت و هویت ایرانی احیا شود و سطح جدیدی از بازدارندگی برای جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد شود.

منبع: دیده بان ایران

پایان/

۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 30252

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ابراهیم IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      0 0
      مگر تصمیم گیری با ظریف و اصلاح طلبان است ....